10 juni 2026

”Apokalyps” – hel bransch rasar 20 procent på börsen

2026 02 06

Det är osäkra tider på börsmarknaden.

Ledande amerikanska index har tappat ordentligt i veckan.

Techgiganter som Microsoft och Google faller trots starka kvartalsrapporter.

Det talas samtidigt om en “apokalyps” för mjukvarubolagen som har fått epitetet “SaaSpocalypse” – en benämning som slår ihop “SaaS” (Software as a service) och “apocalypse”.

Stor oro

Mjukvarusektorn mötte förnyad oro på marknaden i veckan efter att AI-bolaget Anthropic släppt nya AI-verktyg, vilket utlöste en utförsäljning av aktier inom SaaS och dataleverantörer, uppger CNBC.

Anthropics nya verktyg, byggda för AI-agenten Claude ”Cowork”, är utformade för att hantera komplexa professionella arbetsflöden som många mjukvaru- och dataleverantörer säljer som sina kärnprodukter.

Rasar 20 procent

S&P 500 Software & Services Index, som består av 140 bolag, föll med över 4 procent under torsdagen och förlängde därmed sin förlustsvit till åtta raka handelsdagar. 

Indexet har backat med omkring 20 procent hittills i år.

Nu ställer sig investerare frågan huruvida mjukvarubolagen överhuvudtaget kommer att behövas i framtiden – eller om artificiell intelligens kommer att kunna sköta allt det arbetet.

Läs mer: ”Behövs ingen folkomröstning” – vill ha euro nu

Tufft generellt

Samtidigt råder stora farhågor gällande AI-jättarnas investeringar och kapitalutgifter.

Såväl Google som Amazon har gett besked om att de kommer att spendera hundratals miljarder dollar på investeringar för att möta framtida AI-behov.

Stora fall

Det rör sig om stora fall på den amerikanska börsen som även har spridit sig till Sverige.

Under gårdagen föll den svenska börsen med omkring en procent, enligt data från Marketwatch.

Samtidigt har kryptovalutan bitcoin fallit ordentligt under årets första månad.

Läs mer: Jätten störtdyker på börsen – faller tvåsiffrigt

Foto: C. Liverani

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 16

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen

Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

2026 06 15

Ett apotek utanför Göteborg vittnar om en sällan skådad efterfrågan.

Under den senaste tiden har återkommande rapporter belyst den stora bristen på östrogen i Sverige.

Läkemedelsverket har bland annat meddelat att “tillgången bedöms fortsatt vara osäker”.

I samband med att ett apotek i Mölndal utanför Göteborg fick in restnoterade östrogenplåster inträffade en sällan skådad rusning, rapporterar P4 Göteborg. 

“Folk har rest med flygplan”

Enligt Läkemedelsverket har efterfrågan på dessa läkemedel ökat kraftigt såväl i Sverige som i utlandet.

Apoteket i Mölndal som fick in restnoterade plåster vittnar om ett rejält tryck.

– Folk har tagit flyg från Stockholm hit bara för att hämta medicinen, de har kommit hit från Skåne, säger apotekschef Kathy Zemiran.

Kunder desperata

Zemiran beskriver bristen på östrogen som ett återkommande problem.

Apotekarna i Mölndal fick jobba över i timmar för att skicka medicinen till andra apotek så att de som behöver medicinen mest får den.

Många kunder bedöms vara desperata.

– De kommer hit och är arga, de säger att det är fruktansvärt att man ska behöva jaga plåster, fortsätter Kathy Zemiran.

Läkemedelsverket medvetna

Läkemedelsverket är medvetna om problematiken, och förklarar att efterfrågan på dessa läkemedel har ökat kraftigt både i Sverige och internationellt, samtidigt som tillverkarna inte hinner producera och leverera i den takt som behövs. 

– Vi vet att situationen skapar oro och frustration för många patienter, och också innebär merarbete för vården och apoteken, säger Maria Wanrud, gruppchef vid Läkemedelsverket. 

Flera problem

Sedan mitten av mars är det begränsad tillgång på Lenzetto spray, och den situationen väntas pågå till årsskiftet. 

Även östrogengelerna Estrogel och Divigel är restanmälda. 

Under flera år har det även varit återkommande problem med tillgången till östrogenplåstret Estradot. 

Arkivfoto: A. Czapp

Text: Redaktionen