Jens Stoltenberg varnar – ”enorma konsekvenser” kan vänta imorgon

2025 08 04

Norges finansminister Jens Stoltenberg går ut med en varning inför imorgon fredag.

Norge är inte med i EU och förhandlar därför själva med USA om ett handelsavtal inför Donald Trumps tull-deadline imorgon den 1 augusti.

Men något avtal har ännu inte uppnåtts.

Nu varnar Norges finansminister, tillika Natos tidigare generalsekreterare Jens Stoltenberg, för att Norge måste vara beredda – och enligt norska företag skulle höga tullar medföra enorma konsekvenser.

Försöker nå avtal – i sista minuten

Stoltenberg varnar för att Norge måste räkna med högre tullar från USA från och med imorgon, fredagen den 1 augusti, då Trumps tidsfrist löper ut, rapporterar Dagbladet.

– Vi måste vara beredda på höjda tullar från den 1 augusti, som USA har aviserat. Och vad det blir är inte bestämt, säger Stoltenberg, enligt tidningen.

Norge vet alltså inte hur höga tullar man kommer att drabbas av om man inte lyckas nå någon uppgörelse.

Nu försöker man nå ett avtal i sista minuten.

Senast igår talade Stoltenberg med USA:s handelsrepresentant Jamieson Greer.

– Vi för fortfarande samtal och målet är ett avtal. Men det går fortfarande inte att säga om det är inom räckhåll. USA har aviserat höjda tullar för ett stort antal länder och vi måste vara beredda på att det gäller även oss, säger Jens Stoltenberg till tidningen.

Stor osäkerhet

Tullsamtalen mellan Norge och USA har pågått ända sedan Stoltenberg och statsminister Jonas Gahr Støre besökte Vita huset i april.

EU har redan uppnått ett tullavtal med USA som medför tullar på 15 procent.

Stoltenberg säger att han inte vet om det kommer att bli samma tullsats för Norge.

– Vi kan få samma nivå som EU, den kommer att vara högre än den har varit på många år, men fortfarande lägre än befarat, säger den norska finansministern.

Han menar att utvecklingen mot handelskrig och en aggressiv tullpolitik är olycklig, inte minst för ett exportberoende land som Norge.

– Norge är ett av de länder i världen som är mest betjänt av frihandel. Hälften av det vi gör säljs till andra länder, säger finansministern.

LÄS OCKSÅ: Norge gör Ryssland ursinniga

”Enorma konsekvenser”

I samband med kommentarerna är Stoltenberg på besök hos det norska teknikföretaget Laerdal Medical, som varnar för att tullarna kan få ”enorma konsekvenser”.

– Höjda och förändrade taxor får enorma konsekvenser för oss. Utan åtgärder för att komma till rätta med det talar vi om i storleksordningen 65-200 miljoner norska kronor i extra kostnader per år, säger Alf-Christian Dybdahl, vd för Laerdal Medical, till tidningen.

Enligt Stoltenberg kan ett eventuellt avtal mellan Norge och USA också innehålla en säkerhetspolitisk aspekt, precis som mellan EU och USA, där EU har förbundit sig att köpa bland annat vapen.

Foto: Nato

Text: Redaktionen

Flamingo-missiler har slagit ner

2026 06 10

Ukraina har träffat flera ryska måltavlor med drönare och missiler.

På onsdagsmorgonen kommer uppgifter om nya ukrainska attacker mot Ryssland.

Ett oljeraffinaderi i den ryska staden Samara har träffats av ukrainska drönare.

Samtidigt har en tillverkningsanläggning i Tjeboksary träffats av missiler under natten, rapporterar Kyiv Independent.

Nya attacker

Oljeraffinaderiet Kuybyshevskiy i Samara oblast – beläget omkring 800 kilometer från gränsen mellan Ryssland och Ukraina – har träffats av drönare.

Filmklipp på sociala medier visar lågor och rök vid platsen efter attacken.

Ukraina fortsätter därmed att attackera måltavlor hundratals kilometer från gränsen med drönare.

Vid flera tillfällen har drönarna åkt så långt som 1 500 kilometer från gränsen.

Missilattack mot Tjeboksary

Men det är inte bara drönare som har slagit ner i Ryssland.

I Tjeboksary i Tjuvasjien träffades en forsknings- och tillverkningsanläggning av ukrainska missiler.

Fabriken försörjer den ryska försvarsindustrin, inklusive delar till Orion-drönare och Iskander-robotar, enligt Ukrainas militära underrättelsetjänst. 

Ukrainas flygvapen har inte uppgett vilken typ av missil som användes i attacken.

Sociala medieuppgifter gör dock gällande att det ska ha varit Ukrainas egna Flamingo-missiler.

Ryska attacker

Även Ryssland har skickat drönare under natten till onsdagen, bland annat mot Odessa oblast.

Bostadshus har träffats i samband med den ryska attacken, rapporterar RBC Ukraine.

– I ett av dem blev en lägenhet på femte våningen helt utbränd. Branden släcktes snabbt av räddningstjänsten, kommenterar Ukrainas flygvapen.

– En 46-årig kvinna skadades. Hon fördes till sjukhus och får all nödvändig vård. 

Inga tecken

Något fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina tycks ännu inte vara nära förestående.

Trump-administrationen har lagt mindre fokus på fredsförhandlingarna i samband med det pågående kriget i Mellanöstern.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har sagt att om Vladimir Putin inte har någon avsikt att inleda fredsförhandlingar så kommer de ukrainska attackerna att fortsätta.

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen

10 juni 2026

Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

2026 06 10

Norge förlorar miljardbelopp på grund av Sverige.

Miljarder norska kronor försvinner över gränsen till Sverige.

Nu slår en norsk branschorganisation larm om grannlandet.

Rasar mot miljardförlusten

Den norska gränshandeln i Sverige beräknas uppgå till 11,3 miljarder norska kronor per år.

Nu slår den norska dagligvarubranschen larm om det stora pengatappet till Sverige, rapporterar Dagligvarunytt.

Branschorganisationen NHO Mat og Drikke, som ungefär motsvarar Livsmedelsföretagen i Sverige, menar att ojämna handelsvillkor mellan länderna ställer till problem för norska livsmedelsbutiker nära gränsen.

Det beror bland annat på Norges skattepolitik, som leder till att Sverige gynnas, enligt organisationen.

– Det vi framför vill ta upp är att punktskatterna på tobak och alkohol är så mycket högre i Norge än i Sverige. Om man är ute efter det blir det väldigt lönsamt att åka till Sverige, säger Petter Haas Brubakk, administrativ direktör på NHO Mat og Drikke, enligt tidningen.

”Sverige känns som USA”

Brubakk menar att flera stora köpcentra vid gränsen till Norge närmast för tankarna till USA.

– Nordby Center eller Charlottenberg känns ju som Walmart i storlek. Man får känslan av att man är i USA, säger Petter Haas Brubakk, enligt tidningen.

Att norrmän åker över till Sverige för att handla är ingenting nytt, och inte ett problem i sig, enligt branschorganisationen.

Det man vänder sig emot är den norska skattepolitiken.

Den förstärker obalansen mellan länder och skapar extra starka incitament för norrmän att åka över till Sverige istället för att handla i norska butiker, menar man.

40 procent når Sverige på 1,5 timme

NHO Mat og Drikke har slagit larm tidigare, exempelvis när Sverige sänkte matmomsen i våras.

– Med lägre priser blir handelsläckaget ännu större. De på andra sidan gränsen har helt andra konkurrensvillkor än oss, sade Petter Haas Brubakk till Dagsavisen då.

Billigare drivmedel på den svenska sidan gör också resan mer lönsam för norrmännen, har Brubakk tidigare sagt enligt SvD.

Påverkan på norsk dagligvaruhandel är stor eftersom 40 procent av Norges befolkning bor inom 90 minuters bilresa från Sverige, påpekar Brubakk, rapporterar tidningen.

Text: Redaktionen