Varuhuskedja i kris – har 85 butiker i Norden

2025 05 27

Sportvaruhuskedjan XXL får ett nödlån.

Den nordiska varuhuskedjan XXL befinner sig i en svår sits.

Kedjan är i stort behov av nytt kapital – och uppges nu få nödlån för att klara av situationen.

De har varit tvungna att prata med bolagets största ägare och banker om finansiell hjälp för att undvika att bryta mot lånevillkoren, rapporterar norska Dagens Naeringsliv.

200 miljoner

Storägaren Frasers Group erbjuder nu XXL ett brygglån på 200 miljoner norska kronor för att XXL ska kunna undvika betalningsinställelse på andra skulder. 

Som ett alternativ till brygglånet kan Frasers erbjuda sig att ställa säkerhet och garanti för ett liknande kortfristigt brygglån från XXL:s banker.

Dessutom överväger XXL en riktad emission för att återbetala lån. 

Emissionen kommer att uppgå till mellan 160 och upp till 200 miljoner norska kronor.

Bränner pengar

För drygt en månad sedan presenterade XXL sin tionde kvartalsrapport i rad med förlust. 

Resultatet före skatt blev minus 281 miljoner.

En förväntad skatteåterbäring på 5,2 miljoner schweizerfranc har dessutom uteblivit. Skatteåterbäringen från de schweiziska myndigheterna förväntades i maj, enligt XXL:s ledning. 

Det motsvarar knappt 64 miljoner norska kronor med dagens växelkurs, uppger DN.No.

Det är XXL

Sedan öppnandet av kedjans första varuhus 2001 har det blivit så många som 85 varuhus i Norge, Sverige och Finland. 

XXL är också Nordens största sportbutik på nätet.

Kedjan har ungefär 4 500 medarbetare.

Grundades 2000

XXL grundades år 2000 av Øivind Tidemandsen och det första varuhuset öppnade 2001, i NAF-huset i centrala Oslo.

Idag har XXL 39 varuhus i Norge, 30 varuhus i Sverige och 16 varuhus i Finland. Totalt 85 varuhus.

– XXL har två centrallager. Ett i Nordkisa i Norge och ett i Örebro i Sverige. Dessa stödjer både varuhusen och nätbutiken, förklarar kedjan.

– Samtidigt har XXL också byggt upp en position som den största sportkedjan på nätet i Norden.

Foto: Viktor Milonjić XXL

Text: Redaktionen

Trump överväger att slå till ekonomiskt mot Ryssland – “Absolut”

2025 05 26

Donald Trump kan vara på väg att införa nya sanktioner mot Ryssland.

Under helgen riktade Ryssland omfattande missil-och drönarattacker mot flera ukrainska städer, däribland Kyiv.

USA:s president Donald Trump har reagerat starkt på sociala medier – och kallat Vladimir Putin “galen”.

Nu framgår att den amerikanska presidenten överväger att införa nya sanktioner mot Ryssland, rapporterar Bloomberg.

“Absolut”

President Donald Trump säger att han ”absolut” överväger nya sanktioner mot Ryssland, efter att Moskva inlett en andra natt av dödliga missil- och drönarattacker över stora delar av Ukraina.

USA har ännu inte satt ekonomisk press på Ryssland efter Donald Trumps installation – då den amerikanska presidenten hoppas nå framsteg via diplomatisk väg.

“Han är galen”

Donald Trump menar att han “alltid har haft en mycket god relation med Vladimir Putin i Ryssland, men något har hänt med honom”.

– Han har blivit helt galen! Han dödar många människor i onödan, och jag talar inte bara om soldater, skriver han på Truth Social.

– Missiler och drönare skjuts in i städer i Ukraina, utan någon som helst anledning.

“Leder till Rysslands förfall”

Trump fortsätter.

– Jag har alltid sagt att han vill ha HELA Ukraina, inte bara en del av det, och det kanske visar sig vara rätt, men om han gör det kommer det att leda till Rysslands undergång!

17:e paketet

EU har i dagarna introducerat det 17:e sanktionspaketet mot Ryssland.

Ryssland säljer enligt EU nu sina resurser med rabatt och köper det man behöver till ett högt pris, vilket leder till en “klart negativ inverkan på landets ekonomi”.

– Den ryska ekonomin arbetar nära full kapacitet och kämpar med hög och stigande inflation, för närvarande över 10 procent, och beräknas nå 9,3 procent 2025, vilket vida överstiger målet på 4 procent, framhåller EU i samband med tillkännagivandet av de nya sanktionerna.

– Statens underskott skjuter i höjden och räntorna ligger på 21 procent.

Läs mer: Tullvändning – igen

Foto: The White House resp President of Russia Office

Text: Redaktionen

Avgift införs – på miljontals paket i Sverige

2025 05 26

Varje år beställer svenska folket miljontals produkter från de kinesiska e-handelsjättarna Shein och Temu.

Enligt en undersökning från Prisjakt har nästan hälften av svenskarna (47 procent) har handlat från Temu eller Shein,

Detta trots att sajterna bland annat kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar, skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor. 

Kritiken har fått EU att agera.

För en vecka sedan meddelade EU-kommissionen att man planerar en fast avgift på cirka 2 euro för småpaket som exporteras från utlandet till Europa. Främst beräknas avgiften riktas mot leveranser från Shein och Temu, erfar Financial Times.

Sverige kan inför avgift

Nu ger sig den svenska regeringen in i debatten.

Om EU-avgiften inte bli verklighet kan Sverige införa en hanteringsavgift på nationell nivå. Det skriver finansminister Elisabeth Svantesson (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari (L) på Aftonbladet Debatt.

– Vi har tidigare sagt att köp från kinesiska e-handlare kan uppfattas som ett riktigt klipp. Men baksidan är farliga produkter, höga klimatavtryck och osjyst konkurrens mot svenska och europeiska företag, framhåller ministrarna.

– Regeringen kraftsamlar därför på flera håll för att stoppa den osjysta konkurrensen. Kinesiska e-handelsjättar ska inte ha en gräddfil in i den europeiska marknaden utan betala för den kostnad de orsakar och följa EU:s krav.

Hur hög den eventuella avgiften blir specificeras inte.

Temu svarar

Ett av flera regelverk som Temu och Shein anklagas bryta mot är Digital Services Act (DSA), som bland annat ska garantera säkra digitala tjänster.

Det förstnämnda företaget har svarat på kritiken via sin svenska pr-byrå Agera.

– Temu tar sina förpliktelser gentemot DSA på stort allvar och investerar fortlöpande för att stärka efterlevnaden och värna konsumenternas intressen på vår plattform. Vi kommer att samarbeta fullt ut för att nå vårt gemensamma mål i form av en säker och betrodd marknadsplats, framhåller pr-byrån i en kommentar till sajten Market.

Shoppingplattformen har också kommenterat anklagelserna i ett mejl till Sveriges Radio.

– Vi kommer att samarbeta fullt ut med denna utredning, inte minst eftersom en sådan granskning på lång sikt gynnar våra kunder, framhåller Temu.  

På sajten Trustpilot skriver Temu att man följer ”strikta policyer” för att säkerställa produkternas kvalitet.   

– Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet.

Foto: Rupixen 

Text: Redaktionen