Helt ny svensk cola kommer till affären

2025 11 05

En helt ny cola-dryck kommer till den svenska marknaden.

Det är ett av Sveriges äldsta bryggerier som står för lanseringen.

Coca-Cola är som bekant världsledande när det kommer till drycken – men olika utmanare tar sig med jämna mellanrum an marknaden.

Nu kommer besked om att en helt ny cola-dryck kommer till affären.

Helt ny cola

Det är Hammars Bryggeri – som grundades redan 1904 – som har tagit fram drycken.

Bryggeriet menar att det är efter “ åtta års experimenterande och otaliga receptförsök” som man till slut fått fram en färdig produkt.

Drycken – som går under namnet Svensk Cola – finns nu i dagligvaruhandeln och hos återförsäljare, i 100 cl flaska och 33 cl burk.

“Efter åtta år”

Anders Markstedt, vd på Hammars Bryggeri, kommenterar lanseringen.

– Efter åtta års envishet, och med smak som vårt heligaste ledord, kan vi äntligen säga att vi har gjort en cola som vi känner fullt ut utmanar allt som finns på marknaden. Svensk Cola är vårt svar på världens mest ikoniska läsk, säger han i ett pressmeddelande.

Läs mer: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

“Ett alternativ”

Markstedt fortsätter.

– Vi vill ge svenska konsumenter ett alternativ till de stora internationella varumärkena, säger han.

– Vi har provat oss igenom i princip varje cola vi kunnat hitta, jämfört recept och testat otaliga varianter. Det mesta vi smakade levde inte upp till våra förväntningar – och det tog lång tid innan vi själva hittade rätt. Men till slut gjorde vi det.

Tidigare i år

Coca-Cola har störst marknadsandel och är alltjämt den ohotade jätten i branschen.

Dock har vissa rörelser i de nordiska länderna uppmanat till bojkott av Coca-Cola som en reaktion på Donald Trump och republikanernas politik efter att presidenten återtagit platsen i Vita huset i vintras.

Tidigare i år rapporterades det om ett ökat intresse för klassiska Cuba Cola som ett alternativ till den amerikanska jätten.

Läs mer: Pangbesked från Swedbank – berör hela Sverige

Foto: Hammars Bryggeri

Text: Redaktionen

Ryssarna inför nytt förbud på Krym

2026 06 17

Nya restriktioner införs på ockuperade Krym.

Tidigare har uppgifter kommit om att ransonering av bränsle har införts på den ockuperade halvön.

Nu inför det ryskinstallerade styret nya restriktioner för befolkningen.

Myndigheterna har infört ett nattligt förbud mot motorcyklar, skotrar och fyrhjulingar. 

De uppger att motorljudet kan förväxlas med drönarattacker och störa luftförsvarets arbete, rapporterar Kyiv Post.

Återkommande attacker

Ukraina har på senare tid riktat återkommande drönarattacker mot just Krym.

Det har skapat så pass stora problem för ryssarna att de nu förbjuder användning av motorcyklar och andra fordon mellan klockan 20 på kvällen och klockan 06 på morgonen.

– Mopedljudet försvårar försvarssystemens arbete. Deras motorer låter likadant som drönare, säger Oleg Krjutjkov, rådgivare till Krym-chefen Sergej Aksionov.

“Drönarångest”

Krym, som olagligt annekterades av Ryssland 2014, har länge marknadsförts av Moskva som ett turistmål under sommaren. 

Men ukrainska attacker mot militära anläggningar, försörjningsvägar och energiinfrastruktur har i allt högre grad blottat halvöns sårbarhet. 

Det har även orsakat vad som beskrivs som en sorts “drönarångest” – en bidragande anledning till varför motorcyklar och fyrhjulingar nu förbjuds nattetid.

Har haft problem

Förra veckan kom uppgifter om stora problem på Krym.

Bensinstationer på halvön hade slut på bensin på torsdagen, rapporterar Reuters.

En person i Sevastopol, halvöns största stad, berättade då att det saknades bränsle på de flesta lokala bensinstationer, och att leveranserna hade svårt att ens hålla jämna steg med det ransoneringssystem som införts under de senaste veckorna. 

Omfattande attacker

Ukraina har gått på offensiven vad gäller de omfattande drönarattackerna.

Utöver energiinfrastruktur runt om i Ryssland siktar Kyivs styrkor ofta in sig på olika militära mål på Krymhalvön, exempelvis luftförsvar och vapendepåer.

Foto: By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, usingOpenStreetMap datathis file for the orientation map inset, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen

Viktig uppmaning till bilister – gäller nu på torsdag

2026 06 17

Det gäller att se upp på vägarna nu i veckan.

Många svenskar planerar att fira midsommar med nära och kära.

Därmed kommer det att vara fullt ute på de svenska vägarna i veckan när folk reser över landet för att träffa vänner och familj.

Branschorganisationen M Sverige framhåller att torsdagen är en populär resdag  inför midsommar – och uppmanar alla bilister att välja stora vägar den här veckan.

Välj stora vägar

Midsommar är årets största trafikhelg och kraftigt ökad trafik väntas i hela landet.

Just på torsdagen är det många som kommer att ge sig ut i trafiken – och då uppmanas svenskarna att välja de stora vägarna.

– Vägnätet belastas till max under midsommar, säger M Sveriges trafiksäkerhetsexpert Jacob Sidenvall i ett pressmeddelande.

– Det gäller de stora motorlederna, men framför allt på mindre sträckor som inte är mittseparerade. Vi ser att det är fler allvarliga olyckor på de mindre vägarna.

Minskar dödligheten

Enligt Trafikverket är antalet dödsolyckor i Sverige i genomsnitt 35 procent högre under midsommarhelgen jämfört med andra junidagar. 

På torsdagen är trafiken som mest intensiv.

Mötesseparerade vägsträckor minskar enligt branschorganisationen dödligheten med 80 procent. 

Läs mer: Ryssarna inför nytt förbud på Krym

Ofta de farligaste

Många bilister kör den sista sträckan på mindre vägar när man precis är på väg att anlända till “sin stuga eller en annan idyllisk plats som man ska fira på”.

– Det innebär att man kör på de farligaste sträckorna när man redan varit ute på vägarna en längre stund, säger Jacob Sidenvall. 

Han uppmanar till att ta en paus “så att du har fokus till den sista biten landsvägskörning”.

Ökar risken

Köer, förseningar, trängsel, stress och andra faktorer bidrar samtidigt till irritation i trafiken.

Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, säger att det är viktigt att vara ute i god tid.

– När fler ger sig ut på vägarna ökar också risken för irritation, vilket kan leda till olyckor. Därför är det extra viktigt att planera resan i god tid och ha marginaler, förklarar han i ett pressmeddelande.

Foto: L. Simonsson Transportstyrelsen

Text: Redaktionen