Willys anklagas för att lura kunder – “Känner mig bedragen”

2025 06 03

En Willys-butik anklagas nu för att flytta fram bäst före-datumen.

För bara ett par veckor sedan riktades liknande anklagelser mot en Ica Maxi-butik i Jönköping.

Nu menar en kund som ofta besöker Willys i Södertälje hamn att butikspersonalen flyttar fram bäst före-datumen på bröd genom att märka om paketeringen.

Det rapporterar Länstidningen.

“Känner mig bedragen”

Kunden “Robin” – som inte velat träda fram med sitt riktiga namn – menar att han känner sig bedragen.

– Han satte på nya lappar med nytt bäst-före-datum över den gamla lappen. Men den nya lappen gick att ta bort och då såg jag att de förlängt datumet med en hel månad, säger han till LT.

“Förstår nu”

Enligt “Robin” märktes bröd om från att ha ett utgångsdatum den 2 juni till den 6 juli.

– Nu förstår jag varför brödet möglar så snabbt här hemma, säger han.

När LT besökte butiken och påpekade datummärkningen kom svaret “det är fel, det är fel”, och brödet plockades bort.

Enligt butiken rör det sig om att en anställd gjort ett misstag där personen skrev fel datum “som sedan korrigerades”.

Läs mer: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer

Tidigare anställd larmade

Liknande uppgifter kom för bara ett par veckor sedan från Ica Maxi i Jönköping.

En tidigare anställd berättade då om pajer som packas om med nytt datum och återkommande fusk med matsäkerheten.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej. Jag kände att vi lurade kunder, sade den före detta anställda till SVT.

Anmälde problemen

Personen i fråga slutade vid butiken 2024 kort efter att ha anmält bristerna till miljö- och hälsoskyddskontoret i Jönköping.

Butikschefen svarade på uppgifterna att det vore beklagligt om det stämmer, men att “det inte är så våra rutiner är”.

Läs mer: Klädföretag i konkurs efter 43 år

Läs mer: FI varnar: Ta inga lån från dessa företag

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen

Klädföretag i konkurs efter 43 år

2025 06 02

Ett svenskt klädföretag tvingas tacka för sig.

Konkursansökningarna fortsätter att ramla in.

Nu kommer besked om att klädföretaget Nicco går i konkurs efter 43 år.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modehandlaren Nicco har haft en omfattande e-handel, och även en fysisk butik på Storgatan i Halmstad.

Halmstad tingsrätt har fattat beslut om konkurs – vilket innebär slutet för bolaget som har varit verksamt i över 40 år.

Företaget hade omfattande ekonomiska problem som bland annat hade att göra med tung skuldsättning.

Fortsatt osäkert

Nicco har haft över 30 kända varumärken inom dam- och herrkläder, inredning och accessoarer i portföljen.

Dock har skulder till leverantörer och borgenärer satt stopp för vidare verksamhet.

För drygt en vecka sedan låg skulden till Kronofogden på nästan 900 000 kronor.

Nicco hade tidigare beviljats skatteanstånd – och när återbetalningskraven kom satte det allt för tung press på företaget.

Nya siffror

Nya siffror från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 2 procent under maj jämfört med samma period föregående år.

– UC noterar en minskning om 3 procent inom byggbranschen. Vidare ser UC en ökning inom hotell- och restaurang om 13 procent, uppger UC.

– Inom detaljhandel noteras en minskning om 2 procent och inom partihandel ser UC en ökning om 61 procent.

“Beror på hushållen”

Amanda Aldestam, analytiker på UC, menar att “framtidsutsikterna för konkurser i Sverige präglas av osäkerhet”.

– Tullar, global oro och minskad inhemsk konsumtion kan dämpa efterfrågan, samtidigt som räntesänkningar ger visst utrymme för återhämtning, säger hon.

– Utvecklingen framåt beror i hög grad både på hushållens val – om de ökar sin konsumtion eller fortsätter att prioritera sparande – och på hur företagen väljer att anpassa sina investeringar och prioriteringar i det nya läget.

Läs mer: Konkurserna minskar – men här ökar de kraftigt

Foto: Charles Deluvio

Text: Redaktionen

Ny film gör jättesuccé på bio – 5,8 miljarder kronor på tio dagar

2025 06 02

Nyinspelningen av en gammal Disneyklassiker lockar folk till biograferna.

Det är Lilo & Stitch som gör succé.

Filmen lockar mängder av biobesökare världen över och är en av de absolut mest populära rullarna som går på biograferna just nu.

Nyinspelningen av den gamla Disneyklassikern drar även in stora pengar, rapporterar New York Times.

5,8 miljarder kronor

På bara tio dagar har filmen dragit in hela 610 miljoner dollar globalt – motsvarande ungefär 5,8 miljarder kronor.

"Lilo & Stitch" är liveaction-versionen av Disneys animerade film från 2002 och handlar om om Lilo, en hawaiiansk föräldralös flicka och den förrymda utomjordingen Stitch.

I huvudrollerna finns bland andra Maia Kealoha, Billy Magnussen och Chris Sanders och filmen är regisserad av Dean Fleischer Camp.

“Genuint bra film”

Sydsvenskans recensent Oscar Westerholm skriver att Lilo & Stitch är en “genuint bra film”.

– Omtolkningen av ”Lilo & Stitch” är rolig, originell och gripande på det där sättet som ger en fullvuxen karl en sprängande migrän när han försöker hålla tillbaka tårarna, skriver Oscar Westerholm.

Får medhåll

Westerholm får medhåll av IGN:s recensent Eric Goldman, som storhyllar castingen.

– De har hittat den perfekta Lilo i Maia Kealoha, vilket inte säger lite med tanke på att så mycket av filmen vilar på den här lilla flickans axlar, menar Goldman.

– Hon har precis rätt attityd, charm och humor i rollen och gör ett anmärkningsvärt starkt jobb med att sälja in verkligheten i sina scener.

Tjänat mest någonsin

Det ser ut som att Lilo & Stitch har blivit en riktig kassako.

För att bli bland de mest inkomstbringande filmen genom tiderna är det dock en bit kvar.

På andraplats på den listan finns Avengers: Endgame som har dragit in 2,8 miljarder dollar, uppger Deadline.

Toppar listan gör dundersuccén Avatar från 2009, som sedan debuten har dragit in 2,9 miljarder dollar – alltså ungefär 27,9 miljarder svenska kronor.

Läs mer: FI varnar: Ta inga lån från dessa företag

Läs mer: Klädföretag i konkurs efter 43 år

Foto: K. Luhaers

Text: Redaktionen