SEB:s privatekonom uppmanar bankkunder – kan spara tusenlappar

2025 06 09

Det finns saker att göra för att sänka bolånekostnaderna.

Det handlar bland annat om att byta bank.

En rapport från Länsförsäkringar visar att 38 procent av svenskarna bytt bank de senaste fem åren.

En bra idé, menar SEB:s privatekonom Américo Fernández.

Kan spara tusenlappar

Ett bankbyte kan dels användas som förhandlingsstrategi med den nuvarande banken, men kan även leda till sänkta kostnader vid byte.

Den som har tre miljoner kronor i lån och får en sänkt bolåneränta med 0,4 procent sparar ungefär tusen kronor i månaden.

– Om du vill ha på riktigt en signifikant skillnad i din plånbok då ska du vara beredd att röra dig med ditt kapital, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández till TV4.

– Men jag tycker också att man kan vara transparent och säga: ”Okej, jag vill få ner det här, annars kommer jag söka upp två andra banker och de kommer att erbjuda det här".

Det ska du tänka på

När du ska välja bank är det viktigt att tänka på vad du förväntar dig att banken ska kunna hjälpa dig med. 

Det förklarar Konsumenternas – ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. 

“Jämför alltid”

Kostnaden för ett bolån är ofta en stor del av den privata ekonomin. 

Genom att välja en bank med lägre bolåneränta kan du därmed sänka din månadskostnad.

– Ju större lån du har, desto mer pengar sparar du på lägre räntor, framhåller Konsumenternas.

– Därför rekommenderar vi att alltid jämföra de olika bankernas bolåneräntor, både de räntor som bankerna annonserar om, de så kallade listräntorna och deras genomsnittsräntor.

Nästa besked snart

Konsumenternas fortsätter.

– Om du kan tänka dig att flytta flera eller alla tjänster du har till samma bank så kan det vara ett bra sätt att förhandla till dig bättre ränta på bolånet.

Många bolånetagare hoppas på en räntesänkning vid Riksbankens nästa möte – nästa besked kommer från centralbanken den 18 juni.

Läs mer: Glädjebesked för svenska hushåll

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen

Postnord varnar kunder – hela Sverige påverkas

2025 06 04

Svenska folket bör räkna med försenade paket och brev den kommande tiden.

Det uppger Postnord, som ansvarar för majoriteten av posten i Sverige.  

Företaget går ut med en varning till hela svenska folket.

– På grund av oväntade volymer har vi just nu förseningar runt om i landet och längre svarstider hos kundservice, framhåller Postnord i ett nytt uttalande.

Förseningarna drabbar både företag och privatpersoner.

Det finns ingen prognos för när leveranserna beräknas fungera som vanligt igen.

”Större än förväntat”

Postnord har uttalat sig om orsaken till förseningarna.

– Vi gör ständigt prognoser så att bemanning och transporter ska kunna hantera förväntade paketvolymer, framhåller företaget i en kommentar till Ehandel och tillägger:

– Det finns dock alltid naturliga variationer som gör att volymer ibland blir större än förväntat, och när en sådan avvikelse inträffar i en vecka med färre arbetsdagar, som denna med nationaldagen på fredag, minskar flexibiliteten något vilket gör att påverkan kan bli något större än en vanlig vecka.

Världsläget oroar

Sedan tidigare flaggar Postnord för att det försämrade säkerhetsläget i delar av Mellanöstern kan orsaka längre leveranstider.

Det gäller i synnerhet paket och brev som skickas från Sverige till regionen.  

– På grund av det försämrade säkerhetsläget i delar av Mellanöstern finns det för närvarande betydande störningar i leveranskedjorna och därmed längre leveranstider än normalt. Det gäller framför allt försändelser till Israel, men även andra länder i regionen kan beröras, skriver Postnord.

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen

Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

2025 06 03

En Willys-butik anklagas nu för att flytta fram bäst före-datumen.

För bara ett par veckor sedan riktades liknande anklagelser mot en Ica Maxi-butik i Jönköping.

Nu menar en kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen.

Det rapporterar Länstidningen.

“Känner mig bedragen”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst-före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

“Förstår nu”

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Läs mer: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Tidigare anställd larmade

Liknande uppgifter kom för bara ett par veckor sedan från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej. Jag kände att vi lurade kunder, sade den före detta anställda till SVT.

Anmälde problemen

Personen i fråga slutade vid butiken 2024 kort efter att ha anmält bristerna till miljö- och hälsoskyddskontoret i Jönköping.

Butikschefen svarade på uppgifterna att det vore beklagligt om det stämmer, men att “det inte är så våra rutiner är”.

Läs mer: Klädföretag i konkurs efter 43 år

Läs mer: FI varnar: Ta inga lån från dessa företag

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen