Sängkedja lämnar Sverige – stänger samtliga butiker
2025 05 20
En sängkedja lämnar den svenska marknaden.
På tisdagseftermiddagen kommer besked om att sängkedjan Seng, som är en del av Lars Larsen Group, lämnar Sverige och stänger samtliga butiker i landet.
Bakgrunden till beslutet är den hårda konkurrensen i branschen och betydande ekonomiska utmaningar.
Det framhåller Lars Larsen Group i ett pressmeddelande.
Lämnar Sverige
Den planerade stängningen av de 19 svenska butikerna i Seng-kedjan kommer att pågå till slutet av augusti 2025.
Dotterbolaget Sengetid.dk, som är en renodlad online-återförsäljare, kommer också att stängas ner.
Beslutet om nedläggning baseras på vad bolaget beskriver som “flera års försök att generera vinst trots en utmanande marknadssituation”.
Vd kommenterar
Sengs vd Hanne Bang Vorre kommenterar.
– Detaljhandelsmarknaden i Sverige har påverkats starkt av hög inflation, lågt konsumentförtroende och den utmanade svenska valutan, menas det.
– Detta har resulterat i hård konkurrens – särskilt efter covid, då många nya renodlade aktörer kom in på sängmarknaden. Även om vi har lyckats växa vår svenska verksamhet efter vår omprofilering, har det inte varit tillräckligt för att lägga grunden för en lönsam verksamhet framöver.
90 anställda drabbas
Den planerade stängningen kommer direkt att påverka cirka 90 anställda, varav de flesta är butikspersonal i de svenska butikerna.
Seng understryker att de står i nära kontakt och förhandlingar med de svenska fackföreningarna och “arbetar generellt för att hjälpa alla de uppsagda så mycket som möjligt”.
Inga problem i Danmark
Det tycks dock bara vara i Sverige som sängkedjan har stött på problem.
Vd Hanne Bang Vorre betonar att de danska Seng-butikerna kommer att fortsätta som tidigare.
– Vi tar med oss mycket erfarenhet och kunskap från både Seng i Sverige och Sengetid.dk, som kan bidra och ge mervärde till vårt arbete med SENG i Danmark, där vi har en stark marknadsposition och driver en sund verksamhet.
Foto: Z. Firmansyah
Text: Redaktionen