Glädjebesked för svenska butiker: “Trots global osäkerhet”
2025 05 19
Försäljningen i svenska butiker såg en ökning i april, trots ett spänt ekonomiskt läge i världen.
Trots ett tufft ekonomiskt läge i världen och en betydande inflationsoro ökade försäljningen för svensk dagligvaruhandel under april månad.
Visserligen gynnades årets april av att påsken inföll under månaden, i stället för i mars som i fjol, men trots det kan Svensk Dagligvaruhandel ändå rapportera en ökning i den rapport man släppte under fredagsmorgonen.
“Trots dämpande effekt”
Karin Brynell är vd på Svensk Dagligvaruhandel. Hon erkänner förvisso att den globala osäkerheten lägger något av en våt filt över de svenska konsumenternas köpkraft, men kan ändå konstatera en ökning i april – justerat för både inflation och kalenderkorrigering uppskattar man en försäljningsutveckling till 2,5 procent.
– Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln jämfört med en genomsnittlig vecka. Trots att global osäkerhet och inflationsoro fortsatt har en dämpande effekt på konsumenternas köpkraft uppvisade dagligvaruhandeln volymtillväxt i april, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i ett uttalande.
Läs mer: Apple kan höja priserna
Stor utveckling för butikerna
Svenska butiker såg en försäljningsutveckling som uppgick med 12 procent jämfört med samma period förra året. Även e-handeln såg en ökning, där försäljningen ökade med 5,6 procent.
Samtidigt rapporteras att hemleverans ökade med 1,6 procent under månaden, medan upphämtningen i butik ökade med hela 11 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i april till 4,2 procent, enligt Svensk Dagligvaruhandel.
Påsken – en stor mathögtid – påverkar även hur försäljningen fördelar sig mellan kanalerna, menar Brynell.
– I april var det främst den fysiska butiksförsäljningen som bidrog till dagligvaruhandelns positiva utveckling. Eftersom många konsumenter är bortresta under påskledigheten och då har ett mer spontant köpbeteende minskade e-handelsandelen något under perioden, avslutar Karin Brynell.
Läs också: Svenska godissuccén lanseras i USA – “Världens största marknad”
Foto: F. Chamaki
Text: Redaktionen