Superaffär för Trump – har tjänat 400 miljarder

2026 05 11

Donald Trump har gjort en jättedeal.

USA:s president har mycket att glädjas åt.

En investering har gjort den amerikanska staten 400 miljarder rikare, rapporterar Placera.

Superdeal för Vita huset

I augusti 2025 tog USA:s regering ett ovanligt steg och blev storägare i teknikbolaget Intel.

Syftet var att rädda ett bolag som då kämpade med ekonomiska utmaningar och samtidigt stärka den inhemska halvledarindustrin.

Enligt upplägget omvandlades 8,9 miljarder dollar i statligt stöd till aktier, köpta till kursen 20,47 dollar per aktie, vilket gav staten en ägarandel på cirka 9,9 procent.

Dessutom fick staten en så kallad warrant som ger rätt att köpa ytterligare fem procent av bolaget, för 20 amerikanska dollar per aktie inom loppet av fem år.

Investering blev miljardvinst

Det som började som en räddningsaktion har utvecklats till ett kraftigt börsrally.

Aktien har nu mer än femdubblats och handlas kring 125 dollar, vilket innebär en uppgång på omkring 500 procent sedan affären genomfördes.

Bara under 2026 har aktien stigit cirka 220 procent.

– Intel-aktien fortsätter att stiga. Jag är mycket stolt över det företaget eftersom jag är ansvarig för att ha gett USA över 30 miljarder dollar under de senaste 90 dagarna på just den aktien, skrev Trump i ett inlägg på Truth Social, i slutet av april.

Fler upplägg på väg

Presidenten lyfter investeringen som en historisk framgång.

– Grattis till Intel för att ha gjort ett så bra jobb och, ännu viktigare, grattis till USA:s befolkning för att ha gjort en så bra investering!, fortsätter Trump i inlägget.

Trump antydde förra året att fler liknande upplägg kan komma.

Trump-administrationen har under det senaste året gått in som delägare i flera bolag inom viktiga råvaror, för att minska USA:s beroende av Kina, men ingen affär är i samma omfattning som Intel-affären.

Foto: Official White House M Riley

Text: Redaktionen

Trump dundrar – ”Vi ska ta över ön”

2026 06 11

Vapenvilan tycks vara över.

Nu genomför USA och Iran omfattande attacker mot varandra igen.

Efter att Iran skjutit ner en amerikansk helikopter har USA:s president Donald Trump bekräftat återupptagna attacker mot iranska måltavlor.

På torsdagseftermiddagen säger han att USA “inom kort” kommer att ta över Khargön.

Attackerar ikväll

Den amerikanska presidenten framhåller att fler attacker är att vänta under kvällen.

– USA kommer att slå till mot Iran (vars flotta, flygvapen, radar, luftvärn och alla andra former av försvar, tillsammans med merparten av dess offensiva förmåga, är BORTA!), MYCKET HÅRT I KVÄLL, skriver Trump på Truth Social.

Enligt Trump är det inte bara flyganfall och missilattacker att vänta för Iran.

“Ska ta över den”

Presidenten menar även att USA “inom kort” kommer att ta över den viktiga iranska ön Kharg.

Han jämför situationen med vad som hände i Venezuela tidigare i år.

– Vid någon tidpunkt i en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att inta ön Kharg och andra delar av oljeinfrastrukturen, och ta total kontroll över deras olje- och gasmarknader, i likhet med vad vi har gjort med Venezuela, vilket fungerar utmärkt för både Venezuela och USA.

Det är Khargön

Khargön ligger ungefär 32 kilometer utanför Irans norra golfkust. 

I decennier har den fungerat som Irans huvudsakliga oljeexportterminal och har historiskt sett hanterat 85–95 procent av landets råoljeexport, uppger CBS News.

Oljefartygen lastar där på olja som vanligtvis ska genom Hormuzsundet.

Saddam Hussein attackerat tidigare

Khargön är en av de viktigaste platserna i Iran när det kommer till landets oljeindustri – och det är inte första gången de varit föremål för attacker.

Under kriget mellan Iran och Irak på 1980-talet skickade Saddam Hussein irakiska stridsflygplan för att upprepade gånger bomba ön, i ett försök att strypa Irans oljeintäkter. 

Anläggningarna skadades då svårt, men Iran fortsatte att reparera dem och exporten kunde fortsätta. 

Foto: By Unknown author - Private collection, Public Domain resp Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen

Kaos på Krym – halvön isolerad

2026 06 11

Krym uppges vara avskuret från fastlandet.

Flera broförbindelser till Krym har skadats efter en natt av explosioner och attacker.

Enligt uppgifter ska det inte längre finnas några intakta broar kvar, rapporterar RBC Ukraine.

Explosioner på Krym

Explosioner hördes över flera delar av Krym under natten, enligt uppgifter från ryska Telegramkanaler och ryska sociala medieinlägg.

Larmet uppges ha pågått i flera timmar innan det avslutades strax efter klockan fyra på morgonen.

– En explosion i Sevastopol, som enligt uppgifter orsakades av en inkommande attack, sågs i området kring Kozacha-bukten, rapporterar den lokala Telegramgruppen Crimean Wind.

Samtidigt rapporterades attacker i flera andra områden, bland annat Komyshev-bukten och Striletska-bukten, där en militär enhet uppges ha träffats.

Det är oklart om det rör sig om drönare eller robotar.

Skador på broar

Enligt flera Telegramkanaler ska luftförsvar ha varit aktivt i Armiansk under natten, där drönare skjutits ned.

Samtidigt uppges två vägbroar ha träffats i området, med bränder och brinnande lastbilar i närheten.

– Bron vid infarten till Krasnoperekopsk från Armiansk-sidan ska också ha skadats – det syntes ett starkt sken…Det verkar som att det inte finns några intakta broar kvar vid landförbindelserna till halvön, uppger lokala Telegramkanaler.

Uppgifterna har inte kunnat bekräftas oberoende, uppger tidningen.

Eskalering på halvön

Attacken mot Krym uppges ha inletts vid midnatt och pågått i flera timmar.

Samtidigt rapporteras återkommande explosioner och skottlossning i området de senaste dagarna, där även ett oljelager tidigare ska ha träffats.

Den ukrainska militären har tidigare slagit ut Chonhar-bron, som förbinder Krym med Cherson-regionen på fastlandet.

Det är ännu oklart hur omfattande skadorna på infrastrukturen är.

Foto: President of Russia Office resp J Kingma

Text: Redaktionen