Superaffär för Trump – har tjänat 400 miljarder

2026 05 11

Donald Trump har gjort en jättedeal.

USA:s president har mycket att glädjas åt.

En investering har gjort den amerikanska staten 400 miljarder rikare, rapporterar Placera.

Superdeal för Vita huset

I augusti 2025 tog USA:s regering ett ovanligt steg och blev storägare i teknikbolaget Intel.

Syftet var att rädda ett bolag som då kämpade med ekonomiska utmaningar och samtidigt stärka den inhemska halvledarindustrin.

Enligt upplägget omvandlades 8,9 miljarder dollar i statligt stöd till aktier, köpta till kursen 20,47 dollar per aktie, vilket gav staten en ägarandel på cirka 9,9 procent.

Dessutom fick staten en så kallad warrant som ger rätt att köpa ytterligare fem procent av bolaget, för 20 amerikanska dollar per aktie inom loppet av fem år.

Investering blev miljardvinst

Det som började som en räddningsaktion har utvecklats till ett kraftigt börsrally.

Aktien har nu mer än femdubblats och handlas kring 125 dollar, vilket innebär en uppgång på omkring 500 procent sedan affären genomfördes.

Bara under 2026 har aktien stigit cirka 220 procent.

– Intel-aktien fortsätter att stiga. Jag är mycket stolt över det företaget eftersom jag är ansvarig för att ha gett USA över 30 miljarder dollar under de senaste 90 dagarna på just den aktien, skrev Trump i ett inlägg på Truth Social, i slutet av april.

Fler upplägg på väg

Presidenten lyfter investeringen som en historisk framgång.

– Grattis till Intel för att ha gjort ett så bra jobb och, ännu viktigare, grattis till USA:s befolkning för att ha gjort en så bra investering!, fortsätter Trump i inlägget.

Trump antydde förra året att fler liknande upplägg kan komma.

Trump-administrationen har under det senaste året gått in som delägare i flera bolag inom viktiga råvaror, för att minska USA:s beroende av Kina, men ingen affär är i samma omfattning som Intel-affären.

Foto: Official White House M Riley

Text: Redaktionen

23 juni 2026

UPPGIFTER: Akut möte med Putin – har fått ultimatum

2026 06 23

Kreml menar att ett lands självständighet hotas.

Ett akut möte mellan Putin och Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko planeras inom kort.

Lukasjenko har ställts inför ett ultimatum – och nu säger Kreml att Belarus suveränitet är hotad.

Träffas inom kort

Den 18 juni ställde Volodymyr Zelenskyj ett ultimatum till Lukasjenko:

Belarus måste inom en vecka ta bort den kommunikationsutrustning som används för att underlätta ryska drönarattacker. Annars kommer Ukraina själva ingripa.

Nu ska Lukasjenko träffa Putin för att diskutera Zelenskyjs ultimatum, rapporterar Kyiv Independent.

Det är Kreml som meddelar att de två allierade diktatorerna ska träffas inom kort.

Kremls talesperson Dmitrij Peskov fördömer Zelenskyjs ultimatum.

Peskov anklagar nu Ukraina för att hota Belarus självständighet.

– När det gäller själva hotet är det förstås ytterst aggressivt: inblandning i ett annat lands inre angelägenheter och ett intrång i ett annat lands suveränitet, säger Peskov, enligt tidningen.

”Vi hyser inga tvivel…”

Peskov menar dock att Belarus kommer att ”skydda sin suveränitet”.

– Vi hyser inga som helst tvivel om att den belarusiska ledningen, och Belarus självt, är kapabla att skydda sin suveränitet, säger Kremls talesperson.

Igår varnade den belarusiska oppositionen för att det finns tecken på att Belarus förbereder sig för att gå in i en mer direkt roll i kriget, enligt tidningen.

Belarus är en nära allierad till Putinregimen.

Ryssland har tillåtits att använda sig av belarusiskt territorium under kriget. Det finns också ryska kärnvapen på belarusisk mark.

Lukasjenko har å sin sida hävdat att Belarus inte vill bli indraget i kriget.

Men nu kräver alltså Zelenskyj att Belarus bevisar detta genom att ta bort den kommunikationsutrustning som finns på landets territorium, och som används av Ryssland vid drönarattacker.

Det handlar om så kallade reläsystem som finns monterade på kommunikationstorn i två regioner i Belarus, nära gränsen till Ukraina.

– Om han verkligen inte vill vara en del av kriget, låt honom ta bort den utrustningen och stänga av den, sade Zelenskyj i samband med sitt ultimatum till Lukasjenko, där han gav diktatorn en vecka på sig att agera innan Ukraina tar saken i egna händer.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen

4 juni 2026

Ukrainsk bataljon har slagit nytt rekord i kriget

2026 06 22

Piloter från en ukrainsk drönargrupp har slagit rekord.

Drönare tycks vara den kanske enskilt viktigaste nya teknologin i modern krigföring – någonting som framgått tydligt i samband med kriget mellan Ukraina och Ryssland.

Kremls styrkor skickar som bekant vågor av drönare mot ukrainskt territorium dagligen.

Men nu har en ukrainsk drönargrupp slagit nytt rekord – aldrig tidigare har så många ryska drönare skjutits ner av ett enda förband på en dag, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nytt rekord

Ukraina fortsätter att satsa stort på drönarteknologin, för såväl offensiva som försvarsmässiga insatser.

Det är drönarpiloter från Sirius-bataljonen för obemannade system, som tillhör Ukrainas 118:e självständiga mekaniserade brigad, som nu har satt ett nationellt rekord.

Detta genom att förstöra 61 ryska Molniya-drönare på en enda dag.

Bara ett team

Så här lyder ett meddelande från den 118:e brigaden:

– Piloter från Sirius-bataljonen för obemannade system, som tillhör den 118:e självständiga mekaniserade brigaden, har satt ett absolut nationellt rekord i att stoppa fiendens drönare, menas det.

– En enda besättning för jakt- och spårningsdrönare förstörde 61 ryska Molniya-drönare under en och samma dag. Med detta resultat har teamet inte bara mer än fördubblat sin tidigare prestation, utan också lagt ribban högre för hela Ukrainas försvarsmakt. 

Fram till nu låg det högsta registrerade antalet i landet på 44 drönare. 

Men flera tog sig igenom

Flera ryska drönare har dock tagit sig igenom det ukrainska luftförsvaret.

Tio personer har dött och åtminstone 48 personer har skadats i de stora ryska attackerna, uppger Kyiv Independent.

Träffar har registrerats i bland annat Sumy, Zaporizjzja och Odessa.

“Kanske vill de vänta”

I en kommentar menar Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att Ryssland kan vilja att kriget ska pågå längre än andra världskriget.

– Kriget måste få ett slut. Det har redan skördat liv under ett femte år, menar han.

– Detta fullskaliga krig har pågått längre än första världskriget. Kanske vill Ryssland vänta tills det pågått längre än andra världskriget.

Foto: By АрміяІнформ - https://web.archive.org/web/20240511203727/https://armyinform.com.ua/2024/04/29/pit-operatoriv-bpak-berezhe-krov-pihoty-reportazh-armiyainform-pro-robotu-bomberiv-desantnykiv/, CC BY 4.0

Text: Redaktionen