Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker
2025 07 23
Biljätten Nissans kris blir allt värre.
Bilbranschen har genomgått ett stålbad de senaste åren i samband med svagt intresse på köpmarknaden och höjda räntor.
Ett av de bilmärken som har haft det allra tuffast är den japanska jätten Nissan.
Besked har redan kommit om att en fabrik ska stängas i hemlandet – och nu kommer uppgifter om att ytterligare fabriker kommer att stängas.
Stänger ännu fler
Det japanska märket uppges ha planer på att stänga Civac-anläggningen i Mexiko, den första anläggningen som etablerades utanför hemlandet för nästan 60 år sedan.
Civac kommer att stänga innan mars 2027, enligt Auto News, som uppger att anläggningen i år kommer att bygga omkring 57 000 fordon.
Det är en femtedel av antalet som producerades för mindre än ett decennium sedan, rapporterar Carscoops.
Även i Aguascalientes
Uppgifter kommer även om att Nissan planerar att stänga sin COMPAS-fabrik i Aguascalientes.
Tusentals jobb ligger därmed i riskzonen, rapporterar The Sun.
Även i Japan
Nissan stänger sin flaggskeppsfabrik i Oppama, Japan, för att sänka kostnaderna och flytta all sin produktion där till en annan anläggning i sydvästra Japan.
Fordonsproduktionen vid Oppama-fabriken i Kanagawa Prefecture söder om Tokyo kommer att avslutas i slutet av räkenskapsåret 2027, i mars 2028.
Det uppger den japanska biltillverkaren i ett uttalande, rapporterar The Independent.
Öppnade 1961
När Oppama-fabriken öppnade 1961 var det en av Japans första storskaliga bilfabriker och en symbol för Nissans och Japans globala ambitioner.
Fabriken, som länge kallats Nissans ”moderfabrik”, har 3 900 anställda och har hittills tillverkat mer än 17,8 miljoner fordon.
Tidigare i år meddelade Nissan att bolaget skulle minska sin globala personalstyrka med cirka 15 procent, vilket motsvarar cirka 20 000 anställda.
Läs mer: Allvarliga anklagelser mot Volvos syskonmärke
Läs mer: BILAR: Tusentals anställda får lämna stor fabrik
Foto: A. Rainer
Text: Redaktionen