Nödrop från Moskva – “har inte hänt sen 1990-talet“

2025 11 27

Den ryska industrin ligger på en ny bottennivå.

Sentimentet i Rysslands industrisektor har sjunkit till nivåer som inte setts sedan slutet av 1990-talet.

Detta visar nya siffror från Institute of Economic Forecasting vid Ryska vetenskapsakademien, rapporterar Moscow Times.

Industrin stagnerar

I oktober steg industriproduktionen med 3 % jämfört med september, efter ett kraftigt fall månaden innan.

Men över hela året är tillväxten nästan obefintlig – produktionen har endast ökat 1 % under de första tio månaderna av 2025.

Samtidigt har företagens syn på efterfrågan blivit mer pessimistisk.

66 % av företagen säger att efterfrågan är “under normal nivå”, vilket är den högsta andelen sedan 2009, då BNP sjönk med 7,9 %.

LÄS MER: USA varnar för ryskt ”knockoutslag”

Analytiker varnar

Analytiker varnar att industrin balanserar mellan stagnation och nedgång.

Tillväxten finns främst inom försvarsrelaterade sektorer, medan produktionen inom civila branscher krymper.

Enligt Center for Strategic Research sjunker produktionen i 16 av 24 stora industriella kategorier.

Center for Macroeconomic Analysis and Short-Term Forecasting (CMASF) konstaterar att tre fjärdedelar av nyckelvarugrupperna har registrerat nedgångar i år.

Vinstmarginalerna pressas hårt – företag lägger nu 39 % av sina vinster före skatt på skuldsanering.

– Våra exportmöjligheter krymper, och vår konkurrenskraft hemma försämras, säger ståljätten Severstals ägare Alexei Mordashov.

Han kallar situationen för “en konsekvens av policyn att sakta ner ekonomin som vi nu ser.”

Mörka utsikter 2026

Experter ser nu små chanser att undvika recession.

– Vi är vid ett vägskäl, säger Oleg Vyugin, professor vid Moskvas Högskola för ekonomi och tidigare vice-guvernör vid centralbanken.

Han varnar för att skatteintäkterna i budgeten blir svåra att realisera under rådande förhållanden.

Oleg Buklemishev vid Moscow State University tillägger att ekonomins “immunitet” har försvagats betydligt och att nedgången sannolikt fortsätter nästa år om inte Kreml genomför en strategisk förändring.

– De har inte fullt ut erkänt det val de måste göra, men varningssignalerna är redan där, säger han.

LÄS MER: Natos svar: 800 000 soldater på Putins tröskel

Foto: Serbuxarev.j

Text: Redaktionen

Kaos på Krym – halvön isolerad

2026 06 11

Krym uppges vara avskuret från fastlandet.

Flera broförbindelser till Krym har skadats efter en natt av explosioner och attacker.

Enligt uppgifter ska det inte längre finnas några intakta broar kvar, rapporterar RBC Ukraine.

Explosioner på Krym

Explosioner hördes över flera delar av Krym under natten, enligt uppgifter från ryska Telegramkanaler och ryska sociala medieinlägg.

Larmet uppges ha pågått i flera timmar innan det avslutades strax efter klockan fyra på morgonen.

– En explosion i Sevastopol, som enligt uppgifter orsakades av en inkommande attack, sågs i området kring Kozacha-bukten, rapporterar den lokala Telegramgruppen Crimean Wind.

Samtidigt rapporterades attacker i flera andra områden, bland annat Komyshev-bukten och Striletska-bukten, där en militär enhet uppges ha träffats.

Det är oklart om det rör sig om drönare eller robotar.

Skador på broar

Enligt flera Telegramkanaler ska luftförsvar ha varit aktivt i Armiansk under natten, där drönare skjutits ned.

Samtidigt uppges två vägbroar ha träffats i området, med bränder och brinnande lastbilar i närheten.

– Bron vid infarten till Krasnoperekopsk från Armiansk-sidan ska också ha skadats – det syntes ett starkt sken…Det verkar som att det inte finns några intakta broar kvar vid landförbindelserna till halvön, uppger lokala Telegramkanaler.

Uppgifterna har inte kunnat bekräftas oberoende, uppger tidningen.

Eskalering på halvön

Attacken mot Krym uppges ha inletts vid midnatt och pågått i flera timmar.

Samtidigt rapporteras återkommande explosioner och skottlossning i området de senaste dagarna, där även ett oljelager tidigare ska ha träffats.

Den ukrainska militären har tidigare slagit ut Chonhar-bron, som förbinder Krym med Cherson-regionen på fastlandet.

Det är ännu oklart hur omfattande skadorna på infrastrukturen är.

Foto: President of Russia Office resp J Kingma

Text: Redaktionen

10 juni 2026

Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

2026 06 10

Norge förlorar miljardbelopp på grund av Sverige.

Miljarder norska kronor försvinner över gränsen till Sverige.

Nu slår en norsk branschorganisation larm om grannlandet.

Rasar mot miljardförlusten

Den norska gränshandeln i Sverige beräknas uppgå till 11,3 miljarder norska kronor per år.

Nu slår den norska dagligvarubranschen larm om det stora pengatappet till Sverige, rapporterar Dagligvarunytt.

Branschorganisationen NHO Mat og Drikke, som ungefär motsvarar Livsmedelsföretagen i Sverige, menar att ojämna handelsvillkor mellan länderna ställer till problem för norska livsmedelsbutiker nära gränsen.

Det beror bland annat på Norges skattepolitik, som leder till att Sverige gynnas, enligt organisationen.

– Det vi framför vill ta upp är att punktskatterna på tobak och alkohol är så mycket högre i Norge än i Sverige. Om man är ute efter det blir det väldigt lönsamt att åka till Sverige, säger Petter Haas Brubakk, administrativ direktör på NHO Mat og Drikke, enligt tidningen.

”Sverige känns som USA”

Brubakk menar att flera stora köpcentra vid gränsen till Norge närmast för tankarna till USA.

– Nordby Center eller Charlottenberg känns ju som Walmart i storlek. Man får känslan av att man är i USA, säger Petter Haas Brubakk, enligt tidningen.

Att norrmän åker över till Sverige för att handla är ingenting nytt, och inte ett problem i sig, enligt branschorganisationen.

Det man vänder sig emot är den norska skattepolitiken.

Den förstärker obalansen mellan länder och skapar extra starka incitament för norrmän att åka över till Sverige istället för att handla i norska butiker, menar man.

40 procent når Sverige på 1,5 timme

NHO Mat og Drikke har slagit larm tidigare, exempelvis när Sverige sänkte matmomsen i våras.

– Med lägre priser blir handelsläckaget ännu större. De på andra sidan gränsen har helt andra konkurrensvillkor än oss, sade Petter Haas Brubakk till Dagsavisen då.

Billigare drivmedel på den svenska sidan gör också resan mer lönsam för norrmännen, har Brubakk tidigare sagt enligt SvD.

Påverkan på norsk dagligvaruhandel är stor eftersom 40 procent av Norges befolkning bor inom 90 minuters bilresa från Sverige, påpekar Brubakk, rapporterar tidningen.

Text: Redaktionen