Ukraina har tagit fram nytt vapen – väger 250 kilo

2026 05 18

Ukraina har tillverkat ett eget “supervapen” på 250 kilo.

Kriget i Ukraina har nu pågått i fyra år och tre månader.

Ukraina har över tid byggt upp sin försvarsindustriella bas – och egentillverkade drönare slår ner mot ryska måltavlor varje vecka.

Nu har Ukraina tagit det till nästa nivå i form av landets första precisionsstyrda bomb, rapporterar ukrainska medier.

Första egentillverkade

Det rör sig om den första egentillverkade precisionsstyrda bomben i Ukrainas historia.

Tester har genomförts i 17 månader, och nu är den 250-kilo tunga bomben redo för användning.

– Den första ukrainska styrda flygbomben är redo för stridsanvändning, säger försvarsminister Mykhailo Fedorov enligt Kyiv Post.

Ingen kopia

Fedorov förklarar vidare att bomben har en “unik design” anpassad för modern krigföring, och att den varken är en kopia på sovjetiska eller västerländska system.

Det ses som ytterligare ett steg i ukrainsk suveränitet vad gäller det militära.

– Snart kommer ukrainska styrda bomber att slå mot fiendemål. Vi skalar upp lösningar som ökar räckvidden och precisionen, och som förändrar reglerna för modern krigföring, fortsätter Fedorov.

Läs mer: Viktigt meddelande till alla som får elstödet

Det är planen

Bomben är avsedd att slå mot befästningar, kommandoposter och andra fiendemål, rapporterar RBC Ukraine.

Här är central information om den nya glidbomben:

- Stridsspetsens vikt – 250 kg. 

- Kapabel att träffa mål på tiotals kilometers avstånd efter avfyrning. 

- Unik design utvecklad helt från grunden av ukrainska specialister. 

Bara en tidsfråga

Ukrainska stridspiloter genomför nu tester där det nya vapnet provas.

Produktionen av det nya vapnet väntas skalas upp rejält framöver – och det är enligt försvarsminister Fedorov bara en tidsfråga innan det används i kriget.

Läs mer: Amerikanska stridsflyg kraschar

Foto: President of Ukraine resp President of Russia Office

Text: Redaktionen

Valuta störtdyker – har halverats i värde

2026 06 05

Det är tuffa tider för bitcoin-investerare.

Börsen faller ordentligt på andra sidan Atlanten.

Men det är inte bara aktier som backar – även den ledande kryptovalutan bitcoin faller, enligt data från Marketwatch.

Valutan störtdyker

Så sent som förra året handlades en bitcoin för 125 000 dollar.

På fredagen faller kryptovalutan med över fyra procent.

Nu handlas en bitcoin för drygt 60 000 dollar – och har därmed mer än halverats sedan toppnivåerna från förra året.

– Det är lärorikt att se hur tillgångar kan få det tufft när de går från att vara månadens hetaste trend till att plötsligt bli helt omoderna, säger Mark Dowding vid BlueBay Asset Management till Reuters.

Kan bidra

Det spekuleras i en rad bidragande anledningar till raset.

Det enorma intresset för AI-aktier och en rad kommande börsintroduktioner – såsom SpaceX – lockar bort kapital från världens största kryptovaluta. 

Som ett ytterligare slag mot kursen offentliggjorde Michael Saylors Strategy, som är det företag som äger mest bitcoin i världen, i måndags att de har sålt av en del av sitt innehav för första gången sedan 2022. 

Läs mer: Chocken: Säger upp samtliga anställda

Och börsen faller

Stockholmsbörsen backade med lite drygt en halv procent på fredagen.

Men på andra sidan Atlanten är det betydligt tuffare.

Det ledande amerikanska indexet S&P 500 faller med 1,7 procent.

Stigit på sistone

Ännu tuffare är det för Nasdaq – som backar med nästan tre procent.

Detta efter att de amerikanska börsindexen trotsat oroligheterna i Mellanöstern och tuffat på ordentligt under den senaste tiden.

USA och Iran har fortfarande inte nått fram till något fredsavtal, och det viktiga Hormuzsundet är i praktiken fortsatt stängt.

Det har lett till stora farhågor om att högre inflation kan vara att vänta världen över i takt med stigande oljepriser och ansträngda försörjningskedjor.

Foto: P. Borthiry

Text: Redaktionen

Chocken: Säger upp samtliga anställda

2026 06 05

Göteborgsbolaget NKC varslar alla anställda.

Uppgifterna kommer på fredagen.

Det Göteborgsbaserade industriföretaget NKC har varslat samtliga anställda om uppsägning.

Detta efter att inte ha fått förlängt kontrakt med huvudkunden SKF, rapporterar Göteborgs-Posten.

Säger upp alla

NKC Manufacturing Sweden har svenskt huvudkontor i Göteborg, och har tidigare varit en del av industrigiganten SKF.

De arbetar bland annat med tillverkning av komponenter i plåt och stål.

Men efter att inte ha fått förlängt kontrakt med SKF sägs nu samtliga anställda upp.

– Det stämmer att SKF har beslutat att inte förlänga avtalet för leverans av hållare till produktionsverksamheten efter innevarande avtal löper ut i september, säger SKF:s presskommunikatör Gösta Andersson till GP.

Över hundra personer

Anledningen till att kontraktet inte förlängdes ska vara av prismässiga skäl.

Enligt den senaste tillgängliga årsredovisningen jobbar omkring 115 personer hos NKC.

– Vi har vetat det någon månad men det blev varsel i tisdags, säger teknikchef Roger Jonson.

De anställda kommer nu att få uppsägningslön.

Läs mer: Överlägsna vinnare – en grupp pensionärer pekas ut

Det är NKC

NKC:s fabrik har funnits sedan 1965 och var ursprungligen en del av SKF Sverige med fokus på komponenter för lagerindustrin.  

Den första april 2011 förvärvades verksamheten av NKC, Nakanishi Metal Works, ett familjeägt företag med säte i Osaka, Japan. 

Bolagets kärnverksamhet omfattar tillverkning av komponenter i plåt, stål och formsprutade material. 

Det är SKF

SKF grundades år 1907. 

Idag finns bolaget i cirka 130 länder och har fler än 38 000 anställda och 17 000 återförsäljare världen över.  

– Våra produkter återfinns överallt i samhället. Våra branschledande lösningar kan användas till att minska friktion överallt där rörelse sker. 

Läs mer: Bland EU:s dyraste – Sverige riskerar ekonomisk baksmälla

Foto: S. Stojchevski

Text: Redaktionen