Putin har brutit löfte till Trump

2026 02 03

I torsdags uppgav USA:s president Donald Trump att den ryske diktatorn Vladimir Putin gått med på att inte attackera Ukraina från luften under den närmaste veckan.

Den partiella vapenvilan höll i fyra dagar.

Under natten till tisdagen attackerade Ryssland ukrainska städer och byar med över 70 robotar och 500 drönare.

Totalt attackerades åtta ukrainska regioner. Bostadshus och energiinfrastruktur har skadats i bland annat Kyiv, Charkiv och Dnipro.

– Målen är uteslutande civila: Hundratusentals familjer, inklusive barn, lämnas avsiktligt utan värme under den värsta vinterkylan, säger Ukrainas utrikesminister Andrii Sybiha enligt Kyiv Post.

Trotsar Trump

Financial Times Ukrainakorrespondent Christopher Miller framhåller att nattens attack är ett stort ryskt svek mot USA:s president Donald Trump.

– Ryssland har återupptagit bombningarna av Kyiv bara fyra dagar efter att Trump bad Putin om en veckolång vapenvila på grund av de extrema väderförhållandena, skriver Miller på X och hänvisar till att temperaturen i den ukrainska huvudstaden ligger på 20 minusgrader.

– Trilaterala samtal mellan Ukraina, Ryssland och USA skulle ha hållits på onsdag och torsdag. Nu sänder Moskva en tydlig signal om vad man tycker om fred, tillägger korrespondenten.

LÄS MER: Putin anklagas för brutal plan – ”Väntat till rätt tidpunkt”

Zelenskyj: Ukraina ändrar förhandlingsposition

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj rasar mot Rysslands brott mot den veckolånga vapenvilan. Han framhåller att den ukrainska sidans förhandlingsposition kommer att ”justeras” efter den omfattande attacken.

– De (Ryssland, reds.anm.) fortsätter att fokusera på krig och att förstöra Ukraina. De tar inte diplomati på allvar. Vår förhanlingsposition kommer att justeras därefter, skriver Zelenskyj på X.

Enligt presidenten genomfördes nattens attack med ”rekordmånga ballistiska robotar”.

– Det var en avsiktlig attack mot vår energiinfrastruktur, uppger Zelenskyj.

LÄS OCKSÅ: Bekräftat: Bilister får betala mer – ”I synnerhet i storstäderna”

Foto: President of Russia Office resp Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen

Möbelbutik i konkurs efter 120 år

2026 06 16

En möbelbutik i Skellefteå tvingas tacka för sig efter 120 år.

Antalet konkurser fortsätter att minska i Sverige.

Men en möbelbutik i Skellefteå tvingas nu tacka för sig efter 120 år i branschen.

Det är Åsells Möbler – som är en del av Svenska Hem – som nu går i konkurs, rapporterar Market.

Efter 120 år

Åsells grundades år 1905 av Gunnar Daniel Åsell, som köpte marken och byggde en möbelverkstad.

Verkstaden blev sedermera till en butik, men på senare år har den ekonomiska biten gått trögt.

År 2024 omsatte butiken 11,6 miljoner kronor med en rörelseförlust på 390 000 kronor.

Det var en förbättring jämfört med året dessförinnan.

“Vi grinade allihop”

Torgny Nolander, som har drivit butiken sedan 1995, berättar att konkursen är känslosam.

– Vi grinade allihop, säger han till Norran.

– Alla har trivts och många har jobbat länge, då blir man som en liten familj. Det är jättetråkigt.

Enligt konkursförvaltaren Simon Engman kommer man nu att undersöka om någon är intresserad av att ta över verksamheten.

Läs mer: Europa säger ja till Donald Trump

Positiva siffror

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 10 procent under maj månad jämfört med samma period föregående år. 

Exempelvis minskar antalet konkurser i byggbranschen med 15 procent, och inom hotell- och restaurangbranschen med 10 procent.

“Sjunde månaden i rad”

Den positiva utvecklingen fortsätter därmed.

UC:s analytiker Amanda Aldestam säger att det minskande antalet konkurser syns i en rad olika branscher.

– Det är glädjande att se att konkursnivåerna fortsätter nedåt i maj, med tydliga minskningar i flera branscher, däribland bygg samt hotell och restaurang, säger hon.

– Vi kan även konstatera en minskning för sjunde månaden i rad av konkurser inom hotell- och restaurangbranschen.  

Arkivfoto: P. Goldsberry

Text: Redaktionen

16 jun 2026

Ryssland lockar stormakt med jättedeal

2026 06 17

Ryssland har gett ett jätterbjudande.

Ryssland erbjuder Indien tillgång till en av världens största outvecklade fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller i Sibirien.

Förhandlingar uppges pågå mellan de två länderna, rapporterar oberoende Moscow Times.

Förhandlingar om fyndighet

Enligt uppgifter från Reuters har Ryssland erbjudit Indien tillgång till Tomtor-fyndigheten i republiken Sakha (Jakutien), som beskrivs som ”en av världens största outvecklade källor till sällsynta jordartsmetaller”.

Fyndigheten är strategiskt viktig eftersom sällsynta jordartsmetaller används i bland annat elbilar, förnybar energi och försvarsindustrin.

Även om Indien har världens tredje största reserver av sällsynta jordartsmetaller har landet för närvarande ingen egen industri för tillverkning av magneter baserade på sällsynta jordartsmetaller.

Vill minska  beroende

Bakgrunden till samtalen är Indiens ambition att minska sitt beroende av Kina, som idag dominerar den globala marknaden för sällsynta jordartsmetaller.

Indiens statliga gruvbolag IREL (India Rare Earths Limited) för enligt Reuters ”hemliga förhandlingar” med det ryska statliga bolaget Rosneft om att få tillgång till prover från fyndigheten.

– Samtalen sker via regeringskanaler, säger källan, och tillade att proverna skulle bearbetas i Ryssland innan de skickas till Indien, skriver Reuters.

Detta gör det möjligt att bedöma mineralinnehållet innan ett djupare samarbete eventuellt inleds.

– IREL har aktivt försökt bredda sina källor till råvaror och utvärderar projekt i Argentina, Australien och Malawi, samtidigt som man diskuterar möjliga partnerskap med japanska och sydkoreanska företag, rapporterar Reuters.

Bygger egen kapacitet

Sällsynta jordartsmetaller är avgörande för modern teknik, och kontroll över produktionen ses allt oftare som en geopolitisk maktfaktor.

Enligt Reuters har Ryssland överfört kontrollen över Tomtor-projektet till Rosneft för att “intensifiera sina insatser för att utveckla sin inhemska sektor för kritiska mineraler”

Samtidigt arbetar Indien med att bygga upp egen kapacitet.

Regeringen i New Delhi har därför godkänt ett program värt cirka 771 miljoner dollar för att stärka inhemsk produktion.

Förhandlingarna ingår också i ett bredare mönster av fördjupade ekonomiska relationer mellan Indien och Ryssland, där båda länderna söker nya partnerskap inom strategiska råvaror.

En indisk delegation besökte Ryssland i maj för samtal om bland annat gruv- och energisamarbete, enligt Reuters.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen