Handelskriget eskalerar

2025 04 07

Två dagar efter att Donald Trump infört massiva “hämndtullar” mot omvärlden väljer USA:s största handelspartner att slå tillbaka.

Kina meddelar under fredagen en tull på 34 procent på alla produkter som importeras från USA.

Åtgärden är den senaste i det eskalerande handelskriget mellan världens två största ekonomier, och kommer två dagar efter att Donald Trump infört samma tullavgift på kinesiska varor, rapporterar flera utländska medier.

Uppgår till över 50 procent

De skyhöga avgifterna på kinesiska varor är en del av de “ömsesidiga tullar” mot amerikanska handelspartners som regeringen Trump utropat tidigare under veckan.

Den totala amerikanska tullen på vissa kinesiska varor uppgår nu till över 54 procent, om man ser till andra handelsavgifter som Trump infört mot Kina sedan han återvände till sitt ämbete i januari.

“Behandlar USA illa”

Trump pekar själv ut Kina som en av de många nationer “som behandlar USA illa”. 

Ser man till det amerikanska handelsunderskottet med Kina är det också större än med någon annan nation, enligt NBC.

Förra året uppgick det till över 295 miljarder dollar, cirka 2 950 miljarder kronor, rapporterar kanalen.

“Ensidig mobbning”

Efter att de nya tullarna från regeringen Trump tillkännagetts reagerade Kina snabbt och krävde ett direkt upphörande.

Landets finansdepartement riktar också skarp kritik mot de nya avgifterna, och menar att hela den globala ekonomiska utvecklingen nu står på spel.

– De senaste amerikanska tullarna följer inte internationella handelsregler, skadar allvarligt Kinas legitima rättigheter och intressen, samt är en typisk handling av ensidig mobbning, uppger det kinesiska finansdepartementet i ett uttalande enligt NBC.

Då träder avgifterna i kraft

Kinas tull på amerikanska varor träder i kraft nästa torsdag, uppger myndigheten, en dag efter att USA:s tull på kinesiska varor träder i kraft.

Foto: G. Skidmore samt President of Russia Office

Text: Redaktionen

Succé för populär bredbandsleverantör – 500 000 svenska kunder

2025 05 06

Bredbandsleverantören Bahnhof går som tåget.

Under första kvartalet 2025 uppgick Bahnhofs omsättning till 536 miljoner kronor. En ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period ifjol.

Bolagets vinstmarginal under kvartalet uppgick till 70,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2024.

– Första kvartalet 2025 präglas av tillväxt med fortsatt stabil lönsamhet. Rörelseresultatet ökar till 70,5 miljoner kronor Omsättningen ökar samtidigt med 9,2 procent till 536,4 miljoner kronor, framhåller Bahnhof i ett uttalande.

Nya kunder 

Vidare meddelar bredbandsbolaget att kundbasen expanderar. Omkring en halv miljon hushåll väljer Bahnhofs internettjänster.

– Den organiska tillväxten på privatsidan fortsätter med framför allt villor och bostadsrätter som motor för tillväxten. Den sista mars 2025 har Bahnhof totalt 488 562 hushåll som har någon av Bahnhofs snabba fibertjänster. Det är en organisk nettotillväxt i Sverige med 2 101 nya kunder för kvartalet, uppger bredbandsleverantören.

Samtidigt fortsätter Bahnhof att växa i utlandet.

I Norge, Danmark, Finland, och Tyskland fortsätter det svenska bredbandsbolaget att expandera verksamheten.

”Årets bredbandsoperatör”

I början av mars utsågs Bahnhof till ”Årets bredbandsoperatör” av branschtidningen Telekomnyheterna. Det är sjätte året i rad som bolaget tar hem utmärkelsen, som baseras på enkätsvar från 1 882 slumpvis utvalda bredbandsanvändare runt om i landet.

– Först och främst: Tack till alla våra kunder! Ert förtroende betyder allt, det är ju för er vi finns. Nu är det sjätte året i rad vi får ta emot det här priset, och det gör vi med ödmjukhet. Problem kan uppstå även hos oss. Men vi kommer aldrig sluta jobba för att bli ännu bättre, och fortsätta leverera Sveriges bästa bredband, sade Bahnhofs vd Jon Klarung i samband med vinsten.

Foto: Stephen Phillips - Hostreviews.co.uk

Text: Redaktionen

Besvikelse hos Finansinspektionen – vädjar till svenskar mellan 40 och 50

2025 05 05

Finansinspektionen riktar en tydlig uppmaning till svenskar i medelåldern.

Det finns enligt myndigheten flera saker som är viktiga att ha koll på när det gäller ekonomisk förberedelse.

I händelse av kris kan digitala system slås ut – och därför bör man ha kontanter tillgängliga, extra bankkort och alternativa sätt att logga in på banken.

Nya siffror

En ny undersökning som Finansinspektionen publicerat på måndagen visar att endast två av fem har kontanter hemma för att klara sig en vecka om det digitala betalningssystemet skulle slås ut.

Enligt FI:s mätning har de åldersgrupper som befinner sig mitt i livet, 30–50 år, sämre beredskapssäkrad ekonomi. 

Både yngre och äldre åldersgrupper har i större utsträckning fler än ett sätt att logga in på sin bank, kontanter hemma och fler än ett bankkort.

Den grupp som är sämst förberedd när det kommer till att ha kontanter hemma är 40–49 åringarna. 

I denna grupp är det dessutom sex av tio som saknar ett extra betal- eller kreditkort i mer än en bank.

“Ha kontanter hemma”

Det är alltså för svenskar mellan 40 och 50 år som uppmaningen är allra mest relevant.

– Ha kontanter hemma så att du klarar dig en vecka, ha alternativa sätt att logga in på din bank och ett extra bankkort, meddelar Finansinspektionen.

– Det är myndigheternas rekommendation för en motståndskraftig plånbok.

Är sårbart

I takt med digitaliseringens fortsatta framfart uttryckts återkommande frågetecken kring stabiliteten i systemet.

Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI, förklarar att det lätt kan bli svårt.

– Många svenskar är sårbara om en kris skulle göra att samhället inte fungerar som vi är vana vid, säger hon.

“Blir besvärligt”

Langemark förklarar att svenska folket kan drabbas på flera olika sätt.

– Om viktiga it-system inte fungerar kan det påverka ditt betalkort eller möjligheten att ta ut pengar, menar hon.

– Om internet och mobilnät slås ut kan det på kort tid bli besvärligt att göra betalningar och andra bankärenden.

Foto: E. Kalibradov

Text: Redaktionen