Seger för bensinbilarna – nu är det klappat och klart
2025 12 16
EU backar officiellt från det planerade förbudet av fossildrivna bilar.
Under en längre tid har EU:s planerade förbud av nya fossildrivna bilar från 2035 debatterats.
Starka motsättningar har kommit från bland annat den tyska industrin.
Igår kom uppgifter om att EU var på väg att backa från förbudet – och i dag tisdag blir det officiellt.
EU-kommissionen vill slopa totalförbudet på nya bensinbilar, framgår av ett pressmeddelande.
EU vänder
Sent på tisdagseftermiddagen meddelar EU-kommissionen att de presenterar ett nytt “bilpaket”.
Det fastställer en “ambitiös men pragmatisk policyram för att säkerställa klimatneutralitet 2050 och strategiskt oberoende, samtidigt som det ger mer flexibilitet till tillverkare”.
– Från och med 2035 kommer biltillverkare att behöva uppfylla ett mål om 90 procents minskning av utsläpp från avgasröret, medan de återstående 10 procenten av utsläppen måste kompenseras genom användning av koldioxidsnålt stål tillverkat inom unionen, eller från e-bränslen och biobränslen, meddelar EU.
“Livlina”
Detta kommer att tillåta att laddhybrider och fordon med förbränningsmotor “fortfarande spelar en roll efter 2035, utöver helt eldrivna fordon och vätgasfordon”.
– Detta paket kommer att vara en livlina för den europeiska fordonsindustrin. Vi använder alla tillgängliga medel – förenkling, flexibilitet, europeisk preferens, riktat stöd och innovation, säger industrikommissionären Stéphane Séjourné i ett pressmeddelande.
– Tillsammans är dessa åtgärder vårt åtagande att återställa Europas industriella ledarskap samtidigt som vi leder den globala omställningen inom klimatområdet.
Delade åsikter
Manfred Weber, ledare för Europaparlamentets största grupp, Europeiska folkpartiets grupp, ser positivt på utvecklingen.
– Europeiska kommissionen kommer att lägga fram ett tydligt förslag om att avskaffa förbudet mot förbränningsmotorer. Det var ett allvarligt misstag inom industripolitiken, säger han enligt Reuters.
En som är av en annan åsikt är Polestars vd Michael Lohscheller.
– Tekniken är redo, laddinfrastrukturen är redo, och konsumenterna är redo. Så vad väntar vi på?
Foto: J. Heidecker
Text: Redaktionen


