2 jun 2026

Svensk export av motorfordon kan öka med 90 procent

2026 06 02

Svensk export förväntas blomma inom ett specifikt område.

Sverige kan öka stort inom motorexport.

Ett land pekas ut som den viktigaste marknaden bakom den förväntade exportökningen.

Stora exportökningar väntas

En ny analys visar att svensk fordonsindustri kan få ett kraftigt uppsving om EU och Indien sluter ett frihandelsavtal.

Enligt rapporten kan den totala svenska exporten till Indien växa med upp till 26 procent.

För just fordonsindustrin är potentialen särskilt stor.

– För Sveriges del kan exportökningarna bli särskilt stora inom tillverkningsindustrin, med ökningar på upp till 90 procent för motorfordon, meddelar Kommerskollegium.

Exporten av metaller, maskiner och elektrisk utrustning förväntas också öka.

Samtidigt väntas importen från Indien stiga, särskilt inom textilier och kläder samt inom finansiella och affärstjänster.

Fordonsindustrin i fokus

Bakgrunden är att Indien är en snabbt växande marknad där efterfrågan på fordon och industriprodukter ökar i takt med ekonomisk utveckling och urbanisering.

– Simuleringarna visar att effekterna inte bara handlar om ökad handel, utan också om att svenska och indiska företag blir mer integrerade i varandras produktion genom globala värdekedjor, säger Lovi Nordgren, utredare på Kommerskollegium.

För hela EU kan exporten till Indien öka med upp till 21 procent, medan importen från Indien kan stiga med upp till 13 procent.

Handel kan fördjupas

Handeln mellan EU och Indien har redan ökat kraftigt under det senaste decenniet, men utgör fortfarande en relativt liten andel av ekonomiernas totala handel.

Ett frihandelsavtal skulle därför kunna innebära att det finns goda möjligheter till ökad handel och djupare ekonomisk integration i framtiden, enligt analysen.

Avtalet mellan EU och Indien slutförhandlades på politisk nivå i januari i år, men detaljer kring tullar och regelverk är ännu inte helt fastställda.

Foto: C Rabada

Text: Redaktionen

15 jun 26

Ransonering införs i Moskva och Sankt Petersburg

2026 06 15

Nu är krisen här.

Bränslebegränsningar införs i flera ryska regioner.

Detta efter störningar i oljeinfrastrukturen, samtidigt som myndigheter försöker att stabilisera marknaden, rapporterar ukrainska Pravda.

Begränsningar i stora ryska städer

I både Moskva och Sankt Petersburg har flera stora bensinkedjor börjat införa restriktioner för hur mycket bränsle kunder får köpa.

Bränsleförsäljningen begränsas även vid vissa bensinstationer i den ryska republiken Tatarstan.

Tatarstan rankas som tvåa i Ryssland när det gäller oljeproduktion, efter den autonoma regionen Chantien-Mansien.

Regionen är också en av landets fem viktigaste raffinaderiregioner. Flera stora oljeraffinaderier finns i republiken.

Enligt uppgifter från ryska journalister och regionala källor handlar det om tydliga kvoter per köp.

På vissa stationer får kunder endast tanka begränsade mängder.

– Det har införts för att undvika panik och hålla situationen stabil, uppger Tatarstans regionala myndigheter, enligt ryska medier.

På vissa kedjor i huvudstaden begränsas inköpen till exempelvis 20 liter bensin per gång, medan diesel får köpas i större men ändå begränsade volymer.

Ger olika besked

Olje- och energibolagen uppger att det inte finns någon enhetlig nationell begränsning, utan att åtgärder kan variera lokalt.

Samtidigt menar bolagen att reglerna kan ändras beroende på förhållandena vid enskilda stationer.

Begränsningarna sker i ett läge där rysk oljeinfrastruktur rapporteras ha utsatts för återkommande störningar och attacker, vilket har påverkat produktion och distribution i flera regioner.

Boende i olika delar av landet har rapporterat om periodvisa bränslebrister, och vissa områden uppges vara mer drabbade än andra.

Överens om avtal

I natt kom uppgifter att ett fredsavtal är klart mellan USA och Iran, något som väntas få stora följdeffekter för den globala energimarknaden.

– Båda sidor är överens om ett omedelbart och permanent upphörande av militära operationer på alla fronter, inklusive i Libanon, skriver Pakistans premiärminister Shehbaz Sharif på X.

Hur detta påverkar situationen i Ryssland är dock oklart.

Foto: President of Russia Office resp N. Karimov 

Text: Redaktionen

Ryskt bombplan har kraschat

2026 06 15

Ett ryskt militärflyg har störtat på måndagen.

Det rör sig om ett strategiskt bombplan av typen Tupolev Tu-22M3.

Kraschen ska ha inträffat i samband med ett övningsuppdrag i Irkutsk-regionen i Sibirien.

Filmklipp som sprids på sociala medier visar hur bombflygplanet dyker rakt ner i marken, följt av en tjock rökpelare som stiger från nedslagsplatsen, rapporterar Moscow Times.

Piloterna klarade sig

Vad som fick planet att störta finns det i nuläget inga uppgifter om.

Enligt Rysslands försvarsdepartement sköt piloterna ut sig ur planet innan det kraschade.

– Besättningen sköt ut sig, framhåller departementet.

De menar vidare att piloterna lever och att de inte ska ha ådragit sig några allvarligare skador.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig på planet när det störtade.

Nära Svirsk

Bombplanet ska enligt initiala rapporter ha kraschat nära staden Svirsk, omkring 50 kilometer nordväst om flygbasen Belaya.

Belaya inhyser det 220:e tunga bombflygregementet, som består av bombflygplanen Tu-22M3 och Tu-95. 

Förra sommaren var Belaya en av fem ryska flygbaser som attackerades under en omfattande ukrainsk drönaroperation kallad "Operation Spiderweb”.

Läs mer: Ryssland utlyser nödläge – storregion täckt av rök

Kan bära Kinzhal-missiler

Bombplanet kan bära på hypersoniska Kinzhal-missiler och beskrivs av Nato under kodnamnet “Backfire”.

Det har bland annat använts i stridsoperationer i Syrien och Ukraina, uppger The Independent.

Planet ska vid kraschen inte ha flugit med någon ammunition.

Oklart vad som hänt

Det framgår emellertid inte varför planet kraschade.

Rysslands försvarsdepartement har inte gått ut med några uppgifter om anledningen till kraschen.

Irkutsks guvernör Igor Kobzev säger bara i ett uttalande att planet hade kraschat nära byn Kamenka, att brandmän arbetade med att släcka en brand och att planets fyra besättningsmedlemmar hade förts till sjukhus. 

Foto: By Dmitry Terekhov from Odintsovo, Russian Federation - Tu-22M3M GEFEST, CC BY-SA 2.0

Text: Redaktionen