Ursula von der Leyen varnar Donald Trump

2025 12 12

EU-toppen Ursula von der Leyen går ut med en varning till USA:s president.

Det är alltjämt mycket som händer i den internationella toppolitiken.

Kriget i Ukraina ligger högt upp på dagordningen, medan frågor som klimatet, ekonomin och försvaret även prioriteras.

Efter att USA släppt sin nya nationella säkerhetsstrategi har reaktionerna i Europa varit starka – inte minst hos Ursula von der Leyen.

Varnar Trump

Strategin hävdar att Europa står inför "civilisatorisk utplåning" inom de kommande 20 åren.

Donald Trump själv ser på Europa som en grupp döende nationer med svaga ledare.

Ursula von der Leyen har ett tydligt meddelande till Trump som svar.

– Det är inte upp till oss, när det kommer till val, att besluta vem som ska bli landets ledare, utan upp till folket i detta land... Det är väljarnas suveränitet, och den måste skyddas. Ingen annan ska lägga sig i, utan tvekan, säger hon till Politico.

“Vet inte vad de ska göra”

Von der Leyens ord kommer efter att det lät så här från Donald Trump:

“Jag tycker att de är svaga," sade Trump och syftade på kontinentens presidenter och premiärministrar, och tillade: "Jag tror inte att de vet vad de ska göra. Europa vet inte vad de ska göra."

“Extremt frustrerad”

Uppgifter kommer samtidigt om att Donald Trump börjar bli “extremt” frustrerad på Ryssland och Ukraina.

Det var Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt som beskrev den amerikanska presidenten som frustrerad under gårdagen, rapporterar Kyiv Independent.

“Vill ha handling”

Det finns fortfarande en del centrala punkter att arbeta på för att parterna ska komma överens.

Men, säger Leavitt.

– USA och Trump-administrationen fortsätter att vara mycket engagerade i försöken att få ett slut på Ryssland-Ukraina-kriget, förklarar hon.

– Presidenten är extremt frustrerad över båda sidor i detta krig, och han är trött på möten bara för mötens skull. Han vill inte ha mer prat. Han vill ha handling. Han vill att detta krig ska få ett slut.

Foto: European Parliament resp Gage Skidmore

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 16

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen

15 jun 26

Ransonering införs i Moskva och Sankt Petersburg

2026 06 15

Nu är krisen här.

Bränslebegränsningar införs i flera ryska regioner.

Detta efter störningar i oljeinfrastrukturen, samtidigt som myndigheter försöker att stabilisera marknaden, rapporterar ukrainska Pravda.

Begränsningar i stora ryska städer

I både Moskva och Sankt Petersburg har flera stora bensinkedjor börjat införa restriktioner för hur mycket bränsle kunder får köpa.

Bränsleförsäljningen begränsas även vid vissa bensinstationer i den ryska republiken Tatarstan.

Tatarstan rankas som tvåa i Ryssland när det gäller oljeproduktion, efter den autonoma regionen Chantien-Mansien.

Regionen är också en av landets fem viktigaste raffinaderiregioner. Flera stora oljeraffinaderier finns i republiken.

Enligt uppgifter från ryska journalister och regionala källor handlar det om tydliga kvoter per köp.

På vissa stationer får kunder endast tanka begränsade mängder.

– Det har införts för att undvika panik och hålla situationen stabil, uppger Tatarstans regionala myndigheter, enligt ryska medier.

På vissa kedjor i huvudstaden begränsas inköpen till exempelvis 20 liter bensin per gång, medan diesel får köpas i större men ändå begränsade volymer.

Ger olika besked

Olje- och energibolagen uppger att det inte finns någon enhetlig nationell begränsning, utan att åtgärder kan variera lokalt.

Samtidigt menar bolagen att reglerna kan ändras beroende på förhållandena vid enskilda stationer.

Begränsningarna sker i ett läge där rysk oljeinfrastruktur rapporteras ha utsatts för återkommande störningar och attacker, vilket har påverkat produktion och distribution i flera regioner.

Boende i olika delar av landet har rapporterat om periodvisa bränslebrister, och vissa områden uppges vara mer drabbade än andra.

Överens om avtal

I natt kom uppgifter att ett fredsavtal är klart mellan USA och Iran, något som väntas få stora följdeffekter för den globala energimarknaden.

– Båda sidor är överens om ett omedelbart och permanent upphörande av militära operationer på alla fronter, inklusive i Libanon, skriver Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif på X.

Hur detta påverkar situationen i Ryssland är dock oklart.

Foto: President of Russia Office resp N. Karimov 

Text: Redaktionen