FSB-agenter har öppnat eld

2025 11 24

Agenter från den ryska säkerhetstjänsten FSB har öppnat eld.

Uppgifterna kommer tidigt på måndagskvällen.

Agenter från den ryska säkerhetstjänsten FSB har öppnat eld mot två personer som enligt den ryska myndigheten förberedde sig för att utföra sabotage, rapporterar oberoende Moscow Times.

Har öppnat eld

Rysslands federala säkerhetstjänst uppger på måndagen att deras agenter dödade två män som påstås ha försökt genomföra en sabotageattack mot en järnvägslinje i Sibiriens Altai-region under helgen.

Enligt FSB hade personerna försökt placera en så kallad urspårningsanordning längs tågspåren på lördagskvällen. 

När säkerhetsagenter närmade sig deras fordon för att gripa dem, började de två männen enligt FSB skjuta och sköts därefter ihjäl av besvarande eld.

“Ära till Ukraina”

En FSB-video som har släppts av statliga medier visar två kroppar ligga nära en bil.

Den statligt drivna nyhetsbyrån TASS rapporterar att de två männen var beväpnade med automatiska attackgevär där frasen "Ära åt Ukraina" var skriven på ryska. 

I ett uttalande hävdar FSB att en medlem av en ospecificerad "terroristorganisation" hade rekryterat de två männen via Telegram och lovat att ge dem en "materiell belöning" för att genomföra sabotageattacken.

Läs mer: Kräver ”kompensation” – Kreml hotar USA

Med jämna mellanrum

Antalet sabotagehandlingar inne i Ryssland fortsätter att öka.

Flera grupper som är verksamma i landet försöker störa de ryska krigsansträngningarna för att stötta Ukraina.

En av dessa grupper går under namnet Atesh.

Sabotage igår

Medlemmar av den pro-ukrainska partisan-gruppen Atesh saboterade under gårdagen ett elektriskt lok som påstås ha använts för att transportera militär last från den ryska staden Rostov-on-Don. 

En video som postades av den påstådda sabotageinsatsen visar hur Atesh-agenter häller en brandfarlig vätska på loket.

En andra video av den påstådda attacken visar lokets interiör stå i lågor.

Läs mer: ”Hitta och eliminera” – 388 ryssar dödade i staden

Foto: By RIA Novosti archive, image #835340 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen