Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

2025 06 03

En Willys-butik anklagas nu för att flytta fram bäst före-datumen.

För bara ett par veckor sedan riktades liknande anklagelser mot en Ica Maxi-butik i Jönköping.

Nu menar en kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen.

Det rapporterar Länstidningen.

“Känner mig bedragen”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst-före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

“Förstår nu”

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Läs mer: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Tidigare anställd larmade

Liknande uppgifter kom för bara ett par veckor sedan från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej. Jag kände att vi lurade kunder, sade den före detta anställda till SVT.

Anmälde problemen

Personen i fråga slutade vid butiken 2024 kort efter att ha anmält bristerna till miljö- och hälsoskyddskontoret i Jönköping.

Butikschefen svarade på uppgifterna att det vore beklagligt om det stämmer, men att “det inte är så våra rutiner är”.

Läs mer: Klädföretag i konkurs efter 43 år

Läs mer: FI varnar: Ta inga lån från dessa företag

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen

Ryskt dunderfiasko – stor attack har misslyckats

2025 10 21

Den ryska armén har lidit ett rejält nederlag på slagfältet i Ukraina.

Ett storskaligt angrepp mot byn Mala Tokmachka i Zaporizjzjaregionen har misslyckats totalt.

Dussintals ryska stridsvagnar och pansarfordon har utplånats av den ukrainska 118:e mekaniserade brigaden, som delat filmklipp på striderna på sin Facebooksida.

– Våra enheter har slagit tillbaka fiendens attackförsök. Under de första timmarna av attacken förstördes två fientliga stridsvagnar, skriver den ukrainska brigaden i en kommentar till filmen.

Totalt ska tjugo ryska pansarfordon förstörts.

– Fienden led betydande förluster – personal och bepansrade fordon utplånades. Vi arbetar på ett samordnat och beslutsamt sätt, säger en ukrainsk militärkälla till Kyiv Indpendent.

Drönare, artilleri och stridsvagnar

De ukrainska trupperna använde sig av artilleri, drönare och andra obemannade luftfarkoster för att stoppa den ryska framryckningen. Samtidigt bekämpade ukrainska T72-stridsvagnar de ryska pansarfordonen på slagfältet.

– Situationen är under kontroll. Ingen position är förlorad, uppger den ukrainska brigaden i Facebookinlägget. 

Stor pansarattack

Den ryska offensiven inleddes den 20 oktober vid 14-tiden. Attacken genomfördes i flera steg, rapporterar Kyiv Post.

– Varje våg involverade fem till åtta pansarfordon, med omkring 26 ryska enheter, inklusive stridsvagnar, infanteristridsfordon, och pansarfordon, skriver tidningen.

Retirerar

Efter den misslyckade offensiven har ryska styrkor tvingats retirera mot den närliggande byn Verbove.

Överbefälhavaren för Ukrainas väpnade styrkor, Oleksandr Syrskyj, har tidigare varnat för att Ryssland har flyttat trupper från Sumy- till Zaporizjzjaregionen. Men trots stora uppoffringar har den ryska offensiven i Zaporizjzja misslyckats.

– Faktum är att den ryska militären gjort relativt små territoriella vinster, trots maximala ansträngningar, sade Syrskyj i september.

Foto: Ukrainas 118:e mekaniserade brigad Facebook

Text: Redaktionen

Oväntad faktura skickas ut – betala inte

2025 10 20

Nya mejl cirkulerar – och det rör sig om bluffakturor.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att ställa till med problem.

Den här gången är det mediebolaget Schibsted vars varumärke har kapats av bedragarna.

Falska fakturor cirkulerar därmed – där bedragaren försöker lura folk  på pengar.

Oväntad faktura

Larm kommer nu om att falska fakturor skickas ut som ser ut att komma från Schibsted – bolaget bakom bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Så här lyder den falska fakturan enligt Råd & Rön:

– Tyvärr kunde vi inte behandla betalningen för utestående Schibsted-fakturans referensnummer på grund av: kreditkort eller alternativ faktureringsmetod saknas eller är inte registrerad.

– För att säkerställa oavbruten användning av våra tjänster, kontrollera att kreditkortet på ditt konto är aktivt eller uppdatera faktureringsmetoden.

Betala inte

Den som får den här typen av meddelande gör rätt i att radera det – och inte under några omständigheter följa uppmaningarna.

I mejlet finns en länk som bedragaren vill att det tilltänkta offret ska klicka på i syfte att få den att lämna känslig information.

Läs mer: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Det är en bluffaktura

En bluffaktura är en falsk faktura som skickas av bedragare. 

Syftet är att lura privatpersoner eller företag att betala för något de inte har beställt. Den falska fakturan är ofta väldigt lik en äkta, och bedragarnas förhoppning är att mottagaren betalar den utan att ifrågasätta innehållet.

Nordeas tips

Nordea har upprättat några tips till den som vill undvika att bli bedragen:

- Betala aldrig en faktura för en vara eller tjänst som du inte har beställt eller känner till.

- Var noga med att granska avsändarens namn och kontaktuppgifter, samt kontonumret. Om något av dessa inte stämmer eller ser misstänkt ut, ring avsändaren och kontrollera.

- Om du får en faktura från en känd affärspartner som hävdar att de har nytt kontonummer, kontakta källan och verifiera att det stämmer.

Läs mer: ”Guldklimpar där hemma” – vanliga barnleksaker kan säljas dyrt

Foto: S. Philips

Text: Redaktionen