“Värsta krisen sedan 2008” – tung signal om rysk ekonomi

2025 07 06

Det råder kris inom den ryska järnvägen.

Utåt försöker Vladimir Putin ge intryck av att det inte råder någon större kris i rysk ekonomi.

Under den senaste tiden har dock ryska banker gått ut med varningar om ekonomins tillstånd.

Nu framgår att det råder kris inom den ryska järnvägen – någonting som historiskt varit en bra indikator på det bredare ekonomiska tillståndet i ett land.

“Värsta sedan 2008”

Det statsägda monopolet Russian Railways befinner sig i en kris, bolagets “värsta sedan den stora finanskrisen för nästan två decennier sedan”.

Krisen utgörs av rekordlåga fraktvolymer på grund av de kombinerade effekterna av västvärldens sanktioner och minskande flöden av jordbruksvaror och byggmaterial, rapporterar ryska Novaja Gazeta.

Är en signal

Russian Railways är ett av Rysslands största och rikaste statsägda företag, och järnvägstransporterna är en indikator för ekonomin i stort – godset måste transporteras i dag för att affärerna ska kunna göras i morgon. 

När järnvägstrafiken störs är det vanligtvis en signal om att en industriell nedgång är nära förestående.

– Sammantaget har transporterna nu minskat 20 månader i rad, och trenden accelererar, uppger Novaja Gazeta.

– Förra året sjönk fraktvolymerna med drygt 4 procent, vilket var ett rekord efter Sovjetunionens fall. Men de har fortsatt att falla med mer än 7 procent bara under de första fem månaderna 2025.

“Är ett kvitto”

Rysslandsexperten Maria Perrotta Berlin, verksam vid Östekonomiska institutet, bedömer att de låga godsvolymerna indikerar utmaningar i den ryska ekonomin.

– Det är ett kvitto på att det går dåligt, säger hon till DN.

– När allmänna ekonomiska aktiviteter minskar så ser man det på frakt.

Flera utmaningar

Rysslands ekonomi står för närvarande inför flera utmaningar.

Såväl inflationstakten som ränteläget är på höga nivåer – och det fallande oljepriset innebär mindre inkomster via oljeförsäljningar – ett av Kremls främsta ekonomiska verktyg.

Foto: A. Churkin

Text: Redaktionen

Anrik kedja går i konkurs – hundratals butiker påverkas

2025 07 05

En av Sveriges största leverantörer av sällskapsspel, musikprylar och film går i konkurs.

Det rör sig om distributören Musikservice Sweden AB, som levererar produkter till över 800 butiker i Sverige.

Bland kedjans kunder finns exempelvis stora varumärken som Ica, Willys, Coop, Hemköp, City Gross och ÖoB.

Men nu upphör leveranserna.

Efter en längre tid med ekonomiska svårigheter går Musikservice Sweden i konkurs, rapporterar Dagens Handel.

– Förutsättningarna har ändrats mycket inom det segment de jobbar inom. De har hållit på med cd-skivor, videokassetter och olika typer av mediaupplägg, säger konkursförvaltaren Johan Sölveland från Ackordscentralen till tidningen.

– Man har försökt ställa om men inte riktigt klarat av det. Det man tillhandahåller marknaden är överspelat och det har varit svårt att hitta nya vägar att anpassa sig.

Funnits i nästan 50 år

Musikservice Sweden grundades 1976.

I dag har bolaget 15 anställda. Omsättningen under 2024 beräknas till cirka 40 miljoner kronor.

Huvudkontoret ligger i Mölndal, strax söder om Göteborg.

Bolagets kunder består huvudsakligen av stormarknader, dagligvarubutiker samt butiker inom elektronikhandeln, leksakshandeln och E-handeln.

– Vårt Motto är att med säljande och trevliga produkter vill vi skapa glädje för alla att handla i butik. Våra återförsäljare skall erbjudas en anpassad produktmix med starka varumärken som skall vara enkelt att hantera i butik samt kunna leverera en god lönsamhet, skriver bolaget om sin affärsidé.

LÄS MER:

Batteribolag går i konkurs | Ekonomibladet

Tung konkurs i bilbranschen – går under efter 104 år | Ekonomibladet

Svenskt modebolag går i konkurs | Ekonomibladet

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen

BARA DAGAR KVAR: Omvärlden håller andan – Trump är redo

2025 07 06

Ekonomiska förutsättningar för många länder kan ändras dramatiskt inom kort.

USA:s president Donald Trump chockade den finansiella världen när han tidigare i år gav besked om att omfattande tullar skulle införas mot många länder.

Trump valde sedan att sätta de höga tullarna på paus för att länderna skulle få tid att förhandla fram nya handelsavtal med USA.

Nu är det bara dagar kvar till det att tullpausen är över – och än så länge har bara tre länder slutit nya avtal med USA.

Bara tre länder

USA har gett besked om överenskomna avtal med Kina, Storbritannien och Vietnam.

Övriga länder fortsätter att förhandla in i det sista i hopp om att nå avtal innan tullpausen är över den nionde juli.

EU-toppen Ursula von der Leyen har sagt att hon inte tror på något slutgiltigt avtal innan dess – men potentiellt ett ramverk och en överenskommelse för fortsatta förhandlingar.

Nya beräkningar

Nya beräkningar uppskattar att om de ömsesidiga tullarna höjs till sina hotade nivåer den 9 juli, kan de genomsnittliga tullarna på all amerikansk import stiga till cirka 20 procent från nära 3 procent före Trumps installation i januari.

Det rapporterar Bloomberg.

Trump är redo

Donald Trump har flera gånger sagt att tullar är hans favoritord.

Den amerikanska presidenten säger sig vara redo för att införa de höga tullarna.

– Pengarna kommer att börja komma in i USA den första augusti, säger han.

Kan bli 70 procent

Trump berättade tidigt på fredagen att han skulle meddela 10 till 12 nationer om dagen under de kommande fem dagarna och beskriva deras nya tullar i brev som Vita huset skulle börja skicka på fredagen. 

I de flesta fall kommer de nya tullarna att träda i kraft den 1 augusti, sade Trump.

– De kommer att variera i värde från kanske 60 procent eller 70 procent tullar till 10 procent och 20 procent tullar, men de kommer att börja gå ut någon gång i morgon, sade han på fredagen enligt CNN.

Vissa spekulerar dock i att Trump kan komma att förlänga tullpausen igen.

Foto: The White House

Text: Redaktionen