Jysk når unik milstolpe – “Stort intresse”

2025 03 24

Butikskedjan Jysk expanderar.

Jysk fortsätter att växa – nu även långt bortom Norden.

Under helgen har kedjan slagit upp dörrarna till sin allra första butik i Sydamerika.

Den nya butiken lockade till stort intresse i Uruguays huvudstad Montevideo.

Nu i Uruguay

Förberedelserna för öppnandet av Jysk-butiken i Canelones, strax norr om Montevideo, har pågått i flera månader.

När butiken till slut öppnade den 22 mars var det enligt kedjans representanter hundratals kunder som stod i kö.

“Stort intresse”

Frederik Kroun, Franchise Director på Jysk, kommenterar den unika milstolpen.

– Vi är mycket glada över det varma välkomnande vi har fått i Uruguay. Det stora intresset på öppningsdagen visar att det finns en stor entusiasm för Jysks produkter och vår skandinaviska inställning till heminredning, säger han i ett pressmeddelande.

– Vi kunde inte ha hoppats på en bättre start i ett nytt land – det är något som både vi och Jysk kan vara stolta över.

Vill fortsätta

Enligt Frederik Kroun kan det mycket väl bli fler butiker i Uruguay inom en snar framtid.

– Vår franchisetagare har stora ambitioner i Uruguay och vi har redan börjat titta på möjligheter att öppna ytterligare en butik som vi räknar med kommer att öppna i slutet av 2025, säger han.

Det är Jysk

Grundaren Lars Larsen öppnade sin första butik i Danmark 1979 och idag har Jysk fler än 31 000 medarbetare världen över.

Kedjan har fler än 3 500 butiker och webbutiker i 49 länder.

Jysk hade en omsättning på 48 miljarder danska kronor budgetåret 2023/24 – motsvarande ungefär 70 miljarder svenska kronor.

Kedjan går emot trenden i en tid då många kedjor tvingas stänga butiker och dra i bromsen på grund av de rådande ekonomiska förutsättningarna.

I många olika branscher har företag tvingats införa kostnadsbesparingar och minska på personal.

Konjunkturen i exempelvis Sverige är alltjämt fortsatt svag, och många företag är återhållsamma vad gäller investeringar för framtiden och andra utgifter i ett sådant läge.

Foto: Jysk

Text: Redaktionen

Rysk bransch i kris – konkurskaos

2025 09 15

Ännu en rysk bransch har stött på enorma problem.

Den ryska ekonomin kantas av stora utmaningar.

Situationen i tågsektorn, kolindustrin och flygsektorn är tuff.

Nu kommer även uppgifter om att den ryska fastighetsbranschen är i kris, rapporterar RBC Ukraine.

Konkurskaos

Investeringarna i rysk fastighetsmarknad sjönk med nästan 50 procent under första halvåret 2025.

Andra indikatorer tyder på omfattande konkurser bland fastighetsutvecklare.

Enligt uppgifter riskerar mellan 20 och 30 procent av alla utvecklare i Ryssland konkurs.

Låg efterfrågan

Den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att byggsektorn lider av låg efterfrågan, begränsat statligt stöd och en omdirigering av resurser till kriget i Ukraina. 

Detta har lett till lägre försäljning, högre skuldbörda och stoppade byggprojekt.

– De mest utsatta är företag inom segmentet för massbostäder som är beroende av efterfrågan på bolån, menas det.

– Mer än 19 procent av byggherrarna skjuter officiellt upp slutförandet av sina projekt, och förseningar på mer än sex månader placerar dem i kategorin ”problematiska”.

Sänkt räntan

Den ryska centralbanken har nu sänkt räntan från 18 till 17 procent.

Landets centralbank varnade dock för att situationen kommer att förvärras, inte förbättras, främst på grund av det växande budgetunderskottet, rapporterar Politico.

Över målet

Centralbanken siktar på en inflationstakt på cirka fyra procent – att jämföra med målet i Sverige och USA som är två procent.

Officiella uppgifter visar att inflationen sjönk till 8,1 procent i augusti från 8,8 procent i juli. 

Många analytiker anser dock att den faktiska inflationstakten är betydligt högre.

Samtidigt råder oro över att den ryska ekonomin kan vara på väg mot en recession.

Putin fortsätter att trycka in pengar i krigskassan för att fortsätta bedriva kriget i Ukraina samtidigt som flera sektorer på hemmaplan har det kämpigt.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

Foto: S. Sakharovskyj

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen