Vill höja hastighetsgränsen – med 20 kilometer i timmen

2026 06 24

Socialdemokraterna vill höja hastighetsgränsen för husvagnar.

I dagsläget ligger hastighetsgränsen för husvagnar och släp på 80 kilometer i timmen.

Men det vill Socialdemokraterna ändra på.

Under ett besök i Västervik har Magdalena Andersson (S) presenterat ett nytt vallöfte: att införa Tempo 100 för husvagnar och släp på svenska vägar. 

Vill höja gränsen

Förslaget innebär att ekipage som uppfyller särskilda tekniska och säkerhetsmässiga krav ska få köra i upp till 100 kilometer i timmen, alltså en ökning med 20 kilometer i timmen.

I dag är högsta tillåtna hastighet 80 kilometer i timmen. 

Liknande system finns enligt partiet redan i bland annat Danmark, Norge och Tyskland. 

“Vill göra det enklare”

Magdalena Andersson (S) reflekterar kring att “vanliga familjer har haft det väldigt tufft de senaste åren”.

– Jag vill göra det enklare för fler att upptäcka allt det fantastiska som Sverige har att erbjuda – våra skogar, kuster, skärgårdar, campingplatser och vår unika allemansrätt, säger hon i ett pressmeddelande.

– När fler väljer att "hemestra" stärker det besöksnäringen och skapar jobb runt om i hela landet. 

Läs mer: Kryms största stad har slocknat

"Bra för Sverige"

Enligt partiet kan förslaget bidra till smidigare trafikflöden, kortare restider och stärkt konkurrenskraft för svensk besöksnäring. 

– Det är bra för familjerna, bra för lokala företag och bra för Sverige, fortsätter Magdalena Andersson. 

Regeringens besked

Det är inte bara Socialdemokraterna som vill se ändrade hastighetsgränser.

Tidigare i juni gav regeringen besked om en höjning av hastighetsgränsen vid bärgning med hjälp av en särskild bärgningsanordning, ofta kallad bärgningsboggi. 

Regeringen meddelade då att hastighetsgränsen för sådan bärgning höjs till 40 kilometer i timmen.

Tidigare har gränsen legat på 30 kilometer i timmen.

Foto: Melvin

Text: Redaktionen

23 jun 26

Putin tvärvänder om kriget i Ukraina

2026 06 24

Putin tycks ha ändrat sig.

Bara timmar efter att Kreml sagt att det inte finns några förutsättningar för förhandlingar med Ukraina kommer nu ett nytt besked från Vladimir Putin.

Nu uppges dörren till samtal plötsligt vara öppen igen, rapporterar RBC Ukraine.

Från nej till ja på bara timmar

Under dagen signalerade Rysslands ledare Vladimir Putin först att han inte såg någon grund för dialog med Ukraina.

Men bara ett par timmar senare ges ett tydligt skifte i budskapet.

I ett möte med ryska regeringsmedlemmar säger Putin att Ryssland nu är redo för förhandlingar – men på sina egna villkor.

– Ryssland, som har sagts mer än en gång, är redo för förhandlingar med Ukraina, sade Putin enligt uppgifter från mötet.

Kort därpå utvecklade han villkoren och hänvisade till tidigare utkast till uppgörelser.

– Redo på grundval av de överenskommelser som nåddes i Istanbul, och jag påminner er om att de godkändes preliminärt av den ukrainska delegationen, säger han och syftar på de tidigare fredssamtalen mellan parterna.

Hänvisar till tidigare avtal

Uttalandet markerar en tydlig förändring i tonen jämfört med tidigare under dagen, då Kreml avfärdade förutsättningar för dialog.

Samtidigt upprepade han Rysslands linje om säkerhetsgarantier och territoriella frågor.

– Men vi kommer att utgå från det som existerar. Vi kommer att gå framåt med självförtroende i alla riktningar, säkerställa våra medborgares säkerhet och hantera ekonomiska frågor både på nationell nivå och i regionerna i Ryska federationen, säger han.

Motstridiga signaler från Kreml

Den snabba omsvängningen har väckt frågor om vad som ligger bakom förändringen.

Enligt tidigare uttalanden från rysk sida har processen legat på is sedan vintern, med hänvisning till bland annat internationella spänningar och Ukrainas hållning i förhandlingarna.

Samtidigt har Moskva tidigare krävt att Ukraina ska vara berett att ge upp delar av Donbas för att samtal ska kunna fortsätta.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

23 juni 2026

UPPGIFTER: Akut möte med Putin – har fått ultimatum

2026 06 23

Kreml menar att ett lands självständighet hotas.

Ett akut möte mellan Putin och Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko planeras inom kort.

Lukasjenko har ställts inför ett ultimatum – och nu säger Kreml att Belarus suveränitet är hotad.

Träffas inom kort

Den 18 juni ställde Volodymyr Zelenskyj ett ultimatum till Lukasjenko:

Belarus måste inom en vecka ta bort den kommunikationsutrustning som används för att underlätta ryska drönarattacker. Annars kommer Ukraina själva ingripa.

Nu ska Lukasjenko träffa Putin för att diskutera Zelenskyjs ultimatum, rapporterar Kyiv Independent.

Det är Kreml som meddelar att de två allierade diktatorerna ska träffas inom kort.

Kremls talesperson Dmitrij Peskov fördömer Zelenskyjs ultimatum.

Peskov anklagar nu Ukraina för att hota Belarus självständighet.

– När det gäller själva hotet är det förstås ytterst aggressivt: inblandning i ett annat lands inre angelägenheter och ett intrång i ett annat lands suveränitet, säger Peskov, enligt tidningen.

”Vi hyser inga tvivel…”

Peskov menar dock att Belarus kommer att ”skydda sin suveränitet”.

– Vi hyser inga som helst tvivel om att den belarusiska ledningen, och Belarus självt, är kapabla att skydda sin suveränitet, säger Kremls talesperson.

Igår varnade den belarusiska oppositionen för att det finns tecken på att Belarus förbereder sig för att gå in i en mer direkt roll i kriget, enligt tidningen.

Belarus är en nära allierad till Putinregimen.

Ryssland har tillåtits att använda sig av belarusiskt territorium under kriget. Det finns också ryska kärnvapen på belarusisk mark.

Lukasjenko har å sin sida hävdat att Belarus inte vill bli indraget i kriget.

Men nu kräver alltså Zelenskyj att Belarus bevisar detta genom att ta bort den kommunikationsutrustning som finns på landets territorium, och som används av Ryssland vid drönarattacker.

Det handlar om så kallade reläsystem som finns monterade på kommunikationstorn i två regioner i Belarus, nära gränsen till Ukraina.

– Om han verkligen inte vill vara en del av kriget, låt honom ta bort den utrustningen och stänga av den, sade Zelenskyj i samband med sitt ultimatum till Lukasjenko, där han gav diktatorn en vecka på sig att agera innan Ukraina tar saken i egna händer.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen