Jätten störtdyker på börsen – faller tvåsiffrigt

2026 02 05

Volvo Cars straffas ordentligt på börsen.

På torsdagsmorgonen har biljätten Volvo Cars släppt nya siffror.

Vinsten blev lägre än väntat – och nu straffas aktien ordentligt på börsen.

I skrivande stund faller aktien med 18 procent, visar data från Marketwatch.

Volvos rapport

Rörelseresultatet kom in på 1,9 miljarder kronor – att jämföra med 2024 då motsvarande siffra var 3,9 miljarder.

Även omsättningen sjönk rejält – från 112 till drygt 94 miljarder.

– Bolagets resultat under det fjärde kvartalet påverkades av flera externa faktorer, såsom tullar på import mellan EU och USA samt den negativa valutaeffekten av en starkare svensk krona, framhåller Volvo Cars i rapporten.

– Utöver detta påverkades intäkterna av en svag efterfrågan som satte press på prissättningen, samt slopade subventioner för elbilar i USA, vilket hade en negativ inverkan på kvartalets försäljning.

Aktien faller

Volvo Cars-aktien faller med omkring 18 procent på torsdagsmorgonen och handlas för omkring 24 kronor.

På Avanza finns nästan 90 000 Volvo Cars-ägare och på Nordnet nästan 30 000.

Läs mer: Ica-handlare går mot konkurs

Bättre från Saab

Även Saab har släppt rapport på torsdagen – och där ser det betydligt bättre ut.

Orderingången uppgår till hisnande 100 miljarder kronor.

– Vi tog emot flera strategiskt viktiga beställningar, inklusive Gripen E/F-stridsflygplan till Colombia, två GlobalEye-flygplan till Frankrike och en beställning på färdigställandet av A26-ubåtarna till Sverige. Därutöver tog vi emot flera beställningar på våra missilsystem och vårt erbjudande inom markstrid, säger vd Micael Johansson i samband med rapporten.

Saabs aktieägare fortsätter att belönas – aktien stiger med omkring tre procent.

Gått starkt

Bara i år har Saab-aktien stigit med nästan 25 procent.

Den som zoomar ut får se en imponerande aktieresa.

Under de senaste tre åren har Saab-aktien rusat med 522 procent.

Foto: H. Nural

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen