Succékedjan expanderar – snart öppnar 81:a butiken
2025 03 31
Butikskedjan Rituals fortsätter att expandera.
På senare år har kedjan Rituals – som bland annat säljer smink, hudvård och andra produkter – etablerat en stark marknadsnärvaro i Sverige.
I dagsläget har kedjan så många som 80 butiker runt om i landet – och fler ska det bli.
Rituals kommer under 2025 öppna minst två nya butiker, rapporterar sajten E-handel.
Fortsätter expandera
Rituals framhåller själva att de satsar mycket på varumärkeskännedom och att driva trafik till såväl fysiska butiker som till e-handeln.
Joakim Klingsell, vd för kedjan i Norden, tydliggör att expansionsresan fortsätter.
– Rituals har flera ”white spots” kvar i Sverige, förklarar han för sajten Market.
– Vi kommer under åren att fortsätta vår expansion genom att öppna eller flytta butiker på och till platser som erbjuder en blandning av hög besökstrafik och olika kunddemografi.
Köpcentrum viktiga
Det framgår emellertid ännu inte var de två nya butikerna kommer att hamna.
En tydlig trend är dock att Rituals satsar på köpcentrum, där 90 procent av kedjans butiker finns.
– Köpcentrum ger en kontrollerad miljö med konsekvent footfall, fortsätter Joakim Klingsell.
Det är Rituals
Rituals är ett nederländskt företag som under de senaste 25 åren har expanderat internationellt.
Utöver de många butikerna satsar kedjan också mycket på e-handel.
Vad gäller den fysiska närvaron går Rituals mot strömmen och expanderar under den rådande lågkonjunkturen.
Tuffa tider
Som bekant har det varit ett par tuffa år för svensk ekonomi – som fortfarande befinner sig i en lågkonjunktur.
Många kedjor har tvingats stänga butiker eller slå igen dörrarna för gott under de senaste åren på grund av de utmanande förutsättningarna.
Bland bidragande faktorer till den svåra situationen finns höga lokalhyror, svag köpkraft bland konsumenter, höjda räntor och hög inflation.
Som många andra branscher blickar även denna mot Riksbanken – som dock har aviserat att det inte lär bli några ytterligare räntesänkningar i närtid.
Foto: L. Ganster
Text: Redaktionen