Uppmanar till bojkott av McDonalds

2025 06 24

Uppmaningar om bojkott av McDonalds börjar spridas i USA.

Det är organisationen “The Peoples Union USA” som har tagit initiativet.

Peoples Union USA, som leds av John Schwarz, uppmanar nu människor att bojkotta McDonalds från och med tisdag till och med nästa måndag.

Han förklarar att han kräver ”rättvisa skatter, ett slut på prispress, verklig jämställdhet och företagsansvar”, rapporterar CNN.

“Styrkebesked”

McDonalds har ännu inte kommenterat spridningen av uppmaningarna om bojkott.

Schwarz själv säger så här:

– Det här är en uppvisning i styrka, solidaritet och förändring som drivs av människor. Låt dem känna det. Låt dem höra oss.

Har fått kritik

McDonalds har mött kritik från vissa kunder om sina priser. 

Värdeuppfattningen av kedjan har dämpats bland de mer prismedvetna kunderna.

Genomsnittspriset på hamburgerkedjans produkter har stigit med cirka 40 procent sedan 2019.

Företaget uppger att detta är i linje med dess stigande kostnader.

Det är “The Peoples Union USA”

The Peoples Union USA är en organisation som vill “ta tillbaka makten från företagen, miljardärsklassen och de politiska parasiterna som har livnärt sig på vårt arbete, våra löner och våra rättigheter alldeles för länge”.

– Det handlar inte om att gå med i ett parti eller att välja sida. Det här handlar om oss, förklarar organisationen via sin webbsida.

– Det handlar om de arbetande människorna, familjerna, de som knappt klarar sig medan vd:ar flyger privat och politikerna säljer ut oss.

“Försumbar effekt”

Organisationen uppmanar regelbundet till bojkott av olika företag.

Här är några av målen de vill uppnå:

- Skydda människor i deras samhälle

- Avslöja korruption och utnyttjande

- Hålla företag ansvariga

CNN:s skribent ifrågasätter dock hur mycket organisationens bojkottuppmaningar verkligen påverkar företagen.

– En bojkott mot Amazon i mars hade försumbar effekt på bolagets resultat, och bolaget redovisade ett bättre resultat än väntat under det kvartalet.

Foto: Visual Karsa

Text: Redaktionen

Nya regler för föräldraledighet och sjukpenning – det här gäller

2025 06 24

Regeringen går fram med flera förslag på lagändringar för Försäkringskassans utbetalningar.

Enligt äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) kommer förslagen leda till en enklare administration, samt färre felaktiga utbetalningar och återkrav.

För det första kommer Försäkringskassan att ges möjlighet att ompröva beslut om bland annat sjukpenning och föräldrapenning när förhållanden har ändrats.

Enligt regeringen kommer det bli enklare för myndigheten att ändra ett beslut, vilket kommer att leda till att den enskilde inte får för mycket bidrag som sedan måste betalas tillbaka.  

– Onödigt stelbent reglering ska inte drabba enskilda personer som försöker göra rätt för sig. Den som i dag till exempel har fått rätt till sjukpenning för tre månader, och sedan hör av sig efter två månader för att hon eller han börjar jobba igen, måste fortfarande få hela summan utbetalad för att därefter återkrävas på den del som personen inte har rätt till. Det är inte rimligt, säger Anna Tenje.

– De förslag som nu remitteras ska göra det lätt att göra rätt.

Anmälningsplikten slopas

Regeringen föreslår också att den så kallade anmälningsplikten ska slopas – det vill säga regeln om att föräldrar måste anmäla att man tänker vara föräldraledig för att kunna ansöka om ersättning.

Enligt dagens regelverk måste en anmälan göras senast samma dag som ledigheten börjar.

Men nu ska anmälningsplikten bort.

– Att ta bort anmälningsplikten skulle förenkla för föräldrar som ansöker om föräldrapenning och dessutom förenkla Försäkringskassans administration, framhåller regeringen.

Regeringen ska återkomma med ett definitivt beslut senast den 10 oktober.

LÄS MER HÄR:

Ica-butik tvingas till nödåtgärder | Ekonomibladet

Alkoholskatt sänks – det här gäller | Ekonomibladet

Kalldusch för ryska krigskassan | Ekonomibladet

Foto: Pexels

Text: Redaktionen

Jättefiasko för påkostade filmen – “Värsta i modern historia”

2025 06 23

En ny påkostad film drar in betydligt mindre pengar än väntat.

Det handlar om Pixars nya storsatsning Elio.

Filmen har fått förhållandevis goda recensioner och uppnått en IMDB-rankning på 7,1.

Trots det floppar filmen i biograferna – och drar in betydligt mindre pengar än väntat.

Det rapporterar Variety.

Kostade 1,5 miljarder

Filmen kostade 150 miljoner dollar att producera – motsvarande ungefär nästan en och en halv miljard svenska kronor.

I USA har den än så länge dragit in 21 miljoner dollar – alltså lite drygt 200 miljoner kronor.

Internationellt har den dragit in ytterligare 14 miljoner dollar.

Det innebär att Elio har sålt för totalt 35 miljoner dollar – 337 miljoner kronor, vilket är betydligt sämre än väntat.

“Värsta i modern historia”

Variety skriver att resultatet rankas som den “sämsta starten i modern historia för Pixar”.

– Det här är en svag öppning för Pixar, säger David A. Gross, som driver filmkonsultföretaget FranchiseRe.

– Det här skulle vara solida siffror för en annan originalanimerad film, men det här är Pixar, och med Pixars anmärkningsvärda standard är öppningen långt under genomsnittet.

Det är Elio

 I Pixar Animation Studios nya äventyr upptäcker den utomjordingsfixerade Elio svaret på den frågan när han transporteras till Communiverse, ett interplanetärt paradis som är ett hem för intelligent liv från galaxer långt bort.

– Men när han misstas för att vara jordens ledare måste han knyta oväntade band, navigera sig igenom en kris av intergalaktiska proportioner och samtidigt inte missa chansen att leva ut sin dröm, förklarar Filmstaden.

Gör succé

Bland filmerna som det går bättre för finns "Lilo & Stitch", liveaction-versionen av Disneys animerade klassiker från 2002.

De första tio dagarna drog filmen in hela 610 miljoner dollar globalt.

För att bli bland de mest inkomstbringande filmen genom tiderna är det dock en bit kvar.

På andraplats på den listan finns Avengers: Endgame som har dragit in 2,8 miljarder dollar, uppger Deadline.

Toppar listan gör dundersuccén Avatar från 2009, som sedan debuten har dragit in 2,9 miljarder dollar – alltså ungefär 27,9 miljarder svenska kronor.

Foto: K. Luhaers

Text: Redaktionen