Trädgårdsbolaget gick i konkurs – återuppstår nu

2025 03 25

Trädgårdsföretaget Garden Glory är tillbaka.

Garden Glory hade för avsikt att lyxa till trädgårdar genom att erbjuda produkter såsom guldiga trädgårdshandskar och vattenkannor i diamantform.

Kardashian-familjen – kända från amerikansk reality-tv – köpte in företagets julgransfötter och företagets produkter sågs även i succéfilmen Barbie med Margot Robbie i huvudrollen.

Efterfrågan växte internationellt – men i samband med att inflationen sköt i höjden och konsumenternas köpkraft minskade så föll försäljningen.

Gick i konkurs

Tidigare i år kom beskedet att Garden Glory gick i konkurs.

Vd Linda Brattlöf kommenterade beskedet.

– Det har varit en berg- och dalbana de senaste veckorna där man har greppat efter halmstrån. Det är en oerhört tung dag för oss alla, sade hon då till Breakit.

Enligt bokslutet 2023 gjorde bolaget då en förlust på över 7 miljoner kronor.

Nu är dock Garden Glory tillbaka.

Är tillbaka

På tisdagen kommer besked om att Garden Glory återuppstår.

Brattlöf köper tillsammans med det Göteborgsbaserade investmentbolaget Hammarviken loss konkursboet, rapporterar Breakit.

– Jag var inte klar med Garden Glory utan har mycket kvar att ge, säger Brattlöf till sajten.

Så uppstod bolaget

Via hemsidan framgår att bolaget kom till efter att grundaren köpt hus på västkusten och var mindre imponerad av trädgårdsslangen.

Då lät det att “Vi bestämde oss för att köpa huset på ett villkor: trädgårdsslangen var tvungen att hitta ett nytt hem. Mitt förslag, på återvinningen”.

“Ingen skulle behöva gömma”

Hon uppmärksammade då att utbudet på lyxiga trädgårdsslangar var begränsat – och bestämde sig för att göra något åt saken.

– Jag skulle förse världen med snygga trädgårdsslangar med tillbehör som matchade slangen. Ingen skulle behöva gömma slangen i garaget. 

– Där och då föddes Garden Glory. Idag exporterar vi vårt sortiment från vårt lager i Göteborg till hela världen. Det krävdes en kvinna att förstå vad vi kvinnor (och en hel del män) vill ha.

Foto: Garden Glory

Text: Redaktionen

Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 02

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen