Natochefen vill höja försvarsutgiften med flera procent

2025 05 02

Natochefen Mark Rutte föreslår en höjning av alliansmedlemmarnas försvarsutgifter i ett försök att nå upp till de krav som regeringen Trumps USA ställt.

Natos nuvarande mål för försvarsutgifter ligger för närvarande på minst 2 procent av BNP, vilket för närvarande uppfylls av 22 av alliansens 32 medlemsländer.

Detta är långt ifrån de krav på 5 procent som USA med presidenten Donald Trump i spetsen ställt.

Läs mer: Trumps chockbesked i natt – “Upphör, NU!”

Vill se så många procent

Nu föreslår Natochefen Mark Rutte att medlemsländerna ökar summan till 3,5 procent. 

Dessutom vill han att länderna ska avsätta ytterligare 1,5 procent av BNP till bredare försvarsrelaterade utgifter i ett försök att nå upp till regeringen Trumps krav.

Klart står i alla fall att 2 procent är ett alldeles för lågt mål för medlemsländerna efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022.

Det rapporterar Reuters under fredagen.

Läs mer: Hemnet överges – ny prishöjning upprör rejält 

Kan gå till militära fordon

Vad som skulle kunna omfattas av de ytterligare 1,5 procenten under “bredare försvarsrelaterade utgifter” är ännu inte helt bestämt, utan måste först överenskommas av medlemsländerna. 

Enligt källor till nyhetsbyrån skulle det exempelvis kunna handla om utgifter för att uppgradera vägar och broar, för att på så sätt stödja transporten av tunga militära fordon.

Läs också: Miljarder i kontanter beslagtas från Ryssland

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen

Byggbolag går i konkurs

2025 07 23

Nu kommer besked om att ytterligare ett svenskt byggbolag stupar.

De senaste åren har varit ett stålbad för byggbranschen.

Bolag i många olika branscher har tvingats tacka för sig – men den synnerligen räntekänsliga byggbranschen har stått inför särskilt stora utmaningar.

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i byggbranschen.

Går i konkurs

Den här gången handlar det om det Örebrobaserade bolaget Structural Group Sverige.

Företaget grundades år 2013 och har bland annat arbetat med betong- och anläggningsarbete.

– Det har varit en stor verksamhet med runt 80 miljoner i omsättning förra året och över 100 miljoner året innan, säger Clas Rosdahl som förvaltar konkursen till Nerikes Allehanda.

– Men det är en vikande marknad i byggbranschen.

Svårt att få in projekt

Bolaget har under den senaste tiden haft det svårt att få in nya projekt med hänvisning till den svajiga konjunkturen.

Verksamheten har nu stoppats och bolaget försöker sälja tillgångar, främst maskiner och fordon.

Förra året hade Structural Group Sverige 20 anställda – men nu har alla tvingats lämna.

Viss minskning

Om än just byggbranschen drabbats särskilt hårt av de senaste årens ekonomiska nedgång syns nu en viss minskning av antalet konkurser.

Affärs- och kreditinformationsföretaget UC noterar en minskning av konkurser inom bland annat byggbranschen och inom partihandeln, detta om 24 respektive 18 procent.

Utdragen lågkonjunktur

Amanda Aldestam, analytiker på UC, kommenterar.

– Sveriges ekonomi präglas av en utdragen lågkonjunktur med BNP lägre än vad som tidigare prognostiserats, hög arbetslöshet och avvaktande investeringar, säger hon.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av. Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal.

Läs mer: Modebolag går i konkurs

Foto: C. Hill

Text: Redaktionen

Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

2025 07 23

Biljätten Nissans kris blir allt värre.

Bilbranschen har genomgått ett stålbad de senaste åren i samband med svagt intresse på köpmarknaden och höjda räntor.

Ett av de bilmärken som har haft det allra tuffast är den japanska jätten Nissan.

Besked har redan kommit om att en fabrik ska stängas i hemlandet – och nu kommer uppgifter om att ytterligare fabriker kommer att stängas.

Stänger ännu fler

Det japanska märket uppges ha planer på att stänga Civac-anläggningen i Mexiko, den första anläggningen som etablerades utanför hemlandet för nästan 60 år sedan. 

Civac kommer att stänga innan mars 2027, enligt Auto News, som uppger att anläggningen i år kommer att bygga omkring 57 000 fordon. 

Det är en femtedel av antalet som producerades för mindre än ett decennium sedan, rapporterar Carscoops.

Även i Aguascalientes

Uppgifter kommer även om att Nissan planerar att stänga sin COMPAS-fabrik i Aguascalientes.

Tusentals jobb ligger därmed i riskzonen, rapporterar The Sun.

Även i Japan

Nissan stänger sin flaggskeppsfabrik i Oppama, Japan, för att sänka kostnaderna och flytta all sin produktion där till en annan anläggning i sydvästra Japan.

Fordonsproduktionen vid Oppama-fabriken i Kanagawa Prefecture söder om Tokyo kommer att avslutas i slutet av räkenskapsåret 2027, i mars 2028.

Det uppger den japanska biltillverkaren i ett uttalande, rapporterar The Independent.

Öppnade 1961

När Oppama-fabriken öppnade 1961 var det en av Japans första storskaliga bilfabriker och en symbol för Nissans och Japans globala ambitioner. 

Fabriken, som länge kallats Nissans ”moderfabrik”, har 3 900 anställda och har hittills tillverkat mer än 17,8 miljoner fordon.

Tidigare i år meddelade Nissan att bolaget skulle minska sin globala personalstyrka med cirka 15 procent, vilket motsvarar cirka 20 000 anställda.

Läs mer: Allvarliga anklagelser mot Volvos syskonmärke

Läs mer: BILAR: Tusentals anställda får lämna stor fabrik

Foto: A. Rainer

Text: Redaktionen