Anstormning till Clas Ohlson – efterfrågan har exploderat
2025 08 07
Clas Ohlson gör succé under sommaren.
Detaljhandelsjätten Clas Ohlson gör succé bland kunderna i sommaren.
Butikskedjan fortsätter att öka sin försäljning, och efterfrågan på vissa specifika produkter har ökat explosionsartat.
Kundrusning i sommar är del i en längre framgångstrend för Clas Ohlson.
”Försäljningen växte kraftigt”
Clas Ohlsons försäljning ökade i juli, och nettoomsättning uppgick till 1 010 Mkr, vilket är en ökning med 10 procent. Under perioden maj-juli noteras en ökning med sju procent.
– Tack vare hög relevans brett över sortimentet växte försäljningen kraftigt på samtliga hemmamarknader i juli, säger detaljhandelsjättens vd och koncernchef Kristofer Tonström i ett uttalande.
En hemlighet bakom kundrusningen under sommaren har varit att Clas Ohlson har varit duktiga på att anpassa sig efter årstiden, menar han.
– Produkter som gynnades av det varma vädret sålde extra bra och organisationen visade prov på flexibilitet genom att snabbt köpa in fler produkter när efterfrågan tog fart, säger Kristofer Tonström.
Bra sommarsäsong
I sommarvärmen har det bland annat varit stor efterfrågan på fläktar hos många butikskedjor i år. Men Clas Ohlson har även en rad andra säsongsrelaterade produkter – alltifrån kylväskor och hängmattor, till grillar och SUP-brädor.
Och efterfrågan har alltså varit stor under sommaren. Nu hoppas man på ett fortsatt stort kundintresse även i höst.
– Vi ser nu fram emot en försäljningshöst där fokus, som alltid, är att arbeta med alla delar i affären för att skapa hållbar och lönsam tillväxt, säger Kristofer Tonström.
Clas Ohlson har också utökat butiksbeståndet med 8 butiker netto jämfört med samma period förra året, och har nu totalt 241 butiker.
Längre trend av framgång
Detaljhandelskedjans framgångsrika sommar ingår i en längre trend av framgångar och ökad försäljning.
I början av juli visade Clas Ohlsons årsredovisning att företaget har slagit nya rekord i försäljning, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.
– Vi har stärkt vår marknadsposition under året med fler produktnyheter, en växande kundbas och en försäljningsutveckling som överträffat vårt långsiktiga omsättningsmål, konstaterade butikskedjan i rapporten.
Foto: Clas Ohlson
Text: Redaktionen