TV4 säljs

2025 07 01

Nu slutförs storaffären mellan Telia och mediekoncernen Schibsted.

På tisdagen meddelar Schibsted att förvärvet av Telias tv-verksamhet är klart. Affären innebär att Schibsted tar över TV4 i Sverige och MTV i Finland.

Nu lovar Schibsted att utveckla tv-kanalerna.

I ett uttalande framhåller koncernen att de ämnar att erbjuda publiken en rikare och mer komplett medieupplevelse som levererar nyheter, sport, drama och underhållning i text, ljud och video.

–  TV4 och MTV är pålitliga och oberoende nyhetsförmedlare och nationella hörnstenar för skyddet av demokratiska värderingar, samtidigt som de är kända för sitt högkvalitativa underhållnings-, sport- och dramainnehåll, säger Siv Juvik Tveitnes, vd för Schibsted.

– I en sådan kontext blir Schibsted en idealisk långsiktig ägare som, med stöd av Tinius-stiftelsen, är fast beslutet att bevara och stärka TV4 och MTV som tillförlitliga och oberoende medieaktörer.

Så påverkas Telias kunder

Telias kunder kommer fortsatt att kunna ta del av innehåll från TV4.

Bolaget kommer att fortsätta att inkludera innehåll från TV4 och MTV i sitt tv-erbjudande.

– Det här är vår senaste milstolpe i att skapa ett enklare Telia. Vi är fokuserade på att växa där vi är starkast – att leverera uppkoppling i världsklass till miljontals kunder – och kommer att fortsätta med vår aktiva portföljförvaltning, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef vid Telia Company.

– Å hela Telias vägnar önskar jag TV & Media-teamet all lycka till i sitt nya hem hos Schibsted – en långsiktig nordisk ägare som kan vidareutveckla verksamheten samtidigt som den redaktionella självständigheten bevaras.  

Här är prislappen

Affären, som först tillkännagavs i februari 2025, värderas till 6,55 miljarder kronor.

Under 2024 genererade TV4- och MTV-gruppen externa rörelseintäkter på 8,16 miljarder kronor och hade cirka 887 000 abonnenter.

LÄS MER: Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen

Ukraina nära stort avtal

2025 07 01

Ukraina är nära att nå ett stort avtal med EU.

Sedan Donald Trump tog över efter Joe Biden har det mesta som rör handelsavtal handlat om USA.

Samtidigt pågår förhandlingar runt om i världen om nya avtal.

EU och Ukraina har under den senaste tiden förhandlat om en ny överenskommelse – och nu ser det ut att vara nära.

Nytt avtal nära

Jordbrukare, framförallt i Östeuropa, har uttryckt frustration över att ukrainskt deltagande har ställt till det konkurrensmässigt.

Det har varit en av de största utmaningarna under förhandlingarna.

Nu är dock ett nytt handelsavtal mellan EU och Ukraina nära förestående.

– Vi är glada över att kunna meddela att kommissionen och Ukraina har nått en principöverenskommelse om översynen av vårt bilaterala djupgående och omfattande frihandelsavtal, säger EU:s handelskommissionär Maros Sefcovic via EU-kommissionens hemsida.

– I avtalet fastställs en långsiktig, förutsägbar och ömsesidig ram som gynnar exportörer, företag och jordbrukare på båda sidor – och som stärker Ukrainas väg mot EU-medlemskap.

“Vi lyssnade”

Maros Sefcovic fortsätter.

– Dagens principöverenskommelse är balanserad, rättvis och realistisk. Den utgör det bästa möjliga resultatet under svåra geopolitiska förhållanden, förklarar han.

– Politiskt sett är detta en stark signal om ett orubbligt stöd till Ukraina, som försvarar sin suveränitet och demokratiska framtid. Och, vilket är avgörande, det är också ett svar på den oro som uttryckts av våra medlemsstater, jordbrukare och livsmedelsproducenter. I en mening: vi lyssnade på er, vi hörde er och nu agerar vi.

Protesterade

Polska bönder protesterade förra året mot att marknaden översvämmats av billigt ukrainskt spannmål.

De polska protestarrangörerna krävde då införandet av ett importförbud för ukrainska jordbruksprodukter och att restriktionerna för användning av gödningsmedel avskaffas, enligt BBC.

Oklart mellan EU och USA

Samtidigt väntar världen på att USA ska få till fler handelsavtal.

Landet har hittills bara kommit överens med Storbritannien och Kina – och inga uppgifter om att ett avtal med EU ska vara nära förestående har kommit.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen

Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen