Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”
2025 07 01
Flera svenska företag gör internationell succé.
Intresset för svenskt godis är enormt.
På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.
Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.
“Hur mycket som helst”
Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.
– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.
Internationellt sug
Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.
Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.
– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.
Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.
Uppmärksammas
Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.
Amerikanska New York Post skriver så här:
– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.
“Långvarig tradition”
Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.
De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.
– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.
– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.
Foto: V. Gariev
Text: Redaktionen