Succébesked från Clas Ohlson – tydlig ökning

2025 04 07

Mars månad blev en framgångsrik sådan för Clas Ohlson.

Ekonomin är fortsatt svag i Sverige.

Många kedjor och företag befinner sig i en svår sits – där konsumtionskraften är förhållandevis vek.

Mars månad var dock en väldigt framgångsrik sådan för Clas Ohlson, uppger kedjan i en ny rapport.

Stark månad

Nettoomsättningen i mars uppgick för Clas Ohlson till 814 Mkr, en ökning med 17 procent, varav 19 procent avser organisk tillväxt och 2 procent negativ valutaeffekt.

– Den totala nettoomsättningen under perioden maj 2024-mars 2025 uppgick till 10 813 Mkr (9 447), en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period föregående år, framhåller kedjan.

Flera orsaker

Kristofer Tonström, vd och koncernchef, kommenterar utvecklingen.

Med stark tillväxt i samtliga prioriterade produktnischer och ett uppskattat kundmöte ökade den organiska försäljningen med 19 procent i mars. Försäljningen påverkades positivt av en kalendereffekt hänförlig till påsken om +4 procentenheter, där effekten var allra tydligast på den norska marknaden. 

– En ytterligare förklaring till den starka försäljningsutvecklingen under månaden var stora ordervolymer i den mer volatila B2B-affären i Spares, liknande den effekt vi såg i april förra året. 

Det är Clas Ohlson

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. 

Idag är kedjan ett detaljhandelsbolag med kunder på tre marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 11 miljarder kronor.

Fortsatt svårt

Clas Ohlsons besked kommer som ett undantag där den bredare svenska ekonomin är fortsatt svag och många företag har det svårt.

Sverige befinner sig i en lågkonjunktur där hög inflation och osäkerhet om den framtida ekonomiska utvecklingen håller tillbaka både konsumtion och investeringar.

– Återhämtningen i ekonomin fortsätter nästa år men lågkonjunkturen består och arbetslösheten är tydligt förhöjd ännu i slutet av 2026, bedömer Konjunkturinstitutet.

– KPIF-inflationen dämpas senare i år och blir några tiondelar lägre än inflationsmålet nästa år. Riksbanken bedöms därför inte ändra styrräntan i år eller nästa år.

Foto: Clas Ohlson

Text: Redaktionen

Rysk bransch i kris – konkurskaos

2025 09 15

Ännu en rysk bransch har stött på enorma problem.

Den ryska ekonomin kantas av stora utmaningar.

Situationen i tågsektorn, kolindustrin och flygsektorn är tuff.

Nu kommer även uppgifter om att den ryska fastighetsbranschen är i kris, rapporterar RBC Ukraine.

Konkurskaos

Investeringarna i rysk fastighetsmarknad sjönk med nästan 50 procent under första halvåret 2025.

Andra indikatorer tyder på omfattande konkurser bland fastighetsutvecklare.

Enligt uppgifter riskerar mellan 20 och 30 procent av alla utvecklare i Ryssland konkurs.

Låg efterfrågan

Den ukrainska underrättelsetjänsten uppger att byggsektorn lider av låg efterfrågan, begränsat statligt stöd och en omdirigering av resurser till kriget i Ukraina. 

Detta har lett till lägre försäljning, högre skuldbörda och stoppade byggprojekt.

– De mest utsatta är företag inom segmentet för massbostäder som är beroende av efterfrågan på bolån, menas det.

– Mer än 19 procent av byggherrarna skjuter officiellt upp slutförandet av sina projekt, och förseningar på mer än sex månader placerar dem i kategorin ”problematiska”.

Sänkt räntan

Den ryska centralbanken har nu sänkt räntan från 18 till 17 procent.

Landets centralbank varnade dock för att situationen kommer att förvärras, inte förbättras, främst på grund av det växande budgetunderskottet, rapporterar Politico.

Över målet

Centralbanken siktar på en inflationstakt på cirka fyra procent – att jämföra med målet i Sverige och USA som är två procent.

Officiella uppgifter visar att inflationen sjönk till 8,1 procent i augusti från 8,8 procent i juli. 

Många analytiker anser dock att den faktiska inflationstakten är betydligt högre.

Samtidigt råder oro över att den ryska ekonomin kan vara på väg mot en recession.

Putin fortsätter att trycka in pengar i krigskassan för att fortsätta bedriva kriget i Ukraina samtidigt som flera sektorer på hemmaplan har det kämpigt.

Läs mer: Nya regler för ryssar i Sverige

Foto: S. Sakharovskyj

Text: Redaktionen

Svenskt företag säljs till USA – för 10 miljarder

2025 09 16

Ett svenskt AI-företag säljs till USA för en miljardsumma.

Den artificiella intelligensens framfart har varit på mångas läppar under de senaste åren.

Techjättar som Google, Microsoft och Meta satsar stora pengar på AI.

Nu kommer besked om att det svenska AI-företaget Sana köps upp av den amerikanska mjukvarujätten Workday för 1,1 miljarder dollar – motsvarande ungefär 10 miljarder kronor.

Säljs till USA

Workday är noterat på New York-börsen med ett marknadsvärde på omkring 60 miljarder dollar.

Intresset som företaget har fattat för svenska Sana har nu blivit så pass konkret att Sana säljs till mjukvarujätten.

– Workday har ingått ett definitivt avtal om att förvärva Sana, ett ledande AI-företag som bygger nästa generations verktyg för företagskunskap, framhåller Workday i ett pressmeddelande.

– Sana kommer att driva en ny Workday-upplevelse – där kunskap, data, handling och lärande förenas och skapar den nya fronten för arbete.

“Kommer hjälpa oss”

Gerrit Kazmaier, chef för produkt och teknik hos Workday, tycks vara mycket nöjd med affären.

– Sanas team, AI-inbyggda tillvägagångssätt och vackra design ligger helt i linje med vår vision att omforma framtidens arbete, säger han.

– Detta kommer att göra Workday till den nya "front door" för arbete, som levererar en proaktiv, personlig och intelligent upplevelse som frigör oöverträffade AI-förmågor för arbetsplatsen.

Det är Sana

Stockholmsbaserade Sana grundades för nio år sedan och har sedan dess tagit in 130 miljoner dollar i total finansiering.

Företaget har arbetat med olika typer av AI-lösningar som Workday nu har fått upp intresse för och kommer att integrera i deras egna produkter.

Våg av affärer

Transaktionen förväntas slutföras under det fjärde kvartalet av Workdays räkenskapsår 2026, vilket slutar den 31 januari, rapporterar Bloomberg.

Affären är en del av en våg av affärsaktiviteter inom HR-mjukvarusektorn, efter att riskkapitalbolaget Thoma Bravo förra månaden gick med på att köpa Workdays konkurrent Dayforce för 12,3 miljarder dollar.

Foto: C. Lässman resp Istryfry Marcus

Text: Redaktionen