Sveriges försvar öppnar plånboken – “Mångmiljardbelopp”

2025 04 02

Försvarsdepartementet meddelar att Sverige köper nya flygplan.

I och med det instabila geopolitiska läget har många länder i Europa börjat rusta upp försvaret.

Det gör även Sverige.

På tisdagen meddelar Försvarsdepartementet att Sverige köper nya transportflygplan – och det för “mångmiljardbelopp”.

“Mångmiljardbelopp”

Det framgår emellertid inte exakt hur mycket som spenderas på de nya planen.

Det rör sig hur som helst om fyra nya taktiska transportflygplan för vad Försvarsdepartementet beskriver som “mångmiljardbelopp”.

Tillsammans med Nederländerna och Österrike köper Sverige flygplan av typen C-390 från den brasilianska tillverkaren Embraer. 

Levereras snabbare

Köpet offentliggjordes i samband med att försvarsministerns statssekreterare Peter Sandwall besökte försvarsmässan LAAD i Rio de Janeiro i Brasilien den 1 april.

Transportflygen kommer kunna levereras snabbare på grund av att Sverige ansluter sig till ett befintligt kontrakt.

“Ökar förmågan”

Försvarsminister Pål Jonson (M) kommenterar beskedet.

– Nya taktiska transportplan ökar den svenska försvarsförmågan, säger han.

– Genom denna gemensamma beställning får nu Sverige pressade priser och en snabbare leverans än om vi hade beställt själva. Detta beslut ger försvaret en taktisk transportflygsförmåga av högsta kvalitet.

Nederländerna ombud

Anskaffningen kommer att genomföras av Nederländerna som ombud och företrädare för de andra nationerna. 

Det har sin grund i det avtal som slöts den 28 mars 2025 mellan Nederländerna och Österrike samt Sverige, via Försvarets materielverk.

– Nu pågår slutliga förhandlingar mellan Nederländerna och Embraer om när flygplanen ska levereras, förklarar Försvarsdepartementet i ett pressmeddelande.

– Sveriges avtal med Nederländerna och Österrike skapar förutsättningar för att kunna erhålla prioritet i produktionen av flygplanen. Slutmonteringen av de nya flygplanen kommer att ske i Brasilien, i Embraers produktionsanläggning utanför Sao Paolo.

Foto: A. Sehlstedt Försvarsmakten

Text: Redaktionen

Byggbolag i konkurs – omsatte hundratals miljoner

2025 12 15

Ännu ett svenskt byggbolag stupar.

Byggbranschen har haft det oerhört tufft under de senaste åren.

Högre räntor och en utdragen lågkonjunktur har slagit hårt mot hela sektorn.

Nu kommer besked om att ytterligare ett byggbolag går i konkurs.

Går i konkurs

Det rör sig den här gången om Habitek Byggentreprenad.

Bolaget är hemmahörande i Nacka – och har bland annat arbetat med bygget av en ny förskola i Rönnby i Västerås.

– På fastighetsnämnden i dag fick vi information om konkursen, och vid 13-tiden hade våra ombud och konkursförvaltaren möte, säger Samuel Stengård (KD), fastighetsnämndens ordförande, till VLT.

Omsatte hundratals miljoner

Nacka tingsrätt har beslutat att försätta Habitek i konkurs.

Beskedet kommer efter flera år av dalande omsättning.

År 2020 låg omsättningen på hela 415 miljoner kronor, men har sedermera sjunkit till 228 miljoner i fjol.

2024 gjorde bolaget även en förlust på drygt 33 miljoner kronor, rapporterar Realtid.

Bolaget ska själva ha lämnat in konkursansökan och hänvisar till att de är på obestånd.

Senaste siffrorna

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 8 procent under november månad jämfört med samma period föregående år.

UC noterar en minskning av konkurser inom byggbranschen om 22 procent – en positiv signal för sektorn efter flera tuffa år.

Fortfarande höga nivåer

UC:s analytiker Amanda Aldestam kommenterar siffrorna.

– Trots minskningen av konkurser i november ligger årets nivåer för januari–november kvar på samma höga nivåer som under motsvarande period 2024. Helåret 2024 blev ett rekordår sett till antal konkurser, med siffror vi inte sett sedan 90-talet, säger hon.

– När helårssiffrorna för 2025 ska sammanställas blir decembersiffrorna därför avgörande för om innevarande år slutar på en ny toppnotering eller om nivåerna istället hamnar i linje med 2024. 

Arkivfoto: J. Olalde

Text: Redaktionen

UPPGIFTER: Jättebesked för bensin och dieselbilar – i morgon tisdag

2025 12 15

EU väntas backa i morgon tisdag.

Debatten om det planerade EU-förbudet mot nya fossildrivna bilar från och med år 2035 har gått varm under året.

Den krisande tyska bilindustrin har framfört klagomål gällande förbudet.

På måndagsmorgonen kommer uppgifter om att EU är på väg att backa från förbudet – redan i morgon tisdag, rapporterar Reuters.

Väntas backa

Europeiska kommissionen väntas på tisdagen backa från EU:s kommande förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från år 2035.

Detta efter att ha gett vika för intensivt tryck från Tyskland, Italien och europeiska biltillverkare som kämpar mot kinesiska och amerikanska rivaler. 

Åtgärden, vars detaljer fortfarande finjusteras av EU-tjänstemän inför dess avtäckande, kan innebära att det faktiska förbudet skjuts upp med fem år eller mjukas upp på obestämd tid, enligt källor inom myndigheter och industrin.

“Stort misstag”

Manfred Weber, ledare för Europaparlamentets största grupp, Europeiska folkpartiets grupp, ser positivt på utvecklingen.

– Europeiska kommissionen kommer att lägga fram ett tydligt förslag om att avskaffa förbudet mot förbränningsmotorer. Det var ett allvarligt misstag inom industripolitiken, säger han.

En som är av en annan åsikt är Polestars vd Michael Lohscheller.

– Tekniken är redo, laddinfrastrukturen är redo, och konsumenterna är redo. Så vad väntar vi på?

Senaste siffrorna i Sverige

I november registrerades 21 016 nya personbilar, en minskning med 15 procent jämfört med samma månad förra året. 

Samtidigt har antalet nyregistreringar hittills i år ökat med drygt 2 procent, främst tack vare en förbättrad privatmarknad.

Det meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

Två av tre

Två av tre nya personbilar i november var laddbara, varav 40 procent var elbilar och 25 procent laddhybrider.

– Hittills i år utgör andelen elbilar 36 procent av de nya bilarna och laddhybriderna står för 27 procent, uppger branschorganisationen.

Foto: P. Federi

Text: Redaktionen