Stor skillnad mellan matbutikerna – här handlar de prismedvetna
2025 10 24
Prismedvetna svenskar har en tydlig favorit bland matbutikerna.
I samband med de senaste årens prisökningar på dagligvaror har matbutikernas roll i samhället debatterats kraftigt.
Ica, Coop, Willys, Lidl och andra jättar kämpar om marknadsandelar samtidigt som många svenskar söker det billigaste alternativet.
Nu visar en ny undersökning var de prismedvetna kunderna handlar.
Tydlig favorit
I en kartläggning av Yougov framgår att kunderna som prioriterar pris väljer Willys.
– Tre av fyra starkt prismedvetna handlar minst en gång i kvartalet hos Willys, säger Yougovs analytiker Fredrik Bendz till Dagligvarunytt.
– Jag har aldrig tidigare sett ett så imponerande nyckeltal i dagligvaruhandeln.
Stor skillnad
Det är inte bara så att Willys är favoriten bland de prismedvetna kunderna.
Avståndet till tvåan och trean är dessutom stort.
Bland de mest prismedvetna hushållen når matkedjorna ut enligt följande siffror:
- Willys: 74,8 procent
- Lidl: 59,2 procent
- Ica Supermarket: 45,8 procent
Willys har enligt Dagligvarunytt även de mest trogna kunderna bland de prismedvetna.
Läs mer: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan
Sjunker nu
Priserna på mat har varit i fokus under de senaste åren.
Men den senaste statistiken från Statistiska centralbyrån visar att livsmedelspriserna nu sjunker.
– Livsmedelspriserna sjönk för andra månaden i rad vilket bidrog till att inflationstakten gick ned, säger Frida Stark, prisstatistiker på SCB.
Senaste siffrorna
Inflationstakten enligt KPI var 0,9 procent i september 2025, vilket var en nedgång från 1,1 procent i augusti.
Månadsförändringen från augusti till september var 0,0 procent enligt KPI.
Inflationstakten enligt KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta) var 3,1 procent i september, en nedgång från 3,2 procent i augusti.
Läs mer: Priskollaps nära – folkkär produkt kan störtdyka i pris
Foto: R. Fath
Text: Redaktionen


