TV4 säljs
2025 07 01
Nu slutförs storaffären mellan Telia och mediekoncernen Schibsted.
På tisdagen meddelar Schibsted att förvärvet av Telias tv-verksamhet är klart. Affären innebär att Schibsted tar över TV4 i Sverige och MTV i Finland.
Nu lovar Schibsted att utveckla tv-kanalerna.
I ett uttalande framhåller koncernen att de ämnar att erbjuda publiken en rikare och mer komplett medieupplevelse som levererar nyheter, sport, drama och underhållning i text, ljud och video.
– TV4 och MTV är pålitliga och oberoende nyhetsförmedlare och nationella hörnstenar för skyddet av demokratiska värderingar, samtidigt som de är kända för sitt högkvalitativa underhållnings-, sport- och dramainnehåll, säger Siv Juvik Tveitnes, vd för Schibsted.
– I en sådan kontext blir Schibsted en idealisk långsiktig ägare som, med stöd av Tinius-stiftelsen, är fast beslutet att bevara och stärka TV4 och MTV som tillförlitliga och oberoende medieaktörer.
Så påverkas Telias kunder
Telias kunder kommer fortsatt att kunna ta del av innehåll från TV4.
Bolaget kommer att fortsätta att inkludera innehåll från TV4 och MTV i sitt tv-erbjudande.
– Det här är vår senaste milstolpe i att skapa ett enklare Telia. Vi är fokuserade på att växa där vi är starkast – att leverera uppkoppling i världsklass till miljontals kunder – och kommer att fortsätta med vår aktiva portföljförvaltning, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef vid Telia Company.
– Å hela Telias vägnar önskar jag TV & Media-teamet all lycka till i sitt nya hem hos Schibsted – en långsiktig nordisk ägare som kan vidareutveckla verksamheten samtidigt som den redaktionella självständigheten bevaras.
Här är prislappen
Affären, som först tillkännagavs i februari 2025, värderas till 6,55 miljarder kronor.
Under 2024 genererade TV4- och MTV-gruppen externa rörelseintäkter på 8,16 miljarder kronor och hade cirka 887 000 abonnenter.
LÄS MER: Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”
Foto: Glenn Carstens-Peters
Text: Redaktionen