USA:s finansminister varnar – ”Vore mycket oklokt”

2026 01 19

USA:s finansminister Scott Bessent varnar Europa.

Donald Trump har hotat med tullar mot europeiska länder som stöttar Danmark och Grönland.

Sedan dess har uppgifter kommit om att Europa överväger mottullar och andra ekonomiska verktyg för att slå tillbaka.

Nu varnar USA:s finansminister Scott Bessent för ett sådant drag, rapporterar The Independent.

Bessent varnar

Den amerikanske finansministern menar att det inte alls är någon bra idé för Europa att hämnas.

– Jag tror att det vore mycket oklokt. Jag har varit på resa, så jag har inte varit i kontakt med europeiska tjänstemän, men jag talade med president Trump och uppenbarligen är det många som hör av sig, och jag tycker att alla borde ta presidenten på hans ord, säger han.

Tullar mot Sverige

Det var under den gångna helgen som Donald Trump meddelade att flera länder – bland annat Sverige – kommer att få höjda tullar.

– Från och med den 1 februari 2026 kommer alla ovan nämnda länder (Danmark, Norge, Sverige, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Finland) att påföras en tullavgift på 10 procent på samtliga varor som skickas till USA, skrev Trump på Truth Social.

Läs mer: Trump avslöjas – skickade brev till Norge

Europa reagerar

Tullhotet har inte tagits emot väl i Europa.

Flera europeiska ledare har upprepat sitt stöd för Grönland och Danmark trots de amerikanska påtryckningarna.

En av dem är Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M).

– Vi kommer inte att låta oss utpressas. Vi står bakom Danmark, bakom Grönland, säger statsministern enligt SVT.

Oro på börsen

Den amerikanska börsen är stängd på måndagen.

Men i Europa har efterdyningarna av Trumps hot noterats på aktiemarknaden.

Svenska börsindex faller kraftigt – OMXS30 backar med 1,79 procent och OMXSPI faller med hela 2,10 procent enligt data från Marketwatch.

Läs mer: Trump uppmanar Europa – “Fokusera på det istället”

Foto: United States Department of the Treasury wiki resp R. DeAnda

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen

5 juni 2026

Ukraina genomför helt unik militär operation

2026 06 05

Ryssland trycker på vid fronten i Ukraina.

Men den senaste tiden har det kommit flera rapporter om att de ryska styrkorna har stora problem, och att de ukrainska trupperna gång på gång grusar de ryska planerna.

Nu går Ukrainas militär och avslöjar att landets drönarstyrkor satt stopp för ett stort ryskt projekt, rapporterar Kyiv Independent.

– De ryska ockupationsstyrkorna har omvandlat den ockuperade Donetsk flygplats till en strategisk utgångsplats för Shaheddrönare, de billiga men dödliga attackdrönarna som Ryssland skickar i hundratal för att terrorisera ukrainska städer i nattliga attacker, uppger tidningen.

Unik operation

Ukraina har genomfört en rad drönaroperationer mot området som tidigare fungerade som flygplats.

Och nu har det ryska projektet stoppats i en helt unik operation, hävdar den ukrainska militären.

– Det är den första operationen av sitt slag i modern historia, säger den ukrainske officeraren Serafym Hordiienko, enligt tidningen.

Beslutade att slå till

Operationen har byggt på ett beslut att inrikta sig på den före detta flygplatsen, med målet att begränsa Rysslands förmåga att slå till bakom Ukrainas frontlinjer.

– Ett beslut fattades att genomföra systematiska förebyggande attacker för att störa fiendens uppskjutningar och minska antalet fiendedrönare som framöver kommer att attackera förskolor, höghus och sjukhus, säger Serafym Hordiienko.

– För oss, som en enhet med strategiskt inflytande, är fiendens förmåga att utföra terrorattacker mot ukrainska städer en personlig angelägenhet.

Rekordförluster

De ukrainska drönarstyrkorna har orsakat rekordstora förluster för Ryssland det senaste året.

Och det kommande året siktar man på att fördubbla skadorna för motståndarna, rapporterar Kyiv Post.

350 000 militära mål har träffats av drönarstyrkorna och omkring 100 000 ryska soldater har slagits ut, enligt befälhavaren Robert ”Madyar” Brovdi.

– USF-fåglarna rapporterar: hundratusen maskar på ett år, säger han, enligt tidningen.

Foto: EY. Soyzal

Text: Redaktionen