“Sverige retar Ryssland till vansinne”

2025 11 01

Sveriges Gripen-affär med Ukraina tycks väcka reaktioner.

Sverige har som bekant tecknat en avsiktsförklaring om att sälja mellan 100 och 150 Gripen-plan till Ukraina.

Som väntat var ryssarna inte speciellt entusiastiska över det.

– Den svenska styrande eliten beslutade, väl medveten om det oundvikliga i Kyivregimens kollaps, att krama ut de sista utdelningarna inför det kommande parlamentsvalet i september 2026 i detta land, sade utrikesministeriets talesperson Maria Zakharova enligt TASS tidigare idag.

“Retar till vansinne”

Militärexperten Johan Huovinen är en som tror att beskedet om Gripen-planen har satt sig i ryssarnas huvud.

– Vi vill nästintill ingå ett samboförhållande med Ukraina och det retar Ryssland till vansinne, säger han till DN.

– Det möjliggör att Sverige visar vägen för andra länder att ingå affärer med stöd till den ukrainska staten, vilket skapar en ökad legitimitet för Ukraina.

Råder oklarheter

Det råder fortsatt vissa oklarheter gällande affären.

Ukrainska representanter har uttryckt förhoppningar om att de första Gripen-planen ska kunna levereras redan nästa år.

I dagsläget använder det ukrainska flygvapnet såväl F16-plan och franska Mirage-plan som ukrainska MiG-plan.

Ännu ett plan i styrkan kan innebära utmaningar vad gäller logistik och reparation.

Var på besök

Det var i samband med att Volodymyr Zelenskyj besökte Linköping som besked kom om avsiktsförklaringen.

– Idag har vi undertecknat en viktig avsiktsförklaring, som markerar ett steg mot en möjlig, massiv exportaffär, gällande Gripen – sannolikt mellan 100 och 150 stridsflygplan – för att bygga ett nytt och mycket starkt ukrainskt flygvapen, skrev statsminister Ulf Kristersson (M) då på sociala medier.

Så går det

Samtidigt fortsätter striderna på marken i Ukraina.

Det är kanske mest intensivt just nu i Pokrovsk i östra Ukraina – där Ryssland har samlat stora mängder soldater för en påtryckning.

Foto: N. Andersson regeringskansliet

Text: Redaktionen

Trump dundrar – ”Vi ska ta över ön”

2026 06 11

Vapenvilan tycks vara över.

Nu genomför USA och Iran omfattande attacker mot varandra igen.

Efter att Iran skjutit ner en amerikansk helikopter har USA:s president Donald Trump bekräftat återupptagna attacker mot iranska måltavlor.

På torsdagseftermiddagen säger han att USA “inom kort” kommer att ta över Khargön.

Attackerar ikväll

Den amerikanska presidenten framhåller att fler attacker är att vänta under kvällen.

– USA kommer att slå till mot Iran (vars flotta, flygvapen, radar, luftvärn och alla andra former av försvar, tillsammans med merparten av dess offensiva förmåga, är BORTA!), MYCKET HÅRT I KVÄLL, skriver Trump på Truth Social.

Enligt Trump är det inte bara flyganfall och missilattacker att vänta för Iran.

“Ska ta över den”

Presidenten menar även att USA “inom kort” kommer att ta över den viktiga iranska ön Kharg.

Han jämför situationen med vad som hände i Venezuela tidigare i år.

– Vid någon tidpunkt i en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att inta ön Kharg och andra delar av oljeinfrastrukturen, och ta total kontroll över deras olje- och gasmarknader, i likhet med vad vi har gjort med Venezuela, vilket fungerar utmärkt för både Venezuela och USA.

Det är Khargön

Khargön ligger ungefär 32 kilometer utanför Irans norra golfkust. 

I decennier har den fungerat som Irans huvudsakliga oljeexportterminal och har historiskt sett hanterat 85–95 procent av landets råoljeexport, uppger CBS News.

Oljefartygen lastar där på olja som vanligtvis ska genom Hormuzsundet.

Saddam Hussein attackerat tidigare

Khargön är en av de viktigaste platserna i Iran när det kommer till landets oljeindustri – och det är inte första gången de varit föremål för attacker.

Under kriget mellan Iran och Irak på 1980-talet skickade Saddam Hussein irakiska stridsflygplan för att upprepade gånger bomba ön, i ett försök att strypa Irans oljeintäkter. 

Anläggningarna skadades då svårt, men Iran fortsatte att reparera dem och exporten kunde fortsätta. 

Foto: By Unknown author - Private collection, Public Domain resp Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen

Kaos på Krym – halvön isolerad

2026 06 11

Krym uppges vara avskuret från fastlandet.

Flera broförbindelser till Krym har skadats efter en natt av explosioner och attacker.

Enligt uppgifter ska det inte längre finnas några intakta broar kvar, rapporterar RBC Ukraine.

Explosioner på Krym

Explosioner hördes över flera delar av Krym under natten, enligt uppgifter från ryska Telegramkanaler och ryska sociala medieinlägg.

Larmet uppges ha pågått i flera timmar innan det avslutades strax efter klockan fyra på morgonen.

– En explosion i Sevastopol, som enligt uppgifter orsakades av en inkommande attack, sågs i området kring Kozacha-bukten, rapporterar den lokala Telegramgruppen Crimean Wind.

Samtidigt rapporterades attacker i flera andra områden, bland annat Komyshev-bukten och Striletska-bukten, där en militär enhet uppges ha träffats.

Det är oklart om det rör sig om drönare eller robotar.

Skador på broar

Enligt flera Telegramkanaler ska luftförsvar ha varit aktivt i Armiansk under natten, där drönare skjutits ned.

Samtidigt uppges två vägbroar ha träffats i området, med bränder och brinnande lastbilar i närheten.

– Bron vid infarten till Krasnoperekopsk från Armiansk-sidan ska också ha skadats – det syntes ett starkt sken…Det verkar som att det inte finns några intakta broar kvar vid landförbindelserna till halvön, uppger lokala Telegramkanaler.

Uppgifterna har inte kunnat bekräftas oberoende, uppger tidningen.

Eskalering på halvön

Attacken mot Krym uppges ha inletts vid midnatt och pågått i flera timmar.

Samtidigt rapporteras återkommande explosioner och skottlossning i området de senaste dagarna, där även ett oljelager tidigare ska ha träffats.

Den ukrainska militären har tidigare slagit ut Chonhar-bron, som förbinder Krym med Cherson-regionen på fastlandet.

Det är ännu oklart hur omfattande skadorna på infrastrukturen är.

Foto: President of Russia Office resp J Kingma

Text: Redaktionen