Wall Street-analytiker: Här är tre utdelningsaktier som ser bra ut

2025 04 21

Analytiker lyfter nu fram tre aktier som de bedömer är högintressanta.

Börskaoset fortsätter mot bakgrund av Donald Trumps tullpolitik.

I skakiga tider är det många investerare som vänder sig till utdelningsaktier för mer stabilitet och förutsägbarhet i portföljen.

Nu lyfter Wall Street-analytiker fram tre utdelningsaktier i energisektorn som de tycker ser bra ut.

Det rapporterar CNBC.

En aktie

Den första aktien som lyfts fram är midstream-energibolaget Energy Transfer.

RBC Capital-analytikern Elvira Scotto nämner Energy Transfer som ett av de företag som hon tycker är bäst i branschen.

Hennes värderingar har varit framgångsrika 67 procent av tiden och gett en genomsnittlig avkastning på 18,1 procent.

Och två till

Nästa aktie på listan är The Williams Companies.

Inför Q1-resultatet listar Scotto flera potentiella nyckelfaktorer för aktien, inklusive långsiktiga tillväxtmöjligheter för AI/datacenter, resultat från marknadsföringssegmentet och tillväxtprojekt som snart kommer igång.

Den sista aktien är Diamondback Energy.

JPMorgan-analytikern Arun Jayaram upprepar en köprankning på aktien och sänker prismålet något till 166 dollar från 167.

Är långsiktigt

Att investera i utdelningsaktier handlar om att ha en långsiktig strategi.

Det understryker Forbes.

– Utdelningar kan ge en jämn inkomst, men aktiekurserna fluktuerar på kort sikt. För att investera i utdelningsaktier är det viktigt att undvika att fatta beslut som baseras på kortsiktiga marknadsrörelser.

Och viktigt

Forbes fortsätter.

– Leta efter företag med en historia av stabila och växande utdelningar, menas det.

– Aktiegranskning är  viktigt i detta arbete – när du väl har granskat aktier med en historia av pålitliga utdelningsbetalningar, granska deras historia för att avgöra om betalningarna har ökat stadigt. Pålitliga höjningar av utdelningsbetalningarna indikerar ett företags åtagande att återföra vinster till aktieägarna.

Foto: R. Junior

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen