Fullständig mardröm för Coop – “En flopp”
2025 06 30
Livsmedelskedjan Coop är i kris.
Uppförsbacken har blivit brant för Coop.
Livsmedelskedjan står inför mycket stora ekonomiska utmaningar.
Coop förlorar marknadsandelar till konkurrenterna – och förlorar stora summor pengar.
Stora förluster
Rörelseförlusterna för Coops butiker uppgick till hela 1,65 miljarder kronor förra året.
Det framgår av en kartläggning från Dagligvarunytt.
– Coop-familjen har haft ett ansträngande år och många omvärldsfaktorer har också påverkat vår försäljning negativt, sade Meta Persdotter, vd på Coop Östra.
“En flopp”
Thomas Ohlén, senior analytiker på branschtidningen Dagligvarunytt, kommenterar den krisartade utvecklingen.
– Satsningen på lågpriskedjan Xtra har blivit en flopp, säger han enligt DN.
– Målet på 150 butiker blev efter tre och ett halvt år bara 62.
Läs mer: Oroväckande uppgifter för Ica
Det är Coop
För 125 år sedan, den 5 september 1899 bildades Kooperativa Förbundet, KF, grunden för dagens Coop.
Coop är idag en av Sveriges största livsmedelskedjor och de har cirka 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder.
– Genom landets 26 konsumentföreningar har Coop fyra miljoner medlemmar och ägare, förklarar kedjan.
Är dyrast
Som om de stora förlusterna inte vore nog visar även en ny undersökning från undersökningsföretaget Matpriskollen att Stora Coop har den dyraste matkassen.
Stora Coop är dyrast i 33 av de 36 undersökta kategorierna, uppger DN.
– Coop kanske inte riktigt har hängt med i sista årens prisfokus där vi ser att flera kedjor och butiker inte vill ha för stort avstånd till de ordinarie priserna hos Willys, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur.
Under de senaste åren har matpriserna varit kraftigt omdebatterade med anledning av de höga priserna som har varit.
Livsmedelsjättarna har beskyllts för omotiverat höga priser och missnöjet hos svenskarna har varit stort.
Nu har inflationstakten kommit ned till lägre nivåer igen och ligger kring Riksbankens mål på två procent.
Foto: Coop
Text: Redaktionen