Trädgårdsbolaget gick i konkurs – återuppstår nu

2025 03 25

Trädgårdsföretaget Garden Glory är tillbaka.

Garden Glory hade för avsikt att lyxa till trädgårdar genom att erbjuda produkter såsom guldiga trädgårdshandskar och vattenkannor i diamantform.

Kardashian-familjen – kända från amerikansk reality-tv – köpte in företagets julgransfötter och företagets produkter sågs även i succéfilmen Barbie med Margot Robbie i huvudrollen.

Efterfrågan växte internationellt – men i samband med att inflationen sköt i höjden och konsumenternas köpkraft minskade så föll försäljningen.

Gick i konkurs

Tidigare i år kom beskedet att Garden Glory gick i konkurs.

Vd Linda Brattlöf kommenterade beskedet.

– Det har varit en berg- och dalbana de senaste veckorna där man har greppat efter halmstrån. Det är en oerhört tung dag för oss alla, sade hon då till Breakit.

Enligt bokslutet 2023 gjorde bolaget då en förlust på över 7 miljoner kronor.

Nu är dock Garden Glory tillbaka.

Är tillbaka

På tisdagen kommer besked om att Garden Glory återuppstår.

Brattlöf köper tillsammans med det Göteborgsbaserade investmentbolaget Hammarviken loss konkursboet, rapporterar Breakit.

– Jag var inte klar med Garden Glory utan har mycket kvar att ge, säger Brattlöf till sajten.

Så uppstod bolaget

Via hemsidan framgår att bolaget kom till efter att grundaren köpt hus på västkusten och var mindre imponerad av trädgårdsslangen.

Då lät det att “Vi bestämde oss för att köpa huset på ett villkor: trädgårdsslangen var tvungen att hitta ett nytt hem. Mitt förslag, på återvinningen”.

“Ingen skulle behöva gömma”

Hon uppmärksammade då att utbudet på lyxiga trädgårdsslangar var begränsat – och bestämde sig för att göra något åt saken.

– Jag skulle förse världen med snygga trädgårdsslangar med tillbehör som matchade slangen. Ingen skulle behöva gömma slangen i garaget. 

– Där och då föddes Garden Glory. Idag exporterar vi vårt sortiment från vårt lager i Göteborg till hela världen. Det krävdes en kvinna att förstå vad vi kvinnor (och en hel del män) vill ha.

Foto: Garden Glory

Text: Redaktionen

Rysk bransch i kris – konkurskaos

2025 09 15

Ännu en rysk bransch har stött på enorma problem.

Den ryska ekonomin kantas av stora utmaningar.

Situationen i tågsektorn, kolindustrin och flygsektorn är tuff.

Nu kommer även uppgifter om att den ryska fastighetsbranschen är i kris, rapporterar RBC Ukraine.

Konkurskaos

Investeringarna i rysk fastighetsmarknad sjönk med nästan 50 procent under första halvåret 2025.

Andra indikatorer tyder på omfattande konkurser bland fastighetsutvecklare.

Enligt uppgifter riskerar mellan 20 och 30 procent av alla utvecklare i Ryssland konkurs.

Låg efterfrågan

Den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att byggsektorn lider av låg efterfrågan, begränsat statligt stöd och en omdirigering av resurser till kriget i Ukraina. 

Detta har lett till lägre försäljning, högre skuldbörda och stoppade byggprojekt.

– De mest utsatta är företag inom segmentet för massbostäder som är beroende av efterfrågan på bolån, menas det.

– Mer än 19 procent av byggherrarna skjuter officiellt upp slutförandet av sina projekt, och förseningar på mer än sex månader placerar dem i kategorin ”problematiska”.

Sänkt räntan

Den ryska centralbanken har nu sänkt räntan från 18 till 17 procent.

Landets centralbank varnade dock för att situationen kommer att förvärras, inte förbättras, främst på grund av det växande budgetunderskottet, rapporterar Politico.

Över målet

Centralbanken siktar på en inflationstakt på cirka fyra procent – att jämföra med målet i Sverige och USA som är två procent.

Officiella uppgifter visar att inflationen sjönk till 8,1 procent i augusti från 8,8 procent i juli. 

Många analytiker anser dock att den faktiska inflationstakten är betydligt högre.

Samtidigt råder oro över att den ryska ekonomin kan vara på väg mot en recession.

Putin fortsätter att trycka in pengar i krigskassan för att fortsätta bedriva kriget i Ukraina samtidigt som flera sektorer på hemmaplan har det kämpigt.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

Foto: S. Sakharovskyj

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen