Biljätte har ”värsta året någonsin” – miljardförlust på elbilar

2026 05 14

Många i bilbranschen har det fortsatt tufft.

Det är den japanska biljätten Honda som på torsdagen har rapporterat sin första årliga förlust sedan bolaget noterades på börsen.

Inställda elbilsplaner och svag försäljning i Kina bidrar till att Honda har haft “det värsta året någonsin”, rapporterar Wall Street Journal.

“Mycket allvarligt”

Hondas förlustresultat landade på motsvarande 2,7 miljarder dollar, eller drygt 25 miljarder svenska kronor.

Biljätten hänvisar till till elbilsförluster på motsvarande cirka 10 miljarder dollar efter att ha gett upp sina huvudsakliga elbilssatsningar i USA. 

– Vi i ledningen ser mycket allvarligt på denna förlust, säger vd Toshihiro Mibe.

Inte bara elbilar

Det är inte bara misslyckade elbilssatsningar som bidrar till Hondas problem.

Hondas försäljning i Kina har mer än halverats under de senaste fem åren på grund av intensiv konkurrens, och man fortsätter att tappa mark under innevarande år. 

Nu väntas biljätten satsa stort på hybridbilar i Nordamerika för att vända på utvecklingen.

Läs mer: Biljätte lägger ned fyra anläggningar i Sverige

Kan vara problemet

Honda har varit noterade på börsen sedan år 1957 och har över tid vuxit till det näst största bilföretaget i Japan.

Vissa experter menar att det just är Hondas storlek som gör att det är svårare att anpassa sig till en föränderlig elbilsmarknad, rapporterar BBC.

Slopar målen

Vd Toshihiro Mibe säger att Honda nu skrotar målet om att elbilar ska utgöra en femtedel av nybilsförsäljningen till år 2030. 

Han säger också att Honda även skrotar målet om att samtliga av deras fordon ska vara helt elektriska till år 2040. 

– Det är en dyster milstolpe för Honda, men inte en överraskande sådan. Liksom många traditionella biltillverkare satsade de allt på att bilisterna snabbt skulle gå över till elbilar – och förlorade när omvärlden skiftade, säger Danni Hewson, chef för finansiell analys hos investmentplattformen AJ Bell.

Läs mer: Sänker priset kraftigt på elbilar

Foto: TopSphere Media

Text: Redaktionen

Rysk spion varnar Kreml – ”Kan pågå i årtionden”

2026 06 04

En tidigare rysk toppspion utfärdar en skarp varning till Moskva.

Fyra år och tre månader har gått sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina.

Kremls relation med majoriteten av de europeiska länderna har förändrats i grunden – och Europa lägger många miljarder på att rusta upp försvaret.

Nu går en tidigare rysk toppspion ut med en varning till Kreml, rapporterar Kyiv Post.

Varnar Kreml

Det är Andrey Bezrukov, en pensionerad rysk underrättelseöverste och rådgivare till Rosnefts vd Igor Setjin, som står för varningen.

Han menar att Ryssland kan vara i krigstillstånd inte bara i år, utan i årtionden.

– Vi måste erkänna att vi under de kommande åren, kanske ett par decennier, kommer att befinna oss i ett tillstånd av krig, säger Bezrukov.

Kan forma generationer

Bezrukov antyder att konflikten skulle kunna sträcka sig från "hett krig" till vad han beskriver som ett "smygande krig" som sprider sig över regioner, vilket formar "två generationer" som i praktiken kommer att växa upp under krigstid. 

Han hävdar att Ryssland nu befinner sig vid vad han kallade "den första puckeln av ett världskrig" och förutspår en andra våg av global konfrontation jämförbar med 1900-talets världskrig. 

Läs mer: Rusning till Ikea – folk skriver upp sig på väntelistor

Inga tecken

Det finns inga tecken på att Ryssland har för avsikt att avsluta kriget inom någon nära förestående framtid.

Tvärtom tycks kriget eskalera.

Enligt ukrainsk underrättelse har Ryssland förmåga att skicka så många som hundra ballistiska robotar mot Ukraina varje månad, rapporterar Ukrainska Pravda.

Varje vecka

Varje vecka riktar Kremls styrkor drönare och robotar mot ukrainskt territorium.

Samtidigt kommer återkommande larm om planer på nya omfattande ryska attacker.

De USA-ledda fredsförhandlingarna har stannat av helt och hållet i samband med att kriget mellan Iran och USA bröt ut.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

4 jun 2026

Sankt Petersburg kan stänga ned

2026 06 04

Ett Putin-besök befaras kunna stänga ned hela Sankt Petersburg.

En omfattande störning i mobilnäten i Sankt Petersburg har väckt oro i den ryska storstaden.

Detta i samband med ett stort ekonomiskt toppmöte och Putin-besök, rapporterar RBC Ukraine.

Stora störningar

Ett omfattande avbrott i mobilinternet inträffade i Sankt Petersburg på öppningsdagen för det internationella ekonomiska forumet.

Enligt Center for Countering Disinformation kopplar stadens invånare störningen till besöket av Rysslands ledare Vladimir Putin.

– Invånarna kan inte öppna webbplatser, appar fungerar inte och även tjänster från så kallade “vita listor” fungerar instabilt, skriver Center for Countering Disinformation, på sin Telegram-kanal.

Samtidigt ökar antalet klagomål snabbt.

– För varje timme som går kommer allt fler klagomål om internetstörningar in, fortsätter de.

Oro hos ryssar

Lokala invånare befarar nu att problemen kan bli långvariga och att full mobiltäckning inte återkommer på flera dagar.

– Lokala invånare förväntar sig att full tillgång till mobilt internet inte kommer att återställas på minst ytterligare tre dagar, skriver RBC Ukraine.

Störningarna kopplas av vissa till säkerhetsåtgärder i samband med Vladimir Putins närvaro i staden.

Tidigare internetnedsläckningar

Den pågående störningen inträffar samtidigt som det internationella ekonomiska forumet i Sankt Petersburg, som ofta används som ett skyltfönster för ryska ekonomiska ambitioner.

– För att säkerställa den ryska diktatorns säkerhet stängs en hel stad av från mobilt internet under årets viktigaste ekonomiska evenemang, uppger Center for Countering Disinformation.

Liknande nedstängningar har tidigare rapporterats i Moskva, där myndigheter enligt uppgifter kopplat störningar till säkerhetsåtgärder kring den ryske ledaren.

Under våren rapporterades omfattande avbrott i Moskva och Moskvaregionen, där tusentals användare förlorade internetåtkomst.

Enligt Financial Times kopplades problemen till förstärkta säkerhetsåtgärder kring Putin efter tidigare hotbilder.

Myndigheterna har även tidigare genomfört mer omfattande nedstängningar, bland annat under nationella högtider, där mobilinternet och SMS-tjänster tillfälligt stängts av för att “säkerställa säkerheten”.

Foto: Pujalin

Text: Redaktionen