Apple planerar massflykt

2025 04 25

Uppgifter gör gällande att den amerikanska techjätten planerar flytta sin montering av alla iPhones som säljs i USA från Kina.

Apple förbereder en massflykt till Indien.

Alla iPhones som säljs i USA kommer framöver att monteras där i stället för i Kina.

Anledningen bakom flytten stavas Trumps tullar, rapporterar Financial Times.

Då ska flytten vara klar

Satsningen beskrivs sannolikt vara större och snabbare än vad investerare förväntar sig – målet är nämligen att flytten ska vara klar till slutet av 2026, rapporterar tidningen.

Detta skulle innebära en fördubbling av Indiens iPhoneproduktion på drygt ett år – en bråkdel av den tid Apple tillbringade med att utveckla sin produktionslinje i Kina, vilket tog uppemot två decennier av tunga investeringar.

Läs mer: Japansk biljätte i kris – rekordstor förlust

Starkt beroende av Kina

Apple är starkt beroende av Kina – techjätten tillverkar nämligen flera av sina produkter genom tredje part där, såsom Foxconn.

Detta gör dock att företaget riskerar att drabbas extra hårt av de skyhöga handelstullar som regeringen Trump infört mot landet, vilket är den stora anledningen bakom den planerade flytten.

Trump införde massiva tullar

Apple har byggt upp sin produktionskapacitet i Indien under de senaste åren – något som tagit extra fart under de senaste åren, i samband med civila oroligheter i Kina.

Financial Times rapporterar att Apple sågs skynda på leveranser av iPhones från Indien i april, efter att Trump startat ett nytt handelskrig mot USA:s största handelspartner.

Trump har infört tullar på upp till 145 procent på Kina, vilket landet i sin tur har besvarat med att införa tullar på 125 procent på amerikanska varor.

Läs också: Trump nära gigantisk vapendeal – med diktatur

Foto: Apple (pressfoto)

Text: Redaktionen

3 juni 2026

Ransonering i Moskva – mardröm för Putin

2026 06 03

Vanligt folk i Moskva märker av kriget i form av ransoneringar.

Kriget i Ukraina har blivit allt mer kännbart även för vanligt folk i Ryssland.

Nu kommer rapporter om ransoneringar i huvudstaden Moskva, vilket riskerar att bli en mardröm för Putin, som inte har råd med ett folkligt motstånd i huvudstaden.

Tvingas begränsa försäljningen

Bensinstationer i Moskva, Sankt Petersburg och regioner i norra Ryssland har börjat ransonera bränsleinköp, rapporterar The Moscow Times.

Ransoneringen är ett resultat av återkommande ukrainska drönarattacker mot ryska oljeraffinaderier.

Bensinstationskedjan General Gueller har infört inköpsgränser på 20 liter vid samtliga sina stationer i Moskva med omnejd.

Lukoil har begränsat bensinförsäljningen i Moskva till 100 liter per förare.

Statliga Gazproms bensinstationer har infört en begränsning på 100-150 liter bensin eller diesel, enligt företaget.

Även ORTK, med 36 bensinstationer i Moskva, har begränsat försäljningen till 60 liter bensin och 100 liter diesel per förare.

– Vi är inte de enda som gör detta, konstaterar en talesperson för företaget, enligt tidningen.

Ransoneringar och kökaos på flera håll

Missnöjet med Putin har ökat i Ryssland de senaste månaderna, och ett folkligt motstånd i huvudstaden Moskva skulle vara särskilt problematiskt för diktatorn.

Men det är inte bara i Moskva som ransoneringar har införts.

I Sankt Petersburg har bilister rapporterat försäljningsgränser på mellan 50 och 95 liter per förare. Ransoneringarna förklaras med ”störningar i leveranskedjan”, utan att kriget nämns.

I republiken Karelen har inköpen av bensin begränsats till 20 liter per förare på många bensinstationer.

Från Murmansk rapporteras samtidigt långa köer till bensinstationerna.

Det är alltså tydligt att kriget i Ukraina blir allt mer kännbart för vanliga ryssar.

Ukraina har medvetet riktat in sig på ryska oljeraffinaderier, som gång på gång har attackerats med drönare.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

Amerikansk attack – stridsflygplan har avfyrat

2026 06 03

Ett amerikanskt stridsflygplan har attackerat en oljetanker.

Det råder fortsatt stora osäkerheter kring vapenvilan i Mellanöstern.

Ett amerikanskt stridsflygplan har nu attackerat en oljetanker som var på väg mot en hamn på den iranska ön Kharg.

Fartyget hade enligt USA inte följt instruktionerna för den rådande amerikanska blockaden – och ett stridsflygplan gick därför till attack, rapporterar The Hill.

Hellfire-robot

En Hellfire-robot som avfyrades från ett amerikanskt stridsflygplan oskadliggjorde oljetankern på väg mot den iranska hamnen på ön Kharg.

Detta efter att fartyget ”ignorerat upprepade varningar” och inte följt de instruktioner som utfärdats under den marina blockaden, meddelar USA:s militärkommando för Mellanöstern Centcom.

Centcom ”upprätthöll blockadåtgärder mot det Botswana-flaggade fartyget M/T Lexie när det färdades på internationellt vatten mot ön Kharg”, uppger militärkommandot i ett uttalande.

“Hindrade fartyget”

Centcom framhåller att de gav instruktioner till fartyget under en 24-timmarsperiod.

Men de menar att en attack var nödvändig då fartyget inte följde instruktionerna.

– Ett amerikanskt flygplan oskadliggjorde slutligen fartyget genom att avfyra en Hellfire-robot in i fartygets maskinrum, vilket hindrade tankfartyget från att nå Iran. 

Läs mer: Börsbolag i konkurs

Missiler och drönare

USA hävdar fortsatt att vapenvilan fortfarande råder.

Men USA och Iran har utväxlat nya attacker.

Iran uppger att de har attackerat amerikanska baser och helikoptrar i regionen med missiler och drönare, rapporterar BBC.

Uppgifter: Avtal nära

Under den senaste tiden har uppgifter gjort gällande att ett fredsavtal mellan Iran och USA ska vara nära – trots de återkommande attackerna.

President Donald Trump har sagt att “Iran verkligen vill sluta ett avtal”.

Utrikesminister Marco Rubio har sagt att “det kan ske idag, det kan ske imorgon och det kan ske nästa vecka”.

Parterna ska dock fortfarande ha meningsskiljaktigheter på ett antal punkter.

Foto: Tom Photography resp Centcom

Text: Redaktionen