Tyskland säger nej – stort besked för bensin- och dieselbilar
2025 10 07
Tysklands förbundskansler vill skrota ett kommande EU-förbud.
Debatten om den europeiska bilindustrin går varm.
Det råder kris i synnerhet i Tyskland där underleverantörer och större bilmärken har problem.
Samtidigt arbetar EU för att fasa ut bensin-och dieselbilar fram till år 2035 – någonting som Tysklands förbundskansler Friedrich Merz nu säger nej till.
Tyskland säger nej
EU har som plan att förbjuda bensin-och dieselbilar till 2035.
Förra månaden lovade dock unionen att snabba på en översyn av 2035-målet efter påtryckningar från biltillverkare.
Inför ett möte som är planerat till torsdagen med representanter från fordonssektorn säger nu Merz att han tycker att EU-förbudet är "fel", rapporterar Euronews.
“Vill inte stötta”
Merz understryker att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:
– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.
Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.
“Behövs fortfarande”
Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.
– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.
EU:s plan
“Alla nya bilar och skåpbilar som säljs i EU från och med 2035 ska inte producera några koldioxidutsläpp”, heter EU:s plan.
– De nya reglerna innebär inte att alla bilar på vägarna måste ha nollutsläpp av koldioxid senast 2035. Dessa regler påverkar inte befintliga bilar, framhåller unionen om saken.
– Om du köper en ny bil nu kan du köra den tills dess livslängd är slut. Men eftersom en bils genomsnittliga livslängd är 15 år, måste vi börja 2035 för att sikta på att alla bilar ska vara koldioxidneutrala senast 2050.
Detta i syfte att nå EU:s mål för klimatneutralitet fram till år 2050 – som handlar om att minska utsläppen från bilar eftersom vägtransporter står för en femtedel av EU:s koldioxidutsläpp.
Foto: P. Lichtblau
Text: Redaktionen