Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

2025 07 23

Biljätten Nissans kris blir allt värre.

Bilbranschen har genomgått ett stålbad de senaste åren i samband med svagt intresse på köpmarknaden och höjda räntor.

Ett av de bilmärken som har haft det allra tuffast är den japanska jätten Nissan.

Besked har redan kommit om att en fabrik ska stängas i hemlandet – och nu kommer uppgifter om att ytterligare fabriker kommer att stängas.

Stänger ännu fler

Det japanska märket uppges ha planer på att stänga Civac-anläggningen i Mexiko, den första anläggningen som etablerades utanför hemlandet för nästan 60 år sedan. 

Civac kommer att stänga innan mars 2027, enligt Auto News, som uppger att anläggningen i år kommer att bygga omkring 57 000 fordon. 

Det är en femtedel av antalet som producerades för mindre än ett decennium sedan, rapporterar Carscoops.

Även i Aguascalientes

Uppgifter kommer även om att Nissan planerar att stänga sin COMPAS-fabrik i Aguascalientes.

Tusentals jobb ligger därmed i riskzonen, rapporterar The Sun.

Även i Japan

Nissan stänger sin flaggskeppsfabrik i Oppama, Japan, för att sänka kostnaderna och flytta all sin produktion där till en annan anläggning i sydvästra Japan.

Fordonsproduktionen vid Oppama-fabriken i Kanagawa Prefecture söder om Tokyo kommer att avslutas i slutet av räkenskapsåret 2027, i mars 2028.

Det uppger den japanska biltillverkaren i ett uttalande, rapporterar The Independent.

Öppnade 1961

När Oppama-fabriken öppnade 1961 var det en av Japans första storskaliga bilfabriker och en symbol för Nissans och Japans globala ambitioner. 

Fabriken, som länge kallats Nissans ”moderfabrik”, har 3 900 anställda och har hittills tillverkat mer än 17,8 miljoner fordon.

Tidigare i år meddelade Nissan att bolaget skulle minska sin globala personalstyrka med cirka 15 procent, vilket motsvarar cirka 20 000 anställda.

Läs mer: Allvarliga anklagelser mot Volvos syskonmärke

Läs mer: BILAR: Tusentals anställda får lämna stor fabrik

Foto: A. Rainer

Text: Redaktionen

EU rasar mot Ukraina – skickar skarp varning till Zelenskyj

2025 07 22

EU riktar hård kritik mot Ukraina.

Ukrainas parlament har på tisdagen röstat igenom en lagändring som möter hård kritik.

Den nya lagen innebär att två viktiga antikorruptionsmyndigheter, NABU och SAPO, fråntas sin självständighet, enligt kritiker.

Även EU riktar hård kritik mot Ukraina.

Måste undertecknas av Zelenskyj

Den nya lagen innebär att riksåklagaren får stor makt över de två antikorruptionsmyndigheterna, som därmed förlorar sitt oberoende, rapporterar Kyiv Independent.

Riksåklagaren anses stå president Volodymyr Zelenskyj nära.

Lagen röstades igenom i parlamentet med stöd av 263 ledamöter, medan bara 13 röstade emot och 13 avstod.

I Zelenskyjs parti, Folkets tjänare, var det enligt uppgifter bara en person som röstade emot: Anastasiia Radina, som är chef för parlamentets antikorruptionskommitté.

Lagen måste undertecknas av Zelenskyj för att träda i kraft, och den ukrainska presidenten har även möjlighet att lägga in sitt veto.

Igår genomfördes även en räd mot de två myndigheterna, som motiverades med misstankar om rysk infiltration.

Svårt att utreda personer nära presidenten

Den nya lagen ger riksåklagaren stor makt att utfärda direktiv till de två myndigheterna och även att avsluta utredningar, enligt tidningen.

Organisationer som motarbetar korruption har varnat för att den nya lagen kan göra det svårt för de berörda myndigheterna att utreda personer som står president Zelenskyj nära.

De två myndigheterna har tydligt kritiserat den nya lagen.

