Avgift införs – på miljontals paket i Sverige

2025 05 26

Varje år beställer svenska folket miljontals produkter från de kinesiska e-handelsjättarna Shein och Temu.

Enligt en undersökning från Prisjakt har nästan hälften av svenskarna (47 procent) har handlat från Temu eller Shein,

Detta trots att sajterna bland annat kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar, skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor. 

Kritiken har fått EU att agera.

För en vecka sedan meddelade EU-kommissionen att man planerar en fast avgift på cirka 2 euro för småpaket som exporteras från utlandet till Europa. Främst beräknas avgiften riktas mot leveranser från Shein och Temu, erfar Financial Times.

Sverige kan inför avgift

Nu ger sig den svenska regeringen in i debatten.

Om EU-avgiften inte bli verklighet kan Sverige införa en hanteringsavgift på nationell nivå. Det skriver finansminister Elisabeth Svantesson (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari (L) på Aftonbladet Debatt.

– Vi har tidigare sagt att köp från kinesiska e-handlare kan uppfattas som ett riktigt klipp. Men baksidan är farliga produkter, höga klimatavtryck och osjyst konkurrens mot svenska och europeiska företag, framhåller ministrarna.

– Regeringen kraftsamlar därför på flera håll för att stoppa den osjysta konkurrensen. Kinesiska e-handelsjättar ska inte ha en gräddfil in i den europeiska marknaden utan betala för den kostnad de orsakar och följa EU:s krav.

Hur hög den eventuella avgiften blir specificeras inte.

Temu svarar

Ett av flera regelverk som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken via sin svenska pr-byrå Agera.

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

Shoppingplattformen har också kommenterat anklagelserna i ett mejl till Sveriges Radio.

– Vi kommer att samarbeta fullt ut med denna utredning, inte minst eftersom en sådan granskning på lång sikt gynnar våra kunder, framhåller Temu.  

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: Rupixen 

Text: Redaktionen

Ryskt dunderfiasko – stor attack har misslyckats

2025 10 21

Den ryska armén har lidit ett rejält nederlag på slagfältet i Ukraina.

Ett storskaligt angrepp mot byn Mala Tokmachka i Zaporizjzjaregionen har misslyckats totalt.

Dussintals ryska stridsvagnar och pansarfordon har utplånats av den ukrainska 118:e mekaniserade brigaden, som delat filmklipp på striderna på sin Facebooksida.

– Våra enheter har slagit tillbaka fiendens attackförsök. Under de första timmarna av attacken förstördes två fientliga stridsvagnar, skriver den ukrainska brigaden i en kommentar till filmen.

Totalt ska tjugo ryska pansarfordon förstörts.

– Fienden led betydande förluster – personal och bepansrade fordon utplånades. Vi arbetar på ett samordnat och beslutsamt sätt, säger en ukrainsk militärkälla till Kyiv Indpendent.

Drönare, artilleri och stridsvagnar

De ukrainska trupperna använde sig av artilleri, drönare och andra obemannade luftfarkoster för att stoppa den ryska framryckningen. Samtidigt bekämpade ukrainska T72-stridsvagnar de ryska pansarfordonen på slagfältet.

– Situationen är under kontroll. Ingen position är förlorad, uppger den ukrainska brigaden i Facebookinlägget. 

Stor pansarattack

Den ryska offensiven inleddes den 20 oktober vid 14-tiden. Attacken genomfördes i flera steg, rapporterar Kyiv Post.

– Varje våg involverade fem till åtta pansarfordon, med omkring 26 ryska enheter, inklusive stridsvagnar, infanteristridsfordon, och pansarfordon, skriver tidningen.

Retirerar

Efter den misslyckade offensiven har ryska styrkor tvingats retirera mot den närliggande byn Verbove.

Överbefälhavaren för Ukrainas väpnade styrkor, Oleksandr Syrskyj, har tidigare varnat för att Ryssland har flyttat trupper från Sumy- till Zaporizjzjaregionen. Men trots stora uppoffringar har den ryska offensiven i Zaporizjzja misslyckats.

– Faktum är att den ryska militären gjort relativt små territoriella vinster, trots maximala ansträngningar, sade Syrskyj i september.

Foto: Ukrainas 118:e mekaniserade brigad Facebook

Text: Redaktionen

Oväntad faktura skickas ut – betala inte

2025 10 20

Nya mejl cirkulerar – och det rör sig om bluffakturor.

Bedrägerivågen i Sverige fortsätter att ställa till med problem.

Den här gången är det mediebolaget Schibsted vars varumärke har kapats av bedragarna.

Falska fakturor cirkulerar därmed – där bedragaren försöker lura folk  på pengar.

Oväntad faktura

Larm kommer nu om att falska fakturor skickas ut som ser ut att komma från Schibsted – bolaget bakom bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Så här lyder den falska fakturan enligt Råd & Rön:

– Tyvärr kunde vi inte behandla betalningen för utestående Schibsted-fakturans referensnummer på grund av: kreditkort eller alternativ faktureringsmetod saknas eller är inte registrerad.

– För att säkerställa oavbruten användning av våra tjänster, kontrollera att kreditkortet på ditt konto är aktivt eller uppdatera faktureringsmetoden.

Betala inte

Den som får den här typen av meddelande gör rätt i att radera det – och inte under några omständigheter följa uppmaningarna.

I mejlet finns en länk som bedragaren vill att det tilltänkta offret ska klicka på i syfte att få den att lämna känslig information.

Läs mer: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Det är en bluffaktura

En bluffaktura är en falsk faktura som skickas av bedragare. 

Syftet är att lura privatpersoner eller företag att betala för något de inte har beställt. Den falska fakturan är ofta väldigt lik en äkta, och bedragarnas förhoppning är att mottagaren betalar den utan att ifrågasätta innehållet.

Nordeas tips

Nordea har upprättat några tips till den som vill undvika att bli bedragen:

- Betala aldrig en faktura för en vara eller tjänst som du inte har beställt eller känner till.

- Var noga med att granska avsändarens namn och kontaktuppgifter, samt kontonumret. Om något av dessa inte stämmer eller ser misstänkt ut, ring avsändaren och kontrollera.

- Om du får en faktura från en känd affärspartner som hävdar att de har nytt kontonummer, kontakta källan och verifiera att det stämmer.

Läs mer: ”Guldklimpar där hemma” – vanliga barnleksaker kan säljas dyrt

Foto: S. Philips

Text: Redaktionen