TV4 säljs

2025 07 01

Nu slutförs storaffären mellan Telia och mediekoncernen Schibsted.

På tisdagen meddelar Schibsted att förvärvet av Telias tv-verksamhet är klart. Affären innebär att Schibsted tar över TV4 i Sverige och MTV i Finland.

Nu lovar Schibsted att utveckla tv-kanalerna.

I ett uttalande framhåller koncernen att de ämnar att erbjuda publiken en rikare och mer komplett medieupplevelse som levererar nyheter, sport, drama och underhållning i text, ljud och video.

–  TV4 och MTV är pålitliga och oberoende nyhetsförmedlare och nationella hörnstenar för skyddet av demokratiska värderingar, samtidigt som de är kända för sitt högkvalitativa underhållnings-, sport- och dramainnehåll, säger Siv Juvik Tveitnes, vd för Schibsted.

– I en sådan kontext blir Schibsted en idealisk långsiktig ägare som, med stöd av Tinius-stiftelsen, är fast beslutet att bevara och stärka TV4 och MTV som tillförlitliga och oberoende medieaktörer.

Så påverkas Telias kunder

Telias kunder kommer fortsatt att kunna ta del av innehåll från TV4.

Bolaget kommer att fortsätta att inkludera innehåll från TV4 och MTV i sitt tv-erbjudande.

– Det här är vår senaste milstolpe i att skapa ett enklare Telia. Vi är fokuserade på att växa där vi är starkast – att leverera uppkoppling i världsklass till miljontals kunder – och kommer att fortsätta med vår aktiva portföljförvaltning, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef vid Telia Company.

– Å hela Telias vägnar önskar jag TV & Media-teamet all lycka till i sitt nya hem hos Schibsted – en långsiktig nordisk ägare som kan vidareutveckla verksamheten samtidigt som den redaktionella självständigheten bevaras.  

Här är prislappen

Affären, som först tillkännagavs i februari 2025, värderas till 6,55 miljarder kronor.

Under 2024 genererade TV4- och MTV-gruppen externa rörelseintäkter på 8,16 miljarder kronor och hade cirka 887 000 abonnenter.

LÄS MER: Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen

Dystert besked för svensk ekonomi – två branscher pekas ut

2025 07 28

Nu kommer ett negativt besked för svenskt näringsliv.

Utsikterna för svensk ekonomi är inte särskilt ljusa – åtminstone inte enligt svenska företag.

Nya prognossiffror i Global Business Optimism Index (GBOI) från Dun & Bradstreet visar att affärsoptimismen bland svenska företag förväntas minska.

Ekonomisk osäkerhet

Det svenska näringslivet väntas bromsa in under tredje kvartalet, enligt de nya siffrorna.

Svenskt Business Optimism Index, alltså affärsoptimismen, väntas sjunka med 3,0 procent under det tredje kvartalet, enligt Dun & Bradstreet.

Det betyder att den samlade nedgången hittills i år landar på 7,1 procent.

Det råder en stor ekonomisk osäkerhet i Sverige, liksom i Europa och världen.

Och två branscher pekas specifikt ut som extra pessimistiska.

– Den här konsekventa nedgången återspeglar en långvarig ekonomisk osäkerhet, där framförallt branscher som livsmedelstillverkning och elektronik präglas av tydlig pessimism, säger Henrik Hargéus, affärsdataanalytiker på Dun & Bradstreet, i ett uttalande.

Samtidigt finns en tydlig ljuspunkt.

Trots pessimismen så ser det ändå bättre ut i Sverige än i många andra länder.

Bättre än i andra länder

Om man jämför med många andra länder så ser utvecklingen ut att bli mindre dramatisk i Sverige.

Svenska företag ser med väldigt stor försiktighet på den närmaste framtiden, men är ändå inte lika pessimistiska som företagen i många andra länder.

Europas nedgång i indexet under det tredje kvartalet tros bli hela –8,4 procent, medan det globala genomsnittet ser ut att landa på –6,5 procent.

– Sverige sticker ut genom att hålla sig mer stabilt än både Europa och det globala genomsnittet. Det tyder på att svensk ekonomi har en inneboende motståndskraft – även när orosmolnen hopar sig, säger Henrik Hargéus.

Dystert för mellanstora företag

Trots det finns det anledning till oro. Siffror visar också att investeringsviljan minskar med –7,1 procent, det finansiella självförtroendet försvagas och leveranskedjornas stabilitet sjunker.

Det tycks se extra dystert ut för mellanstora företag.

– Siffrorna visar tydligt var det gör mest ont – i de mellanstora företagen. De upplever tryck från flera håll samtidigt – svagare efterfrågan, högre kostnader och exportoro. Det är en grupp vi behöver lyssna noga på framåt, säger Henrik Hargéus.

Foto: iXimus

Text: Redaktionen

Byggbolag går i konkurs

2025 07 23

Nu kommer besked om att ytterligare ett svenskt byggbolag stupar.

De senaste åren har varit ett stålbad för byggbranschen.

Bolag i många olika branscher har tvingats tacka för sig – men den synnerligen räntekänsliga byggbranschen har stått inför särskilt stora utmaningar.

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i byggbranschen.

Går i konkurs

Den här gången handlar det om det Örebrobaserade bolaget Structural Group Sverige.

Företaget grundades år 2013 och har bland annat arbetat med betong- och anläggningsarbete.

– Det har varit en stor verksamhet med runt 80 miljoner i omsättning förra året och över 100 miljoner året innan, säger Clas Rosdahl som förvaltar konkursen till Nerikes Allehanda.

– Men det är en vikande marknad i byggbranschen.

Svårt att få in projekt

Bolaget har under den senaste tiden haft det svårt att få in nya projekt med hänvisning till den svajiga konjunkturen.

Verksamheten har nu stoppats och bolaget försöker sälja tillgångar, främst maskiner och fordon.

Förra året hade Structural Group Sverige 20 anställda – men nu har alla tvingats lämna.

Viss minskning

Om än just byggbranschen drabbats särskilt hårt av de senaste årens ekonomiska nedgång syns nu en viss minskning av antalet konkurser.

Affärs- och kreditinformationsföretaget UC noterar en minskning av konkurser inom bland annat byggbranschen och inom partihandeln, detta om 24 respektive 18 procent.

Utdragen lågkonjunktur

Amanda Aldestam, analytiker på UC, kommenterar.

– Sveriges ekonomi präglas av en utdragen lågkonjunktur med BNP lägre än vad som tidigare prognostiserats, hög arbetslöshet och avvaktande investeringar, säger hon.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av. Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal.

Läs mer: Modebolag går i konkurs

Foto: C. Hill

Text: Redaktionen