Uppmanar till bojkott av McDonalds

2025 06 25

Uppmaningar om bojkott av McDonalds börjar spridas i USA.

Det är organisationen “The Peoples Union USA” som har tagit initiativet.

Peoples Union USA, som leds av John Schwarz, uppmanar nu människor att bojkotta McDonalds från och med tisdag till och med nästa måndag.

Han förklarar att han kräver ”rättvisa skatter, ett slut på prispress, verklig jämställdhet och företagsansvar”, rapporterar CNN.

“Styrkebesked”

McDonalds har ännu inte kommenterat spridningen av uppmaningarna om bojkott.

Schwarz själv säger så här:

– Det här är en uppvisning i styrka, solidaritet och förändring som drivs av människor. Låt dem känna det. Låt dem höra oss.

Har fått kritik

McDonalds har mött kritik från vissa kunder om sina priser. 

Värdeuppfattningen av kedjan har dämpats bland de mer prismedvetna kunderna.

Genomsnittspriset på hamburgerkedjans produkter har stigit med cirka 40 procent sedan 2019.

Företaget uppger att detta är i linje med dess stigande kostnader.

Det är “The Peoples Union USA”

The Peoples Union USA är en organisation som vill “ta tillbaka makten från företagen, miljardärsklassen och de politiska parasiterna som har livnärt sig på vårt arbete, våra löner och våra rättigheter alldeles för länge”.

– Det handlar inte om att gå med i ett parti eller att välja sida. Det här handlar om oss, förklarar organisationen via sin webbsida.

– Det handlar om de arbetande människorna, familjerna, de som knappt klarar sig medan vd:ar flyger privat och politikerna säljer ut oss.

“Försumbar effekt”

Organisationen uppmanar regelbundet till bojkott av olika företag.

Här är några av målen de vill uppnå:

- Skydda människor i deras samhälle

- Avslöja korruption och utnyttjande

- Hålla företag ansvariga

CNN:s skribent ifrågasätter dock hur mycket organisationens bojkottuppmaningar verkligen påverkar företagen.

– En bojkott mot Amazon i mars hade försumbar effekt på bolagets resultat, och bolaget redovisade ett bättre resultat än väntat under det kvartalet.

Foto: Visual Karsa

Text: Redaktionen

Anstormning till Clas Ohlson – efterfrågan har exploderat

2025 08 07

Clas Ohlson gör succé under sommaren.

Detaljhandelsjätten Clas Ohlson gör succé bland kunderna i sommaren.

Butikskedjan fortsätter att öka sin försäljning, och efterfrågan på vissa specifika produkter har ökat explosionsartat.

Kundrusning i sommar är del i en längre framgångstrend för Clas Ohlson.

”Försäljningen växte kraftigt”

Clas Ohlsons försäljning ökade i juli, och nettoomsättning uppgick till 1 010 Mkr, vilket är en ökning med 10 procent. Under perioden maj-juli noteras en ökning med sju procent.

– Tack vare hög relevans brett över sortimentet växte försäljningen kraftigt på samtliga hemmamarknader i juli, säger detaljhandelsjättens vd och koncernchef Kristofer Tonström i ett uttalande.

En hemlighet bakom kundrusningen under sommaren har varit att Clas Ohlson har varit duktiga på att anpassa sig efter årstiden, menar han.

– Produkter som gynnades av det varma vädret sålde extra bra och organisationen visade prov på flexibilitet genom att snabbt köpa in fler produkter när efterfrågan tog fart, säger Kristofer Tonström.

Bra sommarsäsong

I sommarvärmen har det bland annat varit stor efterfrågan på fläktar hos många butikskedjor i år. Men Clas Ohlson har även en rad andra säsongsrelaterade produkter – alltifrån kylväskor och hängmattor, till grillar och SUP-brädor.

Och efterfrågan har alltså varit stor under sommaren. Nu hoppas man på ett fortsatt stort kundintresse även i höst.

– Vi ser nu fram emot en försäljningshöst där fokus, som alltid, är att arbeta med alla delar i affären för att skapa hållbar och lönsam tillväxt, säger Kristofer Tonström.

Clas Ohlson har också utökat butiksbeståndet med 8 butiker netto jämfört med samma period förra året, och har nu totalt 241 butiker.

Längre trend av framgång

Detaljhandelskedjans framgångsrika sommar ingår i en längre trend av framgångar och ökad försäljning.

I början av juli visade Clas Ohlsons årsredovisning att företaget har slagit nya rekord i försäljning, vilket MarcusOscarsson.se har rapporterat.

– Vi har stärkt vår marknadsposition under året med fler produktnyheter, en växande kundbas och en försäljningsutveckling som överträffat vårt långsiktiga omsättningsmål, konstaterade butikskedjan i rapporten.

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen

Forskare slår larm om potatis – ökar risk för sjukdom

2025 08 07

Potatis ökar risken för en sjukdom.

Att äta mycket potatis är förknippat med en förhöjd risk att drabbas av diabetes typ 2.

Det visar forskning från ett forskarteam lett av Harvarduniversitetet och som publicerats i The BMJ.

Hur potatisen är tillredd spelar dock en avgörande roll.

Löper högre risk

Studien sträcker sig över flera decennier, rapporterar Euronews.

Och resultaten visar alltså att det finns en koppling mellan hög konsumtion av potatis och ökad risk för typ 2-diabetes.

Huruvida man tillreder potatisen som vanlig kokt potatis, potatismos eller pommes frites gör dock en avgörande skillnad, enligt forskarna.

Jämfört med personer som sällan äter potatis löper de som äter minst sju portioner potatis per vecka en 12 procent högre risk att utveckla diabetes typ 2, enligt studien.

Men personer som äter pommes frites tre gånger i veckan löper 20 procent högre risk att drabbas av diabetes typ 2 jämfört med personer som sällan äter pommes frites. Vid sju portioner per vecka är risken 27 procent.

Hur den tillagas spelar roll

Det tycks alltså vara pommes frites som är den överlägset största boven i dramat, även om risken också ökar vid stor konsumtion av andra potatisrätter.

– Sambandet mellan högre potatisintag och ökad risk för typ 2-diabetes drivs främst av intag av pommes frites, uppger forskare, enligt kanalen.

Hur mat tillagas är ofta avgörande för vilka risker den medför.

Resultaten i den här undersökningen tyder framför allt på att man bör undvika att äta alltför mycket friterad mat, menar forskarna.

Det bör dock noteras att studien bara handlar om samband, inte om orsak.

”Bör inte demonisera”

Forskarna har försökt ta hänsyn till andra faktorer, såsom livsstil i övrigt hos undersökningsdeltagarna, men studien har ändå vissa begränsningar i det hänseendet.

Det spelar också stor roll vad man äter tillsammans med potatis eller pommes frites. Det är vanligt att det äts tillsammans med rött kött, som också ökar risken för diabetes typ 2.

– Vi bör inte demonisera obearbetade livsmedel utan att tänka på hur de tillagas, vad de åtföljs av eller vad de ersätts med, säger forskaren Díaz Rizzolo, enligt kanalen.

Foto: T. Paolini

Text: Redaktionen