– Ukrainas antikorruptionsinfrastruktur, som byggts sedan 2015, kommer att förstöras, hävdar myndigheten NABU i ett uttalande.

Och även EU riktar hård kritik mot beslutet i Ukrainas parlament.

Hård kritik från EU

EU-kommissionens talesperson Guillaume Mercier uttrycker oro och skickar en skarp varning till Ukraina och Zelenskyj om att EU:s stora ekonomiska stöd till Ukraina kommer med vissa villkor.

– Europeiska unionen är oroad över Ukrainas senaste agerande gentemot sina antikorruptionsinstitutioner, NABU och SAPO. Dessa institutioner är avgörande för Ukrainas reformagenda och måste verka självständigt för att bekämpa korruption och upprätthålla allmänhetens förtroende, säger Guillaume Mercier, enligt tidningen.

– EU ger betydande ekonomiskt stöd till Ukraina, villkorat av framsteg inom transparens, rättsliga reformer och demokratisk samhällsstyrning. Ukrainas EU-anslutning kommer att kräva en stark kapacitet att bekämpa korruption och säkerställa institutionell motståndskraft, understryker EU-kommissionens talesperson.

Foto: President of Ukraine

Text: Redaktionen

SD vill ta bort 2000 jobb

2025 07 23

Sverigedemokraterna vill ta bort 2000 tjänster.

SD riktar hård kritik mot Trafikverket efter den senaste tidens tågstrul.

Nu kräver partiet att regeringen skär ner på myndigheten.

Hela 2000 tjänster kan försvinna i ett första skede om SD får som de vill.

Kräver stora nedskärningar

SD anser att Trafikverket inte fungerar som det ska, rapporterar SR.

Därför kräver partiet nu att regeringen gör stora nedskärningar i myndigheten.

– Trafikverkets organisation är alldeles för stor, den är för otymplig, den är ineffektiv och man får inte jobbet gjort. De är nästan 12 000 anställda och man måste ställa sig frågan: Är det nödvändigt? säger Thomas Morell (SD), trafikpolitisk talesperson, till radiokanalen.

Morell menar att man i ett första läge bör minska Trafikverkets personalstyrka med 2000 personer, sedan får man se om det behöver göras ytterligare nedskärningar.

”Lyfter inte en spade”

SD:s trafikpolitiske talesperson tycker att det är fullt rimligt att skära ned på Trafikverket när det är stora problem med den svenska järnvägen.

– Det finns inte en enda av de som jobbar på Trafikverket som lyfter en spade eller gör någonting för att reparera järnvägen, utan det är andra som gör det, säger Morell till radiokanalen.

Han tillägger att det finns ett fåtal på Trafikverket som är praktiskt inriktade men att de flesta är administratörer.

Hård kritik – efter tågkaos

Utspelet kommer efter att tågtrafiken under förra veckan lamslogs på flera håll i landet på grund av omfattande signalfel.

Efter kaoset sade Trafikverket att de nu skärpt upp sin förmåga att möta liknande situationer om de skulle uppstå igen, vilket SVT har rapporterat.

– Vi ska kunna köra ut vatten och toaletter om situationen skulle uppstå igen, sade Trafikverkets säkerhetsdirektör Mattias Dejke till kanalen förra veckan.

Trafikverket fick stenhård kritik efter tågkaoset, som innebar kraftiga förseningar och att resenärer blev fast på tågen. Det var bland annat ett Snälltåg som satt fast i över elva timmar. Många fick också vänta väldigt länge på evakueringsbussar, rapporterade Aftonbladet.

– I det här fallet var det ju extraordinärt och man fick sitta extraordinärt länge vilket är väldigt beklagligt i det sammanhanget, sade Mattias Dejke till tidningen.

SD vill nu alltså skära ned på Trafikverket. Samtidigt meddelar Miljöpartiet att de istället för Trafikverket vill se en tågmyndighet som enbart ansvarar för järnvägen, enligt radiokanalen.

Foto: Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen