Wall Street-analytiker: Här är tre aktier vi tittar på just nu

2025 03 31

Analytiker pekar ut tre intressanta aktier mitt i börsstormen.

Det är fortsatt skakigt på börsmarknaden – inte minst i USA.

Trumps kommande tullar orsakar stor oro bland investerare.

Samtidigt håller Wall Street-analytikerna i vanlig ordning koll på aktier som ser intressanta ut.

Tre aktier

Nu pekas tre aktier ut som analytikerna tycker är högintressanta i dagsläget, rapporterar CNBC.

Den första aktien som tas upp är Microsoft.

– Nyligen upprepade Jefferies-analytikern Brent Thill en köprankning på Microsoft med ett prismål på 550 dollar och sade att efter den senaste försäljningen ser aktiens risk / avkastningsprofil attraktiv ut, uppger CNBC.

Snowflake och Netflix

Två andra aktier som analytikerna lyfter fram är Snowflake och Netflix.

Den 23 mars upprepade RBC Capital-analytikern Matthew Hedberg en köprankning på Snowflake-aktien med ett prismål på 221 dollar.

Nyligen upprepade JPMorgan-analytikern Doug Anmuth en köprankning på Netflix med ett prismål på 1 150 dollar.

Tullar på gång

President Donald Trump sade på söndagen att de ömsesidiga tullar han kommer att tillkännage denna vecka kommer att omfatta alla länder, inte bara en mindre grupp om 10-15 länder.

Trump har lovat att presentera en massiv tullplan på onsdag, som han har döpt till ”befrielsedagen”.

Han har redan infört tullar på aluminium, stål och bilar samt höjt tullarna på alla varor från Kina, uppger NBC News.

Skakar marknaden

Tullar har under en tid varit centrala för Donald Trumps ekonomiska politik.

Trump ser tullar som ett sätt att skydda den inhemska ekonomin från orättvis global konkurrens och som ett förhandlingsmedel för bättre villkor för USA.

Oro för ett handelskrig skakar dock om marknaderna och skapar farhågor om en recession i USA.

Det råder därmed nervositet bland investerare och osäkerhet gällande precis hur omfattande tullarna kommer att bli och exakt vilka sektorer som kommer att påverkas.

Den andra april får världen veta hur det blir.

Foto: H. Eiskonen

Text: Redaktionen

Coca-Colas drag – gamla succékampanjen är tillbaka

2025 03 31

Coca-Cola tar tillbaka en klassisk kampanj.

Läskjätten kommer på nytt att introducera den så kallade “Share a Coke”-kampanjen.

När den först lanserades år 2011 uppmärksammades Colaflaskor världen över med konsumenternas egna namn påskrivna och kampanjen gjorde succé.

Är tillbaka

Nu återvänder Share a Coke i ny tappning. 

Originalversionen lanserades 2011 och blev en stor succé världen över. 

För första gången någonsin kunde Coca-Colas konsumenter då hitta sina egna namn på flaskorna i stället för den klassiska logotypen. 

Nylanseringen av den ikoniska kampanjen uppmanar alla att “dela en Coca-Cola med någon de tycker om för att fira vänskap och skapa nya minnen tillsammans”.

165 namn

På butikshyllor över hela landet kommer 165 unika namn och smeknamn att finnas tryckta, unikt framtagna för den svenska marknaden. 

– Skulle man inte hitta sitt eget eller bästisens namn i butik kan man tävla genom Coke-appen för en chans att personifiera en egen burk mellan 28 april och 31 augusti, förklarar läskjätten.

“Många har längtat”

Victoria Adolfsson, varumärkeschef för Coca-Cola i Sverige, kommenterar beslutet.

– Share a Coke blev snabbt en ikonisk kampanj när den lanserades för över tio år sedan och många har längtat efter att den ska komma tillbaka, säger hon.

– Det är därför fantastiskt roligt att få presentera den i en ny modern tappning och påminna om vikten av att dela stunder med dem vi tycker om. För vissa saker är helt enkelt bättre när vi delar dem med varandra

Från vecka 15

Personliga Share a Coke-burkar och flaskor finns tillgängliga i butiker runt om i Sverige från och med vecka 15.

– Kampanjen ger svenskar ett kul och enkelt sätt att hylla människorna i sina liv, vare sig det är vännerna, familjen eller kollegorna, fortsätter Coca-Cola.

– Denna gång får Gen Z också vara med och dela kampanjen – en generation som söker minnesvärda upplevelser att dela bortom det digitala.

De förklarar emellertid inte hur länge kampanjen kommer att vara.

Foto: E. Yuwen Teoh

Text: Redaktionen

Succékedjan expanderar – snart öppnar 81:a butiken

2025 03 31

Butikskedjan Rituals fortsätter att expandera.

På senare år har kedjan Rituals – som bland annat säljer smink, hudvård och andra produkter – etablerat en stark marknadsnärvaro i Sverige.

I dagsläget har kedjan så många som 80 butiker runt om i landet – och fler ska det bli.

Rituals kommer under 2025 öppna minst två nya butiker, rapporterar sajten E-handel.

Fortsätter expandera

Rituals framhåller själva att de satsar mycket på varumärkeskännedom och att driva trafik till såväl fysiska butiker som till e-handeln.

Joakim Klingsell, vd för kedjan i Norden, tydliggör att expansionsresan fortsätter.

– Rituals har flera ”white spots” kvar i Sverige, förklarar han för sajten Market.

– Vi kommer under åren att fortsätta vår expansion genom att öppna eller flytta butiker på och till platser som erbjuder en blandning av hög besökstrafik och olika kunddemografi.

Köpcentrum viktiga

Det framgår emellertid ännu inte var de två nya butikerna kommer att hamna.

En tydlig trend är dock att Rituals satsar på köpcentrum, där 90 procent av kedjans butiker finns.

– Köpcentrum ger en kontrollerad miljö med konsekvent footfall, fortsätter Joakim Klingsell.

Det är Rituals

Rituals är ett nederländskt företag som under de senaste 25 åren har expanderat internationellt.

Utöver de många butikerna satsar kedjan också mycket på e-handel.

Vad gäller den fysiska närvaron går Rituals mot strömmen och expanderar under den rådande lågkonjunkturen.

Tuffa tider

Som bekant har det varit ett par tuffa år för svensk ekonomi – som fortfarande befinner sig i en lågkonjunktur.

Många kedjor har tvingats stänga butiker eller slå igen dörrarna för gott under de senaste åren på grund av de utmanande förutsättningarna.

Bland bidragande faktorer till den svåra situationen finns höga lokalhyror, svag köpkraft bland konsumenter, höjda räntor och hög inflation.

Som många andra branscher blickar även denna mot Riksbanken – som dock har aviserat att det inte lär bli några ytterligare räntesänkningar i närtid.

Foto: L. Ganster

Text: Redaktionen