Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

2025 09 25

Betaltjänsten Swish lanserar en helt ny funktion som ska göra det enklare för obekväma användare att be om en swish tillbaka.

Funktionen innebär att man kan skicka med ett digitalt vykort tillsammans med en Swish-förfrågan – ett sätt att underlätta för personer som tycker det är obekvämt att påminna bekanta om betalningar.

– Funktionen är inte bara ett roligt tillägg med en förfrågan, utan kan även minska det sociala skavet som kan uppstå när man ber en vän swisha tillbaka, skriver Swish om den nya funktionen

”Ny sorts social oro”

Marknadschefen Charlotta Lindblad hoppas att den vykortsfunktionen ska underlätta för många svenskar.

– Samarbete kring betalningar är en naturlig del av vår vardag, men det för också med sig en ny sorts social oro i att göra upp pengar, säger hon.

Med den här funktionen vill vi göra det lättare att be om en Swish – och roligare. Vem blir inte glad av att få ett vykort samtidigt som man swishar sin del av notan.

Många tycker det är jobbigt

En undersökning från Ungdomsbarometern visar att många barn och unga tycker det är jobbigt att be en kompis att betala tillbaka. Hela 34 procent svarar ja på frågan.

LÄS MER: Bara två restauranger kvar – nu går hamburgerkedjan i konkurs

94 000 000 betalningar

I juli genomfördes 94 000 000 betalningar med Swish. Totalt ”swishades” 52 767 000 000 kronor i april.

I dag har Swish cirka 8 700 000 miljoner privata användare.

Hela 93 procent av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad.

Närmare 300 000 företag tar betalt med Swish.   

Betaltjänsten lanserades 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

LÄS OCKSÅ: Varning för ”Elgiganten” – håll utkik i telefonen 

Foto: Swish pressbild

Text: Redaktionen

5 jun 2026

LAVROV: USA har backat – gäller inte längre

2026 06 05

USA har svikit ett löfte till Ryssland.

Det uttalandet kommer från Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov.

Det ska handla om en överenskommelser om Ukraina som enligt honom gjordes under ett toppmöte i Alaska 2025, rapporterar Kyiv Post.

Uppges ha brutit löfte

I en intervju i samband med S:t Petersburgs ekonomiska forum hävdar Lavrov att USA inte har levt upp till förslag som enligt honom diskuterades vid toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin i Alaska.

– Sedan dess har vi inte sett några framsteg, och ingen vilja att övertala Ukraina att acceptera dessa amerikanska förslag, säger Lavrov enligt ryska medier.

Han menar att USA självt initierade förslagen, men att processen sedan stannat av.

Inget har genomförts

Lavrov uppger att USA, inklusive Witkoff och Kushner, har talat om möjliga uppgörelser om kriget i Ukraina skulle lösas, men att de inte har uppfyllt sin del av avtalet.

– Men de säger att Ukraina först måste lösas. Vi utgick, och utgår fortfarande, från antagandet att Ukrainafrågan var löst i augusti 2025 i Anchorage, såvitt det gäller ryska federationen. Vi accepterade USA:s förslag, säger Lavrov.

De exakta villkoren från mötet har aldrig offentliggjorts, men enligt ryska uttalanden rörde det sig om en bred uppgörelse kring Ukrainafrågan.

USA kritiseras

Lavrov kritiserar även USA:s roll som medlare och menar att Washington inte utövat tillräcklig press på Kyiv.

– De agerade som medlare, men av någon anledning, när den ena sidan accepterade deras medlingsförslag, svalnade de på något sätt inför processen och utövade ingen press på Ukraina, säger han.

Samtidigt är flera av de frågor som diskuterats under mötet – som territoriella krav och Ukrainas framtida relation till Nato – fortsatt centrala hinder i konflikten och i eventuella fredsförhandlingar.

Foto: President of Russia Office resp Official White House H Koeppel

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen