Tungt krav om bensinbilar – EU under press

2025 10 09

EU-länder går nu samman för att försöka stoppa ett kommande EU-förbud.

EU:s kommande förbud av bilar med förbränningsmotor orsakar starka känslor i branschen.

Från många håll ställs det nu krav på att stoppa eller skjuta upp det kommande förbudet – som är planerat till år 2035.

Nu går Italien och Tyskland samman för att protestera.

Ställer krav

Italiens näringsminister Adolfo Urso och Tysklands ekonomiminister Katharina Reiche tar upp saken i ett öppet brev.

– Vi är vid en vändpunkt: en ny fas inleds i dag för den europeiska industrin, framgår av brevet.

– Italien och Tyskland står enade i kravet på en kursändring från kommissionen gällande bilindustrin, och det omedelbart. Med ansvar, pragmatism och vision.

Ställer krav

Italien och Tyskland uttrycker inte i brevet att de vill stoppa omställningen till elbilar och hybridbilar, men de eftersöker en mer pragmatisk övergång.

Båda länder har en betydande bilindustri som har drabbats hårt av de senaste årens kaosartade utveckling i branschen.

– Med en gemensam och tydlig ståndpunkt visar vi gemensamt vägen för en grön omställning som är verkligt hållbar ur miljömässig, social och ekonomisk synvinkel, och som överskrider “Green Deals” ideologiska burar.

Tyskland säger nej

EU har som plan att förbjuda bensin-och dieselbilar till 2035.

Förra månaden lovade dock unionen att snabba på en översyn av 2035-målet efter påtryckningar från biltillverkare.

Inför ett möte som är planerat till torsdagen med representanter från fordonssektorn har Tysklands förbundskansler Merz sagt att han tycker att EU-förbudet är "fel", rapporterar Euronews.

“Vill inte stötta”

Merz understryker att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

Foto: J. Heidecker

Text: Redaktionen

Tyskland säger nej – stort besked för bensin- och dieselbilar

2025 10 07

Tysklands förbundskansler vill skrota ett kommande EU-förbud.

Debatten om den europeiska bilindustrin går varm.

Det råder kris i synnerhet i Tyskland där underleverantörer och större bilmärken har problem.

Samtidigt arbetar EU för att fasa ut bensin-och dieselbilar fram till år 2035 – någonting som Tysklands förbundskansler Friedrich Merz nu säger nej till.

Tyskland säger nej

EU har som plan att förbjuda bensin-och dieselbilar till 2035.

Förra månaden lovade dock unionen att snabba på en översyn av 2035-målet efter påtryckningar från biltillverkare.

Inför ett möte som är planerat till torsdagen med representanter från fordonssektorn säger nu Merz att han tycker att EU-förbudet är "fel", rapporterar Euronews.

“Vill inte stötta”

Merz understryker att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Behövs fortfarande”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

EU:s plan

“Alla nya bilar och skåpbilar som säljs i EU från och med 2035 ska inte producera några koldioxidutsläpp”, heter EU:s plan.

– De nya reglerna innebär inte att alla bilar på vägarna måste ha nollutsläpp av koldioxid senast 2035. Dessa regler påverkar inte befintliga bilar, framhåller unionen om saken.

– Om du köper en ny bil nu kan du köra den tills dess livslängd är slut. Men eftersom en bils genomsnittliga livslängd är 15 år, måste vi börja 2035 för att sikta på att alla bilar ska vara koldioxidneutrala senast 2050.

Detta i syfte att nå EU:s mål för klimatneutralitet fram till år 2050 – som handlar om att minska utsläppen från bilar eftersom vägtransporter står för en femtedel av EU:s koldioxidutsläpp.

Foto: P. Lichtblau

Text: Redaktionen

Putins jättelögn avslöjad

2025 10 08

Rysslands diktator Vladimir Putin hävdar att ryska styrkor har erövrat 5 000 kvadratkilometer av ukrainskt territorium under 2025.

Under ett möte med sina militära rådgivare framhöll Putin att ”ukrainska styrkor retirerar i alla sektorer av fronten”.

– Just nu har de ryska väpnade styrkorna det strategiska initiativet fullt ut, sade Putin vid mötet i nordvästra Ryssland.

– I år har vi befriat nästan 5 000 kvadratkilometer territorium. Ukrainska styrkor retirerar längs hela frontlinjen, trots försök till hårt motstånd, fortsatte diktatorn.

Avslöjar jättelögnen

Nu har Putins uttalande granskats.

Diktatorns påstående om de ryska styrkornas framfart är falskt, rapporterar Kyiv Post.

Tidningen hänvisar till offentligt tillgängliga källor – så kallade ”Open Source Intelligence” – som fastslår att ryska styrkor har erövrat cirka 3 200 kvadratkilometer av ukrainskt territorium i år.

Putins påstående är således en överdrift med hela 56 procent.

Dessutom nämner diktatorn inte de massiva ryska förlusterna. Enligt det statsägda ukrainska projektet “I Want to Live” har Ryssland förlorat 281 550 soldater under årets första åtta månader. Siffran inkluderar döda, sårade och saknade i strid. 

– Varje dag förlorar den ryska armén i genomsnitt en bataljon – vilket motsvarar 496 personer, står det i rapporten.

Hjälper inte skadade

Den ukrainska rapporten avslöjar också att för varje dödad rysk soldat går det endast 1,3 skadade – en anmärkningsvärd låg siffra jämfört med andra krig.

– Detta tyder på bristande taktisk medicinsk utbildning och på att ryska enheter ofta överger sina sårade på slagfältet, fastslår rapporten.

LÄS OCKSÅ: 50 ryssar döda – ukrainsk by befriad

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen