Trafikverket inför omkörningsförbud – gäller under påsken

2025 04 14

Trafikverket inför omkörningsförbud för en av påskens mest vältrafikerade vägar.

Snart är påsken här och då är det många som kommer ta sig ut på vägarna och åka hem för att träffa familj och vänner.

I samband med det inför Trafikverket ett omkörningsförbud på E4 norr om Gävle.

Det framhåller Trafikverket i ett pressmeddelande.

Gäller under påsken

E4 norr om Gävle är en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. 

Det kommer att vara förbjudet att köra om på E4 mellan Gävle och Tönnebro för att “skapa ett bättre flyt i trafiken”.  

– Vi har sett att denna förändring under påsk har lett till ett bättre trafikflöde och ökat både tryggheten och säkerheten för alla på vägen, säger Emil Samuelsson, trafikingenjör på Trafikverket.

Ökar säkerheten

E4:an mellan Gävle och Tönnebro är mycket trafikerad under påsken, då många reser till och från fjällen. 

– Så därför stänger vi av det vänstra körfältet på E4 för att öka trafiksäkerheten och få bättre flöde för trafiken som kör mot fjällen före påsk och för de som kör hemåt efter påskhelgen, förklarar myndigheten.

Detta gäller

Omkörningsfälten på sträckan mellan Gävle och Tönnebro stängs av följande tider:

- För norrgående trafik, onsdag 16 april, klockan 13–22.

- För norrgående trafik, skärtorsdag 17 april, klockan 13–22.

- För södergående trafik, påskdagen 20 april, klockan 13–22.

- För södergående trafik, annandag påsk 21 april, klockan 13–22.

Ta det lugnt

Under påskhelgen är det som bekant många som är ute och rör sig på vägarna.

Riksförbundet M Sverige påminner alla bilister att ta det lugnt i trafiken den kommande tiden.

– Påsken är en farlig tid i trafiken, antalet dödsolyckor ökar med cirka 40 procent. Även med en sen påsk kan vädret ställa till det, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

– Halka i kombination med vältrafikerade vägar och längre resor är en del av förklaringen till att de allvarliga olyckorna ökar kring påsken.

Foto: Melvin

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 16

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen

Galen rusning till apotek – “Folk har rest med flygplan”

2026 06 15

Ett apotek utanför Göteborg vittnar om en sällan skådad efterfrågan.

Under den senaste tiden har återkommande rapporter belyst den stora bristen på östrogen i Sverige.

Läkemedelsverket har bland annat meddelat att “tillgången bedöms fortsatt vara osäker”.

I samband med att ett apotek i Mölndal utanför Göteborg fick in restnoterade östrogenplåster inträffade en sällan skådad rusning, rapporterar P4 Göteborg. 

“Folk har rest med flygplan”

Enligt Läkemedelsverket har efterfrågan på dessa läkemedel ökat kraftigt såväl i Sverige som i utlandet.

Apoteket i Mölndal som fick in restnoterade plåster vittnar om ett rejält tryck.

– Folk har tagit flyg från Stockholm hit bara för att hämta medicinen, de har kommit hit från Skåne, säger apotekschef Kathy Zemiran.

Kunder desperata

Zemiran beskriver bristen på östrogen som ett återkommande problem.

Apotekarna i Mölndal fick jobba över i timmar för att skicka medicinen till andra apotek så att de som behöver medicinen mest får den.

Många kunder bedöms vara desperata.

– De kommer hit och är arga, de säger att det är fruktansvärt att man ska behöva jaga plåster, fortsätter Kathy Zemiran.

Läkemedelsverket medvetna

Läkemedelsverket är medvetna om problematiken, och förklarar att efterfrågan på dessa läkemedel har ökat kraftigt både i Sverige och internationellt, samtidigt som tillverkarna inte hinner producera och leverera i den takt som behövs. 

– Vi vet att situationen skapar oro och frustration för många patienter, och också innebär merarbete för vården och apoteken, säger Maria Wanrud, gruppchef vid Läkemedelsverket. 

Flera problem

Sedan mitten av mars är det begränsad tillgång på Lenzetto spray, och den situationen väntas pågå till årsskiftet. 

Även östrogengelerna Estrogel och Divigel är restanmälda. 

Under flera år har det även varit återkommande problem med tillgången till östrogenplåstret Estradot. 

Arkivfoto: A. Czapp

Text: Redaktionen