Ryssland tecknar gasavtal i Europa

2025 12 23

Putinregimen når en framgång i Europa.

Serbien har gått med på att förlänga sitt gasavtal med Ryssland. Avtalet förlängs med tre år meddelar landets president Aleksandar Vučić.

Samtidigt framhåller Vučić att Serbien – som fortfarande är starkt beroende av rysk energi – eftersträvar ett långsiktigt avtal med landet i öst.

Serbiens tidigare treåriga gasavtal med Moskva löpte ut i somras. Vučić uppger att den kortsiktiga förlängningen säkerställer att Serbien har tillräckligt med el och gas under vintern.

– Vi har kommit överens om att förlänga gasleveranserna i ytterligare tre månader. Nu kan människor känna sig trygga och sova lugnt, säger presidenten enligt oberoende Moscow Times.

EU-kandidatland

Serbien har länge uttryckt sin ambition att gå med i EU. Landet är officiellt EU-kandidatland sedan 2012. Vägen till ett medlemskap har dock kantats av oro över rättsstatsprincipen och pågående spänningar med Kosovo.

Trots EU-kopplingen har Serbien vägrat att delta i västs sanktioner mot Ryssland. Samtidigt har landet fortsatt att importera stora mängder gas och olja från Ryssland.

Sanktioner stoppar import

Serbiens energiimport från Ryssland är hårt pressad av västvärldens sanktioner. Landet har tvingats stoppa all import av rysk råolja efter att USA infört sanktioner mot det statskontrollerade oljebolaget Petroleum Industry of Serbia (NIS), som är majoritetsägt av ryska Gazprom Neft och dess moderbolag Gazprom.

– Sanktionerna, som trädde i kraft den 9 oktober, har stoppat råoljeleveranser till landets enda oljeraffinaderi, vilket tvingade fram ett stopp i slutet av november, rapporterar Moscow Times.

I dag äger Gazprom Neft 50 procent av NIS. Moderbolaget Gazprom äger i sin tur 6,15 procent och den serbiska staten innehar 29,9 procent, enligt NIS hemsida. 

LÄS MER: Motståndsgrupp slår till i Ryssland

Ryssland sätter käppar i hjulet

President Vučić har öppnat för att minska Rysslands ägarandel i NIS. Enligt presidenten motsätter sig dock Ryssland en sådan utvecklingen.

– Vučić antyder att Rysslands insisterar på kortsiktiga förlängningar, snarare än ett flerårigt avtal, i syfte att förhindra Serbien från att nationalisera sitt statskontrollerade oljebolag, skriver Moscow Times.

LÄS OCKSÅ: NYTT KRAV: 650 000 svenskar kan bli utan körkort

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

NYTT KRAV: 650 000 svenskar kan bli utan körkort

2025 12 23

Hundratusentals svenska bilister ser alldeles för dåligt.

I Sverige finns i dagsläget inga krav på syntest i samband med förnyelse av körkortet.

Såväl en stor majoritet av svenska folket som Synbesiktningen – samarbetet mellan Synoptik och Bilprovningen – vill dock ändra på det.

Det kan påverka de 650 000 bilister i Sverige som idag kör med så pass nedsatt syn att de inte skulle få ta körkort i dagsläget, framhåller Synbesiktningen i ett pressmeddelande.

650 000 bilister

För sjuttonde året i rad har Synoptik och Bilprovningen genomfört Synbesiktningen, där bilister får testa synen och svara på attitydfrågor rörande syn och trafiksäkerhet. 

Undersökningen visar att var tionde bilist, motsvarande närmare 650 000 bilförare, inte når upp till de synkrav som Transportstyrelsen ställer vid ansökan om lämplighetsintyg för B-körkort.

– Att var tionde bilist inte når upp till kraven är verkligen oroväckande eftersom det innebär att man ser suddigt redan efter en meter och därmed har svårt att upptäcka skyltar och annat i trafiken i tid, säger Awet Tesfamariam, Kliniskt ansvarig på Synoptik.

Folket vill se ändring

Synbesiktningen har frågat svenskarna hur de ser på saken.

Resultatet visar att 90 procent vill ha ett lagstadgat krav på syntest vid körkortsförnyelse.

– I Sverige är det i dagsläget bara förare över 45 år som kör tunga fordon som omfattas av lagkrav på syntest i samband med körkortsförnyelsen, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

– Med tanke på att Sverige är en förebild på trafiksäkerhetsområdet, inte minst tack vare Nollvisionen, borde det vara en självklarhet för alla förare, oavsett fordonsslag, att testa synen vid förnyelse av körkort.

Läs mer: Bekräftat: Bästa bilmärket att äga 2026

Inget krav

Sverige har idag ett system där vården rapporterar till Transportstyrelsen när förändringar i hälsan påverkar förmågan att framföra ett fordon. 

Kontrollsystemet är dock inte relaterat till körkortsförnyelse utan inträffar vid eventuella besök hos sjukvården.

“Bör bli obligatoriskt”

Det vill Synbesiktningen se en ändring på.

– Vi ser ingen anledning att inte göra mer och föreslår därför att obligatoriska syntester vid körkortsförnyelse införs för att öka trafiksäkerheten i Sverige, fortsätter Tesfamariam.

Foto: Transportstyrelsen

Text: Redaktionen

Byggbolag begärs i konkurs

2025 12 22

Ett byggbolag begärs i konkurs i samband med en utdragen tvist.

Det rör sig om bolaget Tage & söner.

Företaget har bland annat varit verksamma i Värnamo med bygget av kulturhuset Gummifabriken.

Men en infekterad tvist har lett till att Gummifabriken nu begär byggföretaget i konkurs, rapporterar SVT.

Infekterad tvist

Bygget av kulturhuset skulle stå klart i september 2017, men försenades och det kommunala bolaget VKIAB – som äger fastigheten – sade upp Tage & söner och en annan byggfirma fick färdigställa bygget.

Sedan samma år har en infekterad tvist utspelat sig mellan VKIAB och Tage & söner.

Det kommunala bolaget stämde år 2018 byggbolaget och tingsrätten beslutade till Gummifabrikens fördel.

“Inte tagit hänsyn”

Tage & söner håller inte med om tingsrättens beslut – och skrev som svar “det man inte trodde kunde hända – tingsrätten gav VKI rätt”.

Så här lät det från bolaget i juni:

– Trots att Tage & Söner pekat på en rad allvarliga brister i den värdering som VKI hänfört sig till och tingsrätten konstaterat att VKI:s värdering inte kunde läggas till grund för domstolens bedömning har tingsrätten bedömt att VKI haft en viss rätt till återbetalning av kontraktssumman – utan att juridiskt kvalificera varför VKI haft en sådan rätt.

Begärs i konkurs

Tingsrätten dömde byggbolaget att betala cirka 50 miljoner kronor till VKIAB – pengar som enligt SVT inte synts till.

Av konkursansökan framgår att byggbolaget är skyldigt omkring 90 miljoner kronor – pengar som de enligt uppgifter inte kan betala.

Därför begärs nu Tage & söner i konkurs.

Senaste siffrorna

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 8 procent under november månad jämfört med samma period föregående år. 

UC noterar en minskning av konkurser inom byggbranschen om 22 procent, inom hotell- och restaurang ser UC en minskning om 17 procent.

– Trots minskningen av konkurser i november ligger årets nivåer för januari–november kvar på samma höga nivåer som under motsvarande period 2024, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

Foto: J. Olalde

Text: Redaktionen