Svenska godissuccén lanseras i USA – “Världens största godismarknad”

2025 05 14

Det svenska godisvarumärket Bubs lanseras officiellt i USA.

På senare tid har svenskt godis fått allt mer internationell uppmärksamhet.

På sociala medier hyllas godiset i bland annat USA och Australien, och beställningarna från utlandet har skjutit i höjden för godisjättar som Orkla snacks.

Nu kommer besked om att Orkla officiellt lanserar varumärket Bubs på den amerikanska marknaden.

Lanseras i USA

Expansionen sker “som ett svar på det växande intresset från både amerikanska konsumenter och ledande amerikanska detaljhandelsaktörer”.

– USA är världens största godismarknad och representerar en betydande tillväxtmöjlighet för oss, säger Niclas Arnelin vid Orkla snacks.

– Intresset för Bubs är starkt och växer snabbt. Inträdet på den amerikanska marknaden är ett viktigt steg i Bubs fortsatta utveckling.

Via amerikanskt företag

Orkla snacks tar hjälp av en amerikansk jätte för att etablera sig på andra sidan Atlanten.

Lanseringen sker i samarbete med Mount Franklin Foods – ett amerikanskt företag med “djup marknadskunskap, stark teknisk kompetens och väl etablerad distributionskraft”.

Planen är nu att nå ut till så många återförsäljare som möjligt.

“Enorm möjlighet”

Arnelin fortsätter.

– Vi vill att amerikanska konsumenter ska få uppleva samma kvalitet, smak och konsistens som vi är kända för här hemma, säger han.

– USA är en enorm och attraktiv möjlighet för oss. Målet är att Bubs ska finnas hos de största återförsäljarna i USA och nå så många konsumenter som möjligt.

Sedan 90-talet

Bubs har tillverkat godis i småländska Jönköping sedan 1990-talet. 

2023 köpte Orkla Snacks Sverige det familjegrundade godisföretaget.

I fabriken i Jönköping arbetar drygt 70 personer som tillsammans producerar miljontals kilo godis. 

Det är framförallt skallarna och ovalerna som blivit BUBS signum i godistillverkningen.

Orkla snacks har investerat i en ny produktionslinje för att fördubbla kapaciteten i syfte att möta den växande efterfrågan i USA, Sverige och andra länder.

Foto: Orkla Snacks

Text: Redaktionen

Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

2025 07 01

Flera svenska företag gör internationell succé.

Intresset för svenskt godis är enormt.

På sociala medier har det unika svenska lösgodiset trendat – och det har lett till enorma framgångar för svenska företag.

Suget är stort såväl i Sverige som internationellt, rapporterar Breakit.

“Hur mycket som helst”

Eivind Granås, vd på godistillverkaren Godisfabriken Aroma, förklarar att det är ett enormt intresse.

– Det är som ett stort svart hål som man kan sälja hur mycket godis som helst till, säger han.

Internationellt sug

Granås berättar att hans företag ibland måste tacka nej till amerikanska kunder för att se till att efterfrågan hemma i Sverige möts först.

Han förklarar även att det är fler länder än USA som har fått upp intresset för det svenska godiset.

– Fler länder än USA visar intresse nu, Sydkorea exempelvis. Så det kanske blir nästa stora marknad, säger han.

Flera andra godisföretag som Breakit har pratat med vittnar om ett till synes omättligt intresse – som inte är på väg att försvinna inom en nära framtid.

Uppmärksammas

Det stora intresset för svenskt godis har uppmärksammats internationellt.

Amerikanska New York Post skriver så här:

– Det som lockar med den svenska sötsaken är att den innehåller riktigt socker, inte majssirap med hög fruktoshalt, ett vanligt sötningsmedel i amerikanska godisar, och att den dessutom finns i ovanliga smaker och former.

“Långvarig tradition”

Även det kanadensiska public service-bolaget har tagit upp trenden.

De skriver också att det som gör att svenskt godis sticker ut är att det lutar sig mot ovanliga former och smaker, och bort från tillsatser som vanligtvis finns i nordamerikanskt godis.

– Landet har en långvarig tradition som kallas lördagsgodis, där familjer är kända för att ladda upp med godis, skriver kanadensarna om det svenska fenomenet.

– Seden föddes ur en studie från 1950-talet av medicinska forskare som fann att nationens tandhälsa skulle förbättras om de begränsade sitt godisätande till en dag i veckan.

Foto: V. Gariev

Text: Redaktionen

Svenskt modebolag går i konkurs

2025 07 01

Nu kommer besked om ytterligare en konkurs i modebranschen.

Den senaste statistiken visar att antalet konkurser i Sverige minskar.

Det fortsätter dock att ramla in konkursansökningar i olika branscher – däribland modebranschen.

Nu kommer besked om att det svenska modebolaget Teurn Studios AB går i konkurs.

Det rapporterar E-handel.

Går i konkurs

Modevarumärket grundades för fyra år sedan av designern Anna Teurnell.

De har fokuserat på kläder för kvinnor – och har under den senaste tiden varit i processen att expandera internationellt.

Nu har dock en konkursansökan skickats in till och accepterats av Stockholms tingsrätt.

Negativa siffror

Enligt de senast tillgängliga siffrorna omsatte bolaget omkring 14,7 miljoner kronor – med ett negativt rörelseresultat om 1,9 miljoner kronor.

Förlustresultatet beskrevs i en rapport som en “direkt följd av signifikanta investeringar i framför allt produkt och marknadsföring”.

Sajten Habit uppger att det var expansionen till USA som blev för kostsam.

– Det stämmer överens med vad ledningen har sagt till mig, säger konkursförvaltaren Niklas Emthén till Breakit.

Konkurserna minskar

Den senaste statistiken från affärs- och kreditinformationsföretaget UC visar att antalet företagskonkurser minskade med 5 procent under juni jämfört med samma period föregående år. 

– För tredje månaden i följd noteras en minskning, om än en försiktig sådan, i antalet konkurser, vilket inger försiktig optimism inför framtiden, meddelar UC i sin rapport.

Minskar i byggbranschen

Konkurserna minskade i byggbranschen och partihandeln, medan de ökade i hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln.

– Riksbankens företagsundersökning från maj och Konjunkturinstitutets barometer från juni visar att den tidigare försiktiga optimismen hos företag i Sverige har mattats av, säger UC:s analytiker Amanda Aldestam.

– Trots detta visar våra junisiffror på en fortsatt försiktig nedgång när det kommer till konkurstal. Inom hotell- och restaurang och detaljhandel ökar i stället konkurserna något.

Arkivfoto: Wander Creative

Text: Redaktionen