Trump öppnar för “stora affärer” med Ryssland

2025 04 21

Donald Trump vill som bekant se kriget i Ukraina ta slut omedelbart.

Och den amerikanska presidenten har tillsammans med sitt team arbetat för att få igenom ett eldupphör och i längden ett fredsavtal.

Framgångarna har dock varit få – och Trump-administrationen börjar bli otålig.

Samtidigt understryker nu Donald Trump på sociala medier att en överenskommelse kan nås – och att det skulle innebära “stora affärer” med USA för båda länderna.

“Stora affärer”

Trump tar till sociala medier för att uttrycka sig – i sedvanlig ordning med stora bokstäver.

– FÖRHOPPNINGSVIS KOMMER RYSSLAND OCH UKRAINA ATT GÖRA ETT AVTAL DEN HÄR VECKAN, skriver han på Truth Social.

– BÅDA KOMMER DÅ ATT BÖRJA GÖRA STORA AFFÄRER MED USA, SOM BLOMSTRAR, OCH TJÄNA EN FÖRMÖGENHET!

“Dåliga företagare”

Trump passar även på att slå tillbaka mot de som kritiserar hans tullpolitik.

– DE AFFÄRSMÄN SOM KRITISERAR TULLAR ÄR DÅLIGA PÅ AFFÄRER, MEN RIKTIGT DÅLIGA PÅ POLITIK, skriver han.

– DE FÖRSTÅR INTE ELLER INSER INTE ATT JAG ÄR DEN BÄSTA VÄN SOM DEN AMERIKANSKA KAPITALISMEN NÅGONSIN HAR HAFT!

Läs mer: Bakslag för Trump i ny undersökning

Ny bedömning

CNN:s analytiker Luciana Lopez skriver i en ny analys att “USA gick från en stabil ekonomi, en pålitlig partner i handelsavtal och global säkerhet, till en källa till förvirring och tvivel på bara några veckor efter att Trump tillträdde den 20 januari”.

– Kanske har ingen uttryckt det mer rakt på sak än Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande, på onsdagen, när hon sade till en nyhetsredaktion i Tyskland: ”Västvärlden som vi kände den finns inte längre.”

Världens största

USA är alltjämt världens största ekonomi, med en bruttonationalprodukt på nästan 30 biljoner dollar.

Kina, världens andra största ekonomi, ligger på cirka 18 biljoner dollar, enligt Världsbanken. 

Och det totala värdet av EU:s ekonomi är cirka 17 biljoner euro, eller cirka 19 biljoner dollar.

Ngozi Okonjo-Iweala, generaldirektör för Världshandelsorganisationen, förklarar hur det ligger till handelsmässigt.

– Vi har 166 medlemmar i organisationen. USA:s handel utgör 13 procent av världshandeln. Det betyder att 87 procent av världshandeln sker mellan de andra medlemmarna i WTO.

Foto: The White House

Text: Redaktionen

Trumps glädjebesked – “Kina vill träffas!”

2025 04 21

Donald Trump utropar att “varenda nation” – inklusive Kina – vill träffas för att diskutera handelstullar.

Sedan Donald Trump pausat sina hämndtullar mot omvärlden – förutom Kina – verkar allt fler nationer bilda kö till det amerikanska förhandlingsbordet.

I alla fall om man ska tro den amerikanske presidenten själv.

“Mycket produktivt”

Nu avslöjar Trump att han hållit succéartade möten under torsdagen.

Bland annat med Mexikos president Claudia Sheinbaum, och japanska toppnamn inom handel.

– Jag hade ett mycket produktivt samtal med Mexikos president igår. Samtidigt har jag träffat japanska handelsrepresentanter på högsta nivå. Det var också ett mycket produktivt möte, framhåller Trump på Truth Social.

“Kina vill träffas”

Samtidigt meddelar presidenten att “alla länder” nu vill träffa honom.

Detta inkluderar Kina – trots att landet utkämpar ett fullskaligt handelskrig mot USA, där båda länder infört skyhöga tullar mot varandra.

– Varje nation, inklusive Kina, vill träffas! Idag, Italien, meddelar Trump.

Läs mer: Trump i möten – stora framsteg

Kinas villkor för Trumpsamtal

Under gårdagen gjorde uppgifter till Bloomberg gällande att Kina har öppnat för samtal – men bara om USA “visar respekt”.

– Kinas handelsministerium uppmanade på torsdagen USA att sluta sätta ”extrem press” på världens näst största ekonomi och krävde respekt i alla handelssamtal, men de två sidorna förblev i ett dödläge om vem som skulle inleda dessa samtal, skriver Reuters.

Tar emot Italien

Samtidigt meddelade Trump tullar på upp till 245 procent mot Kina under tisdagen.

Under torsdagskvällen svensk tid tar presidenten emot den italienska premiärministern Giorgia Meloni i Vita huset.

Läs också: Trumps raseri i natt: “DET ÄR SLUT NU!

Läs vidare: Knaper ekonomi? Experten tipsar: “Förstår det är svårt”

Foto: G. Skidmore samt A. İlham Əliyevin

Text: Redaktionen

Tyskt bilmärke i konkurs efter 43 år

2025 04 16

Krisen fortsätter i bilbranschen.

Det har varit ett par oerhört tuffa år i bilbranschen.

Privatmarknaden är fortsatt svag – och såväl bilhandlare och verkstäder som underleverantörer runt om i Europa har tvingats kasta in handduken.

I Tyskland är situationen allvarlig – och nu kommer besked om att ett tyskt bilmärke går i konkurs efter 43 år.

Det rapporterar Bild.

Går i konkurs

Det handlar om märket Isdera – som främst har producerat lyxbilar.

Bilmärket grundades i Leonberg 1982 av Ebert Schulz, en utvecklare på Porsche, och har haft sin bas St Ingbert i Saarland.

Biltillverkaren har nu ansökt om konkurs vid Saarbrückens lokala domstol. 

Det framgår emellertid ingen officiell anledning till konkursansökan.

Mycket är oklart

Det är oklart hur många anställda som berörs av konkursen och vad som kommer att hända under de närmaste månaderna.

Bolaget har inte kommenterat situationen utåt.

Klart står dock att Isdera har tillverkat sin sista bil.

Tufft i branschen

Den europeiska bilbranschen genomgår ett stålbad.

Nu har även den amerikanska storbanken Barclays nedgraderat utsikterna för USA:s bilsektor på grund av Trumps tullpolitik.

Barclays-analytikern Dan Levy kommenterar beslutet.

– I en mycket utmanande miljö blir det allt svårare att göra en kortsiktig investeringsbedömning för bilsektorn, säger han till Reuters.

– Biltullarna verkar vara här för att stanna, och värderingarna verkar inte prissätta den fulla tullrisken.

Svag privatmarknad

I Sverige är privatmarknaden för bilar fortsatt svag.

Det framgår av branschorganisationen Mobility Swedens senaste rapport.

– Totalt registrerades 24 204 nya personbilar, en ökning med cirka en procent jämfört med samma månad förra året, uppger Mobility Sweden i branschorganisationens marsrapport.

– Nyregistreringarna ligger dock 23 procent under månadens snitt de senaste fem åren. Andelen laddbara bilar ökade till nära 61 procent av nyregistreringarna och är nu uppe på 58 procent för årets första kvartal. 

Foto: C. Aranda

Text: Redaktionen